PUBLICITAT

Andorra la Vella

La venda d’automòbils i la construcció s’estanquen i depenen de l’ajuda pública

Els lleugers repunts són fruit dels incentius

Per marisa da costa

La directora del CCIS, Pilar Escalé, i el president de l’entitat, Marc Pantebre, durant la presentació d’ahir.
La directora del CCIS, Pilar Escalé, i el president de l’entitat, Marc Pantebre, durant la presentació d’ahir. | m.c.
El tímid repunt experimentat a nivell general per l’economia no ha arribat encara al sector de la construcció que, un semestre més, s’erigeix com l’àmbit empresarial a Andorra que majors dificultats presenta per aixecar el cap. Si bé la de les obres és l’àrea en què es dedueix una situació d’incertesa més evident d’entre les quatre branques analitzades per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) a través de l’enquesta a 404 empreses procedents de tots els vessants per analitzar la seva evolució durant la darrera meitat de l’any 2015, la seva falta d’optimisme no és la única que porta a parlar d’estancament de l’economia. Juntament amb la venda d’automòbils i malgrat tractar-se de dues de les activitats de més puixança durant l’època anterior a la recessió, ara per ara depenen dels incentius de l’administració pública per seguir endavant.
 
Els programes pensats des del Govern per a l’impuls de contractacions en el món de la construcció i per a donar una empenta a la venda de vehicles, el Pla Renova i Pla Engega, respectivament, han estat una important ajuda en les seves diferents edicions. Tanmateix, l’estancament que ambdues parts experimenten un cop es clausuren aquestes partides evidencien les dificultats que travessen i que, segons l’anàlisi efectuat des de la CCIS, no esperen superar a curt termini.
 
Falta de planificació residencial/ El principal problema per a les empreses constructores, tal com va explicar el director de la Cambra de Comerç, Marc Pantebre, durant la presentació dels resultats de l’estudi de la conjuntura privada andorrana, és la inexistència de planificació residencial. El parc immobiliari del país compta encara amb «un enorme estic de vivendes que no estan tenint sortida al mercat» i pel que, consegüentment, no es projecten noves edificacions d’habitatges. No obstant, els obstacles per als professionals de la construcció no passen únicament per la falta d’obra nova sinó pels impediments d’accedir a finançament bancari i la falta de rehabilitacions i renovacions d’edificis derivats de la pròpia crisi. El Pla Renova endegat per l’Executiu amb la finalitat d’incentivar la renovació del parc immobiliari vers unes edificacions més sostenibles són en bona mesura el mitjà de subsistència d ela construcció.
 
La venda d’automòbils es troba en una situació similar a la de les empreses de construcció: l’esforç de l’administració pública per substituir la flota de vells i contaminants vehicles d’Andorra per cotxes elèctrics a través del Pla Renova és el principal canal de sortida de nous vehicles dels concessionaris. 
La dependència d’aquests sectors respecte l’ajut de les institucions es mou en la línia de les altres empreses sotmeses a enquesta per part de la CCIS: els lleugers increments en les vendes «es deu més a campanyes de rebaixes i promocions intenses» que a una recuperació. 
PUBLICITAT
PUBLICITAT