PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

El manteniment dels túnels

El del Pont Pla és la infraestructura més antiga i la que requereix més atencions

Per EL PERIÒDIC

Una imatge d’arxiu del Túnel del Pont Pla tallat pel trànsit
Una imatge d’arxiu del Túnel del Pont Pla tallat pel trànsit | EL PERIÒDIC
Andorra compta amb tres túnels considerats llargs, de més de 500 metres, i que requereixen d’un manteniment especial. Es tracten del túnel de la Tàpia, el túnel del Pont Pla i el túnel de les Dos Valires –el d’Envalira és de titularitat privada–. Es gestionen des l’àrea de Mobilitat mitjançant un sistema de càmeres robotitzades que vigilen les 24 hores els 365 dies de l’any, i que són supervisades també de forma ininterrompuda pels tècnics del Centre Nacional de Trànsit, el Cenatra.

En un reportatge de l’Agència ANA, s’explica que, en paral·lel, el Govern té adjudicat el manteniment anual d’aquestes instal·lacions a una empresa externa, la qual rep aproximadament un milió d’euros anuals per fer aquesta tasca, que també inclou l’explotació de carils reversibles, semàfors i senyalització de tota la xarxa viària del país. Els controls es fan periòdicament i obliguen en certes ocasions a tallar el trànsit dels túnels, especialment el del Pont Pla, que per ser més antic necessita més manteniment, i també perquè en no tenir dos carrils s’ha de tallar en la seva totalitat, tal com explica el cap de l’Àrea de Mobilitat, Josep Escalé. Per tot plegat, durant l’any passat el túnel massanenc es va haver de tallar al trànsit un total de 60 hores.

No són poques les vegades que els conductors que circulen per la xarxa viària del país i volen creuar un túnel, se’l troben tancat. El motiu principal dels talls al trànsit el trobem en les tasques de manteniment d’aquestes infraestructures, les quals segueixen un pla meticulosament estipulat i que també està dictat per normatives internacionals, explica a l’ANA, Escalé. Tot segueix estrictes controls periòdics: els pals de SOS, la senyalització d’evacuació, la megafonia, el sistema de detecció d’incendis, el sistema elèctric, o les càmeres.

Uns controls que fa l’empresa adjudicatària del manteniment i explotació del sistema de túnels, des del 2013 i mitjançant un contracte que expira a finals d’aquest any, tot i que es pot prorrogar fins el 2019. El manteniment dels túnels del país, juntament amb l’explotació dels carrils reversibles, la senyalització vertical, els comptadors dels vehicles o el control tecnològic de la carretera té un cost d’1.043.000 euros anuals.

Per túnels, el que requereix més manteniment és el del Pont Pla. Daniel Rodríguez, responsable del Centre Nacional de Trànsit (Cenatra), explica que la majoria de la població «no se n’adona» de les tasques de manteniment als túnels considerats llargs, de més de 500 metres, que hi ha al Principat.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT