PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Una sola companyia operarà per cadascun dels tres corredors de bus

Les noves concessions podran tenir un termini d’entre 15 i 20 anys

Per JOSEP ROMERO

Un autobús del bus exprés que fa la línia que uneix Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany.
Un autobús del bus exprés que fa la línia que uneix Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany. | Tony Lara
El consell de ministres que se celebrarà a finals d’aquest mes aprovarà el plec de bases per iniciar el procés de licitació per a les noves concessions d’autobusos interurbans. D’aquesta manera es posarà fi a un regim d’autorització governamental que funcionava des del 1940 a Andorra per a les companyies de transport públic interurbà.
 
Segons ha pogut saber EL PERIÒDIC la normativa que té a punt el ministeri d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions contempla concessions administratives que poden prorrogar-se entre els 15 i els 20 anys. 
 
Un altre de les novetats és que en el nou mapa del territori en matèria de transport interurbà es deixa de banda la duplicitat que es dóna actualment en algunes línies i es configuren tres corredors: el de Vall Nord, Grand Valira i Sant Julià de Lòria. 
 
TRES CORREDORS/ El concurs diferenciarà clarament els tres trams per separat. L’objectiu és que només una companyia és faci càrrec de la concessió per cada tram. Es pot donar la circumstància que siguin tres empreses diferents les que operin en tot el Principat, o que sigui la mateixa, o es produeixin altres possibles combinacions.
 
El divendres de la setmana passada tècnics del Ministeri i el mateix titular van presentar als representants de les distintes companyies que operen al Principat el nou model de les línies de transport públic interurbà que es previst que es posi en marxa a partir del proper mes de setembre. 
 
PLEC DE BASES /El plec de bases s’aprovarà en el consell de ministres que tindrà lloc a finals d’aquest mateix mes de març i l’endemà que es publiqui al BOPA s’iniciarà el procés de licitació, al qual podran optar totes les empreses del sector del transports de viatgers del Principat. 
 
Segons va explicar el gerent de la companyia Hispano Andorrana, Jordi Gaeta, l’objectiu és «aconseguir la racionalització per donar un millor servei als usuaris, evitant i fugint de les duplicitats actuals». 
 
Ara mateix són sis les línies de bus que s’encarreguen del transport interurbà, més la del Bus exprés, i les que operen per fer arribar el transport a diferents indrets a l’interior de les pròpies parròquies. Andorra la Vella, per exemple té tres línies: la de Santa Coloma, la del centre esportiu dels Serradells i la de Ciutat de Valls. 
 
La reorganització de les línies de bus prevista pel Govern va més enllà de posar un cert ordre a la situació actual i que no s’havia afrontat fins ara. 
El procés de licitació s’iniciarà el proper mes d’abril i tindrà en compte, a més de l’oferta econòmica, altres factors com ara els ecològics. Així es contemplaren en les noves concessions que les empreses que aspirin a oferir el servei tinguin en la seva flota vehicles que tinguin aquestes característiques.
 
Uns autobusos que no desprenen emissions de CO2 no són gens sorollosos i estan més integrats mediambientalment en l’entorn.
 
El primer autobús híbrid d’Andorra, de la Cooperativa Interurbana Andorrana, va començar  a transitar  per la línia 1, que uneix Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany. Un vehicle que permet reduir en un 15% el consum de combustible fòssil i les emissions de CO2, funciona amb un motors dièsel de baix consum i dos motors elèctrics d’alta eficiència. 
 
ALTRES ASPECTES/ Els nous requisits que establirà el Govern alhora de concedir un permís també tindran en compte una major freqüència de pas dels autobusos, una ampliació dels horaris nocturns o l’establiment de carrils específics per a motos o bicis, entre d’altres.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT