PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Un empresari busca 3 milions d’€ per endegar la companyia aèria Andair

Camilo Subirà manté que ni Air Andorra ni Andorra Airlines disposen de llicència de vol ni Manual Bàsic d’Operacions

Per ESTHER JOVER MARTIN

Un avió s’enlaira de la pista de l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell.
Un avió s’enlaira de la pista de l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell. | TONY LARA
L’empresari Camilo Subirà no ha abandonat el projecte de la companyia aèria Andair, que pretén operar des de l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell amb vols diaris a Barcelona per 48 euros i trajectes fins a set destinacions més. Subirà continua a la recerca d’inversors que destinin uns 3 milions d’euros per endegar la iniciativa.

Subirà s’erigeix com l’únic promotor amb un projecte viable (és expilot i té una àmplia trajectòria en aeronàutica) i assegura que «ni Air Andorra ni Andorra Airlines disposen de cap llicència operativa de vol, ni han presentat el MBO al Ministeri [de Foment espanyol], ni tenen slots, o sigui, res de res. Tampoc disposen d’avions, ni tripulacions, ni cap d’operacions. Tot són paraules i només paraules». El Manual Bàsic d’Operacions (MBO) és el manual que inclou la fitxa tècnica dels avions, les mesures de seguretat i la tripulació, i s'elabora quan s'adquireix un avió. El MBO ha d'estar inscrit a la Direcció General d’Aeronàutica de Madrid (DGA), i perquè la DGA doni el vistiplau a un MBO passen mesos, ja que és una comprovació rigorosa.

DE CÒPIA EN CÒPIA / L’empresari, a més, afirma que Rafael Calabria, el portaveu d’Air Andorra, li va copiar, literalment, el projecte. Subirà ha admès que va treballar per a Calabria ja que l’havia contactat com a assessor per engegar una companyia aèria, però que el va abandonar perquè no hi veia joc net.

L’expilot reitera que Calabria li va fotocopiar el projecte d’aerolínia i el que ara presenta com Air Andorra és, en realitat, el seu. No obstant això, l’empresari català diu que és Jordi Soriano, president d’Andorra Airlines Flights, qui li ha robat la idea.

En tot cas, Subirà disposa del projecte de la companyia Andair i necessita socis inversors per tirar-lo endavant. L’impulsor d’Andair opina que, un cop trobi el finançament, el primer avió començarà a volar en set mesos.

A més, Subirà aporta diversos avals que el confirmen com un expert en aeronàutica: el 1981, va redactar l’únic estudi de projecte de companyia aèria de tercer nivell per iniciar l’activitat a l’aeroport de l’Alt Urgell, un informe que està dipositat a la Generalitat de Catalunya (l’altra còpia està en possessió de Subirà). L’aeroport va ser privat fins al 8 de gener del 2015, quan es va convertir en comercial. Precisament, per realitzar el canvi d’ús de l’aeròdrom, Aeroports de Catalunya també va encarregar a Subirà que elaborés l’estudi i l’informe per adequar la infraestructura.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT