PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Augmenta el blanqueig de diners i els nous camins de contraban

Els controls han detectat fins a una desena de noves vies forestals que fan servir els traficants

Per JOSEP ROMERO

Agents de la guàrdia civil realitzen tasques d’inspecció i control a dos vehicles en la duana de la Farga de Moles.
Agents de la guàrdia civil realitzen tasques d’inspecció i control a dos vehicles en la duana de la Farga de Moles. | TONY LARA
la situació econòmica segueix incrementar el nombre d’actes per blanqueig de capitals d’Andorra cap a l’Estat espanyol per intentar introduir diner negre. No obstant això, els imports que portaven a sobre les persones que van ser interceptades amb més de 10.000 euros (límit legal permès per entrar a Espanya) van ser inferiors l’any passat respecte al 2014, una xifra que es va elevar a 1,5 milions d’euros. Fonts consultades van explicar que, tot i que no es disposen de les dades definitives del balanç anual, es confirma que al 2015 es van obrir més actes i es van interceptar més infractors tot i que, de mitjana, les quantitats que portaven són una mica menors a les d’altres anys. Esbrinar si l’increment d’actes d’infracció per entrar a Espanya amb més diners del permès pot tenir relació  amb la intervenció del BPA és un element a considerar. 
 
Alguns dels suposats infractors ho són per distracció perquè superen per poc els diners permesos. Porten aquesta quantitat en un sobre, que saben que entra dins dels límits legals, però no tenen en compte la que porten en la cartera. Quan es detecten imports superiors, els agents obren un acta d’infracció, comissen els diners i tan solament permeten que el suposat infractor es vagi amb 1.000 euros, que es considera que és la quantitat mínima de supervivència. Les sancions poden arribar a ser del 200% dels imports totals comissats.
 
SITUACIONS DIVERSES/ Però feta la llei, feta la trampa. Alguns defraudadors conscients que la legislació permet introduir, en efectiu, un límit de 10.000 euros per persona, recorren a familiars i amics que es duen a Andorra; a cadascun li donen aquesta quantitat per al viatge de tornada. Si viatgen cinc persones en un cotxe es poden arribar a introduir d’aquesta manera fins a 50.000 euros. 
 
I en l’actual conjuntura s’ha creat un negoci en paral·lel: veïns de la comarca als que se’ls hi paga una mitjana de 100 euros per poder introduir quantitats més importants de diners en metàl·lic. En ocasions també actuen per avisar dels controls que de manera addicional tenen lloc més enllà del pas fronterer. 
 
CONTRABAN DE TABAC/ Al blanqueig de capitals s’ha afegix el contraban de tabac. En els darrers mesos les autoritats espanyoles han detectat fins a una desena de noves vies i camins, tot i l’augment dels controls. Des de l’estiu passat s’han interceptat importants partides de tabac que superen el milió d’euros en el mercat negre. Un negoci que continua viu malgrat la intensa lluita que els agents de la guàrdia civil duen a terme en la mateixa duana de la Farga de Moles i en les zones geogràfiques més properes. 
 
La manca d’efectius fa impossible el control total dels camins entre les muntanyes que fan servir els contrabandistes, per la qual cosa es fa difícil saber el volum diari de tràfic il·legal de tabac que es genera i que segueix aportant importants guanys econòmics per a les organitzacions, moltes d’elles internacionals, que formen part d’aquestes xarxes de contraban més enllà del petit traficant que actua de passador de petites quantitats.
 
MODUS OPERANDI/ El tabac és introduït mitjançant diverses modalitats, a través de les mugues (camins de muntanya pels Pirineus), empreses de paqueteria i mitjançant el transport en vehicles, uns amb doble fons i en altres casos utilitzant turismes llançadora. Normalment les partides de tabac es dipositen en magatzems i trasters ubicats en localitats de Catalunya. Des d’allà, es distribueix a diversos punts de la geogràfica espanyola i portuguesa. 
 
Les grans organitzacions acostumen a introduir el tabac en vehicles tot terreny per les pistes forestals entre Andorra i la Seu. Una vegada introduït el producte s’envia a   diverses instal·lacions per guardar-ho, canvient freqüentment el magatzematge del tabac per dificultar les tasques policials. Posteriorment per distribuir el tabac utilitzen camions preparats per al seu transport. En aquests desplaçaments la xarxa utilitza vehicles llançadores encarregats d’avisar de la presència policial i compten amb certs punts estàtics de vigilància.
 
CANVIS en les RUTES D’ENTRADA/ Els estanquers espanyols observen un canvi important en les rutes d’entrada a l’Estat espanyol de tabac. Concretament és en l’oest d’Espanya i a la zona dels Pirineus, és a dir, a la frontera amb Portugal i en la d’Andorra. 
En la zona pirinenca, entorn de Lleida, Girona i Osca, es registren  importants descensos en les vendes legals el què atribueixen al tabac de contraban que arriba des del Principat i, fins i tot, del sud de França.
 
OPERACIÓ BISBAL/ Una de les operacions més destacades l’any passat per la guàrdia civil va ser l’operació denominada Bisbal, en la que es van detenir 23 persones d’una organització dedicada al contraban de tabac procedent d’Andorra i en la que es van intervenir 7 vehicles robats, més de 55.000 paquets de tabac valorats en 240.567 euros i més de 51.000 euros en metàl·lic. 
 
El tabac era introduït amagat en vehicles tot terreny per les pistes forestals entre Andorra i la Seu para després comercialitzar-ho al territori espanyol. Es van introduir, en concret, 430.000 paquets procedents del Principat per valor d’uns 2 milions d’euros. 
PUBLICITAT
PUBLICITAT