PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

La proximitat al Km. 0, un factor clau per decidir on posar l’heliport

La Direcció General de l’Aviació Civil Francesa determina els criteris

Per E. J. M.

Els consellers Víctor Pintos i Jordi Minguillón, de campanya electoral al terreny idoni per a l'heliport a la Comella.
Els consellers Víctor Pintos i Jordi Minguillón, de campanya electoral al terreny idoni per a l'heliport a la Comella. | TONY LARA
Les operacions aèries, les infraestructures, l’accessibilitat, l’entorn i el fasejat són els cinc criteris establerts per la Direcció General de l’Aviació Civil (DGAC) per valorar els emplaçaments proposats per ubicar l’heliport nacional. En resposta a una pregunta plantejada pel conseller d’SDP Víctor Naudi, el Butlletí del Consell General detalla els criteris i la puntuació rebuda pels sis terrenys valorats per la DGAC.

Un dels factors clau és l’accessibilitat, establerta per la proximitat de l’heliport a menys de 15 minuts del quilòmetre 0. En una escala de 0 a 4, de no apropiat a molt bo, el terreny de la Comella més ben situat –el que el Comú d’Andorra la Vella no cedirà per a la infraestructura aèria–, va obtenir la màxima puntuació. També la va aconseguir el terreny del Forn Vell, tot i que el resultat final va descartar aquesta parcel·la.

Dels 10 terrenys proposats, el Govern només ha demanat informes complementaris a dos d’ells, el de la Comella (a prop de l’alberg) i el d’Engolasters. Només es van tenir en compte els emplaçaments amb una puntuació mitjana superior a 10 sobre 20, segons els criteris de la DGAC. Un dels set terrenys de la Comella suggerits va obtenir 17 punts, i el d’Engolasters, 16 punts.

Per criteris, la Comella va obtenir 3 punts en operacions aèries, per disposar de «dos direccions d’enlairament i/o aterratge no alineades i/o a baixa altitud»; 3 punts en infraestructura, per ser una «superfície gran disponible, que permet acollir una àrea d’aterratge, estacionaments i instal·lacions adjuntes, amb un terraplenat moderat»; 4 punts per accessibilitat, per estar «a menys de 15 minuts del Km. 0»; 3 punts, per l’entorn, per trobar-se en un «entorn totalment lliure i amb habitatges dispersos» i, finalment, 4 punts per la possibilitat «fàcil» de «separar el projecte en diferents fases en funció del desenvolupament del tràfic aeri en l’emplaçament».

Quant al terreny d’Engolasters,  que encara no s’ha descartat, va obtenir 4 punts en operacions aèries («dos direccions d’enlairament i/o aterratge alineades i a baixa altitud»), en infraestructura («terreny poc o gens terraplenat») i en fasejat («molt fàcil»). Com a la Comella, l’entorn va sumar 3 punts, però l’accessibilitat només un punt, ja que es troba a més de 15 minuts del Km. 0.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT