la seu d'urgell
El Síndic de Greuges atén 49 queixes i consultes a l’Alt Urgell
Destaquen les peticions sobre polítiques socials i administració pública
El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha atès durant el 2015 un total de 29 queixes i 20 consultes a l’Alt Urgell. La majoria tenen a veure, a parts iguals (28,6%), amb polítiques socials i amb l’administració pública. A més, cadascun d’aquests dos apartats ha rebut vuit queixes i sis consultes; és a dir, concentren en conjunt prop del 60% de la tasca de l’oficina del síndic a la comarca, segons ha informat RàdioSeu.
Tanmateix, Ribó ha rebut tres queixes i una consulta sobre educació i recerca, dos queixes i tres consultes sobre infància i adolescència, dos queixes de salut i una queixa de serveis socials. L’administració pública és l’apartat amb més peticions, amb sis queixes i cinc consultes, a les quals cal sumar dos queixes i una consulta sobre tributs. D’altra banda, el servei ha rebut tres queixes i una consulta sobre urbanisme i habitatge, sis queixes i dos consultes de consum, i quatre queixes i dos consultes de seguretat ciutadana i justícia.
Per municipis, més de la meitat de gestions (29) han arribat des de la Seu d’Urgell, amb 16 queixes i 13 consultes. Des de Montferrer i Castellbò s’ha tramitat quatre queixes; des de les Valls d’Aguilar, tres, i des de les Valls de Valira, dos. També s’ha atès a veïns de Cava, Coll de Nargó, Bassella, Fígols i Alinyà, Organyà, Peramola, Ribera d’Urgellet.
Pel que fa a la resta de municipis no hi ha hagut cap incidència. Així mateix, l’Oficina del Síndic va fer un any més una jornada d’atenció als veïns a la Seu d’Urgell, duta a terme el 17 de setembre passat, en què va rebre un total de 14 queixes i cinc consultes.
Canvi de bases / D’altra banda, el Síndic de Greuges de Catalunya ha valorat específicament, en el seu informe, el fet que s’hagin modificat les bases reguladores del Consorci d’Atenció a les Persones, tal com va recomanar de fer l’any 2014 arran d’una queixa referent a la concessió d’ajuts socials. La petició plantejava que les bases es fessin des d’una perspectiva més àmplia i se suprimís l’obligatorietat amb caràcter general de les tasques de prestació social a canvi de la concessió d’ajuts.
El Síndic aconsellava contemplar d’altres tipus de mesures. L’informe reconeix que el Consorci ha treballat per tal d’aconseguir un tractament més individualitzat de cada usuari.