PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Prohibit anar de dos en dos

La normativa que regula el trànsit de bicicletes exigeix a un grup de ciclistes circular en fila i no se’ls considera una unitat quan fan una rotonda

Per E. J. M.

Dos ciclistes a la carretera del Serrat seguits per un vehicle.
Dos ciclistes a la carretera del Serrat seguits per un vehicle. | TONY LARA
La Llei del Codi de Circulació es va aprovar del 10 de juny de 1999 i, des d’aleshores, no s’ha revisat a fons ni s’ha actualitzat, només en un parell de punts referents als equipaments especials i a l’eficiència energètica. Una de les principals reivindicacions prové del col·lectiu ciclista, que insisteix que el codi s’equipari a les normes d’Espanya i de França. El capítol desè del Codi regula la circulació de bicicletes i vehicles anàlegs. A continuació, els articles de la normativa i les sancions previstes pel seu incompliment (encara en pessetes):

article 208
No circular amb patins o monopatins o similars


Queda rigorosament prohibida la utilització en la via pública de patins, monopatins o similars i de tota mena de vehicles mancats de mecanismes que permetin el seu funcionament autònom.

Sanció: 3.000 pessetes (18 euros)

article 208.1
Només transitar per la dreta o pels carrils específics


En tota classe de vies públiques, les bicicletes i vehicles anàlegs han de circular sempre pels carrils que els són específicament destinats. En defecte de l’existència d’aquests carrils, han de circular pel costat dret de la zona corresponent al sentit de la seva marxa i al més a prop possible de les voreres, sense envair-les, encara que llurs conductors els portin a la mà desmuntats.

Sanció: 3.000 pessetes (18 euros)

article 208.2
Apartar-se quan un vehicle vol avançar una bicicleta


Sempre que els conductors sentin l’avís d’un altre vehicle que prova d’avançar-los, han de moderar la marxa i apartar-se a la dreta tant com els ho permeti l’amplada de la calçada.

Sanció: 5.000 pessetes (30 euros)

article 208.3
Prohibit anar en paral·lel dos o més ciclistes


Resta prohibit que aquests vehicles circulin en posició paral·lela quan en circulen dos o més. Al contrari, han d’anar un darrere de l’altre i ocupar la situació paral·lela només al moment d’efectuar l’avançament. Quan en la direcció de marxa de les bicicletes hi hagi dos carrils es pot ocupar la posició paral·lela a condició que no envaeixin el carril de l’esquerra i que no siguin més de dos vehicles.

Sanció: 5.000 pessetes (30 euros)

article 208.4
No pot viatjar més d’una persona sobre una bicicleta


Resta prohibit que en una bicicleta construïda per a una sola persona n’hi vagi una altra, encara que s’hi col·loquin peces accessòries.

Sanció: 5.000 pessetes (30 euros)

article 208.5
Un ciclista pot avançar amb dos metres d’espai


Les bicicletes poden avançar altres vehicles pel costat dret, quan entre els vehicles i la vora de la calçada quedi un espai lateral lliure no inferior a dos metres.

Sanció: 5.000 pessetes (30 euros)

article 208.6
De nit i amb poca visibilitat, llums i reflectants


Durant la nit i, en general, en condicions de visibilitat reduïda els conductors dels vehicles especificats en aquest article han de portar instal·lat, com a mínim, un dispositiu lluminós a la part davantera i un dispositiu reflectant a la part de darrera.

Sanció: 2.000 pessetes (12 euros)


L’opinió dels ciclistes

El Codi de Circulació està obsolet i necessita una reforma i actualització urgent. El ciclisme és un dels esports més practicats però la normativa perjudica els practicants d’aquest esport, que se senten desprotegits. La Federació de Ciclisme, amb més de 200 ciclistes federats, s’ha mogut, i molt, per exigir que el Codi els tingui en compte. «L’última demanda la vam fer abans de l’estiu, quan vam enviar una carta a la titular d’Esports, la ministra Olga Gelabert. Hem preparat una documentació basant-nos en el Codi de Circulació d’Espanya i de França», ha explicat el president de la Federació de Ciclisme, Gerard Riart.

Les reivindacions del col·lectiu corregeixen algunes mancances del Codi actual: «Demanem que puguem circular en paral·lel; que la distància de seguretat que ha de mantenir un cotxe quan avança un ciclista sigui de, com a mínim, un metre i mig, com a tot Europa, i que se senyalitzi; que a la rotonda es consideri un grup de ciclistes com un grup i no haguem de donar prioritat als cotxes, de manera que ens hem d’aturar i, de vegades, es trenca el grup, i que la llei estableixi l’ús del casc com a obligatori», ha argumentat Riart.

Amb tot, l’article 15.11 del Codi estableix una distància mínima de dos metres per avançar un ciclista: «L’avançament de les bicicletes o dels vehicles de dues rodes ha d’efectuarse deixant una separació lateral mínima entre ambdós vehicles de dos metres i, en general, per a qualsevol altre vehicle, s’ha de deixar una distància suficient». L’article, però, entra en contradicció amb el 208.2, que exigeix al ciclista apartar-se quan un vehicle el vulgui avançar.

Quant al pla sectorial de carreteres generals anunciat fa uns mesos pel Govern, que obre la porta a habilitar carrils bici per tota la xarxa viària, Riart ho veu bé però recorda que és útil per a la ciutat però quan se surt a carretera els ciclistes continuen en perill. La solució passa per «ampliar els vorals de les carreteres i netejar-los sovint». Els practicants del ciclisme de carretera es troben unes limitacions que passada la frontera del riu Runer desapareixen. «La carretera d’Andorra-la Seu està molt transitada, però hi ha la senyalització que recorda mantenir la distància de seguretat d’un metre i mig».

El col·lectiu s’ha trobat amb una ministra dialogant que els ha escoltat i els ha anunciat que la modificació del Codi de Circulació ha de passar pel Consell General per la primavera. «Ara si patim un accident, estem desprotegits», adverteix Riart.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT