PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Codi de Circulació obsolet

La normativa d’ús de la xarxa viària fixa una multa de 18 € per utilitzar el mòbil conduint

Per ESTHER JOVER MARTIN

Un conductor i una passatgerea es col·loquen el cinturó de seguretat.
Un conductor i una passatgerea es col·loquen el cinturó de seguretat. | EL PERIÒDIC
Parlar per telèfon mòbil mentre conduïm només comporta una multa de 18 euros, els mateixos que circular sense el cinturó de seguretat. De fet, la sanció és de 3.000 pessetes, segons consta a la Llei del Codi de Circulació del 10 de juny de 1999. El Codi de Circulació d’Espanya, per exemple, sanciona amb 200 euros les dues infraccions i, a més, retira tres punts del carnet de conduir. La norma andorrana, per tant, està obsoleta i necessita actualitzar-se. De fet, el cap de Govern, Toni Martí, ja va anunciar en el debat d’orientació pronunciat el juny del 2013, que una de les prioritats havia de ser la modificació del Codi per millorar la seguretat viària i l’eficiència energètica. Uns mesos després es va aprovar una modificació puntual, però només referent als equipaments especials i a la importació de vehicles.

El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ja ha manifestat en diverses ocasions que hi ha d’haver una revisió a fons del Codi. Entre els canvis que hi haurà un serà l’increment de les sancions per parlar amb el telèfon mòbil al volant perquè tinguin un efecte «dissuasiu», sense «afany recaptatori». Altres modificacions serà la regulació de la circulació dels ciclistes, ja que el Codi vigent hi aprofundeix poc, i s’incidirà en qüestions com han de seure els infants als vehicles.

Conduir sobre neu o gel / Torres també té en ment exigir que els conductors novells segueixin un curs de conducció sobre neu i/o gel per augmentar la seguretat viària. Vinculat amb la circulació sobre la calçada en situacions climatològiques adverses, el Codi de Circulació es va modificar puntualment fa un parell d’anys per preveure l’ús d’equipaments especials.

L’article 74.1, en vigor des del 2014, estableix que «és obligatori per a tots els vehicles de motor, exceptuant els vehicles de motor de dos o tres rodes –bessones o no– i els quadricicles, circular amb equipaments especials, com ara pneumàtics d’hivern o pneumàtics tipus M+S, pneumàtics de claus, cadenes de neu o accessoris similars (cadena de lona, cadena líquida, spider o altres), en situacions on la calçada estigui totalment o parcialment nevada o gelada, i és obligatori circular a una velocitat adaptada a les condicions climatològiques del moment».

L’article 74.3 fixa que «a partir de l’1 de novembre i fins al 15 de maig de cada any, tots aquests vehicles han de dur a punt per ser utilitzats, cadenes de neu o accessoris similars, llevat que circulin amb pneumàtics d’hivern o pneumàtics tipus M+S». En el capítol de sancions, les multes, per a vehicles amb pes màxim autoritzat inferior o igual a 3,5 tones, són de 180 euros per no circular amb equipaments especials en situacions en què la calçada estigui totalment o parcialment nevada o gelada, i de 60 euros per no circular a una velocitat adaptada a les condicions climatològiques del moment. Fins ara, però, no consta que s’hagi multat ningú per aquests supòsits.

Activitat legislativa / La reforma del Codi de Circulació encara no ha entrat a tràmit parlamentari, tot i que s’hauria d’actualitzar durant la legislatura. La Comissió Legislativa d’Economia treballa actualment en les esmenes del Projecte de llei de designació de carreteres i gestió de la xarxa viària, que defineix la nomenclatura, la titularitat i la gestió de la xarxa viària.

L’amplada de les carreteres generals, ha de ser, com a mínim, de 20 metres –amb excepcions–, i incideix directament en la seguretat viària i en la convivència dels usuaris a la via. L’article 8.2 del Projecte de llei estableix que «el Govern defineix en cada tram d’una carretera general la distribució de l’amplada de la carretera en carrils per a vehicles en general, per a vehicles de velocitat lenta, per a bicicletes, voreres o altres parts reservades a vianants, carrils dedicats de forma exclusiva o preferent a vehicles de transport públic, carrils de gir o espais dedicats per a maniobres, bandes d’aparcament, o altres fins específics propis de la mobilitat, en funció de la intensitat del trànsit, de les característiques del traçat, dels moviments d’entrada i sortida de vehicles des dels terrenys i parcel·les que hi limiten, de la previsió de bicicletes i vianants, i d’altres criteris tècnics».

En una xarxa viària de pocs quilòmetres, amb una alta densitat d’usuaris, sobretot de vehicles, i amb un alt índex de ciclistes i vianants, és urgent actualitzar i regular les normes d’ús i de convivència per prevenir accidents evitables.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT