PUBLICITAT

ANDORRA LA VELLA

El comerç de Meritxell busca el consens sobre els talls de trànsit

Un sector de la part alta de l’artèria és contrària a la conversió d’aquest tram per a vianants

Per JOSEP ROMERO

Turistes passegen per la part alta de l’avinguda Meritxell a la parròquia d’Andorra la Vella
Turistes passegen per la part alta de l’avinguda Meritxell a la parròquia d’Andorra la Vella | Tony Lara
Els membres que conformen l’Associació de Comerciants de Meritxell es reuniran a finals de mes per tal de poder consensuar una postura comuna en relació a la conversió de l’avinguda per a vianants, tant pel que fa a la part alta com baixa d’aquesta artèria comercial. 
 
Mentre que pràcticament els botiguers dels comerços situats entre la rotonda i l’avinguda Carlemany aposten per la fórmula del tancament del trànsit rodat, la controvèrsia la protagonitzen els propietaris de l’altra sector que, en alguns casos, són contraris els talls a la circulació, argumentant els pobres resultats econòmics assolits durant els dies en que es van produir amb una forta reducció dels ingressos. 
 
La presidenta de l’entitat gremial, Sònia Yebra, va explicar que «tot i que totes les opinions són respectables, hi ha comerciants que constaten que els talls a la part alta no van provocar cap mena d’afectació i, en alguns casos, es va produir fins i tot increments en el nombre de vendes durant la passada campanya nadalenca, superiors fins i tot als de l’any passat».
 
Així les coses, Yebra va indicar que, a petició dels socis afectats, celebraran una assemblea per tal «d’escoltar a totes les parts» i intentar arribar a consensuar un full de ruta que pugui satisfer la majoria dels empresaris, tot i que és conscient «que és molt difícil que s’assoleixi un cent per cent de consens». 
 
L’impacte que els tancaments van tenir sobre alguns negocis va suposar una caiguda de vendes de fins al 70%, segons va assegurar Meritxell Molné, una de les persones que va liderar la recollida de 68 signatures en contra dels talls i, que la setmana passada van lliurar a la cònsol de la capital. Conxita Marsol, per la seva banda, es va comprometre en una reunió mantinguda amb els representants d’aquest col·lectiu de no fer cap més tancament ara per ara.
 
Postura de l'associació / Mentre que la màxima responsable de la corporació comunal va intentar apaivagar els ànims entre els descontents tot assegurant que «vol escoltar a tothom, sigui o no sigui membre de l’entitat gremial» Yebra, objectiu d’algunes crítiques rebudes per no haver fet prou per evitar els talls durant les festes de Nadal, va justificar la posició immobilista de l’entitat pel calendari establert i que fer un pas enrera era complicat tenint en compte, a més, «la coincidència amb els canvis polítics en la corporació comunal fruit de les darreres eleccions».
 
Yebra va valorar satisfactòriament el termini de tres mesos que s’ha donat el Comú per resoldre la situació. En tot cas, va puntualitzar que les accions que tinguin lloc com a «projecte ambiciós de país» que ha d’anar molt vinculades al pla estratègic que està preparant el Govern i, a partir d’aquell moment «treballar de manera conjunta amb el Comú». Per a Yebra «no cal precipitar-se i fer les coses a corre cuita» per evitar complicacions.
 
L’opció de convertir en zona per a vianants el tram entre la rotonda i els magatzems Pyrénées compta amb la complicitat pràcticament general dels comerciants de la part baixa de l’avinguda. 
 
En aquest sentit, la portaveu de l’associació va significar que l’experiència positiva de Vivand reforça el tancament perquè, «en definitiva el visitant no sap distingir entre quin és el tram de l’artèria que pertany a Escaldes-Engordany i quin a Andorra la Vella, i el que perceb és un llarg passeig comercial». 
 
El tancament de l’avinguda sempre ha tingut veus crítiques en contra per considerar que això no es tradueix en cap cas en més vendes i que a diferència d’Escaldes-Engordany no va acompanyada d’altres accions que són necessàries. En tot cas, les valoracions varien en funció de la zona, i per exemple els comerciants de la zona propera a Carlemany consideren que l’experiència és positiva.
 
Els orígens del conflicte / Els opositors a tancar a la circulació la part alta de l’avinguda argumenten, que els talls provoquen, a banda de les pèrdues econòmiques, «la desorientació dels turistes per accedir normalment als edificis situats en aquest sector». 
La manca d’aparcaments públics a Andorra la Vella també és un element dissuassori que suposa que els conductors es dirigeixin forçosament cap a Escaldes- Engordany fugint de la zona. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT