PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Hi haurà exposició sobre les ‘Pageses’, però sense el dibuix

L’obra de Picasso no es pot moure de l’Art Institute of Chicago durant uns anys

Per E. J. M.

Dibuix a llapis i tinta ‘Pageses d’Andorra’, de Picasso, de l’any 1906.
Dibuix a llapis i tinta ‘Pageses d’Andorra’, de Picasso, de l’any 1906. | THE ART INSTITUE OF CHICAGO
Peasant girls from Andorra és el títol amb què es conserva a l’Art Institute of Chicago el dibuix Pageses d’Andorra que Pablo Picasso (1881-1973) va pintar a Gósol a finals de l’estiu de l’any 1906, enguany farà 110 anys. L’exposició que el Ministeri de Cultura vol organitzar entorn del dibuix continua endavant, tot i que l’original no podrà viatjar al Principat, almenys durant uns quants anys. El dibuix es va incloure en una exposició dedicada al pintor que el museu on es conserva va organitzar l’any 2013, i cada vegada que una peça es mou o es treu del museu, necessita uns anys de repòs per garantir-ne la seva conservació. Recordem que estem parlant d’un senzill dibuix a llapis i a tinta de petites dimensions que té més d’un segle.

L’exposició es farà, però sense l’estrella principal. Dels detalls de la mostra, però, encara no n’ha transcendit res ja que les pistes no es revelaran fins que es publiqui el catàleg dedicat al dibuix. El departament de Cultura està centrat en l’elaboració del catàleg, «que conté una tesi inèdita i molt interessant, amb aportacions extremadament valuoses sobre Picasso i els motius que el van fer dibuixar unes pageses andorranes durant la seva estada a Gósol el 1906». El pressupost del 2016 inclou una partida de 65.000 euros per a l’edició de la publicació.

La vegada que vam tenir més a prop el dibuix picassià va ser un any olímpic, el 1992, quan va formar part de la retrospectiva Pablo Picasso 1905–1906 que li va dedicar el Museu Picasso de Barcelona. Des d’aleshores no havia participat en cap més mostra, fins la del 2013 a l’Art Institute of Chicago, on el dibuix va arribar entre els anys 1930 i 1933, procedent d’una donació de Robert Allerton.

La descripció que el museu fa de la petita obra a la seva pàgina web és la següent: «bolígraf i tinta marró, amb traces de carbó, sobre un paper crema (descolorit). 635 x 435 mm. Firmat i datat a l’anvers, a baix a la dreta, en grafit: Picasso / 1906; al centre, inscrit en grafit, Paysannes d’Andorre». L’any 1980, després de la mort de Picasso, Josep Palau i Fabre (1917-2008) va reanomenar el dibuix Dues andorranes i rostre de gosolana.

DE PAGESES A SENYORETES / La pintora i doctora en història de l’art Conxita Boncompte va ser qui el maig del 2010 va revelar en una conferència que The Art Institute of Chicago conserva el dibuix a llapis i tinta que Picasso va pintar a Gósol, poble als peus de la muntanya del Pedraforca on el 1906 el pintor va passar uns quatre mesos amb Fernande Olivier.

 Boncompte ha escrit la tesi Iconografia picassiana entre 1905-1907. Influència de la pintura pompeiana, en què parla de les relacions entre el poble berguedà de Gósol i Andorra a principis del segle XX i de la impressió que li va causar a Picasso. Per a l’especialista en Picasso, «les Pageses d’Andorra porten la llavor de la pintura més important del segle XX, Les senyoretes d’Avinyó».

Segons la historiadora, abans de viatjar a Gósol, Picasso estava molt interessat en els frescos pompeians i en el món primitiu i, per això, va escollir Gósol, per trobar-se en un món rural, primitiu. De retorn a París, Picasso va fer evolucionar el dibuix fins a pintar Dues dones nues (1907) i a Les demoiselles d’Avignon (1907), un dels quadres més famosos de la història de l’art, amb un probable origen andorrà.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT