PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Sancions per incivisme

La Comissió de gestió de la Vall del Madriu-Perafita-Claror aprovarà el 2016 les ordinacions per castigar els vàndals i els motoristes

Per E. J. M.

Imatge del documental ‘Vall del Madriu-Perafita-Claror’.
Imatge del documental ‘Vall del Madriu-Perafita-Claror’. | JAUME RIBA / ÀLEX TENA
La Vall del Madriu-Perafita-Claror va ser declarada per la Unesco patrimoni de la humanitat, en categoria de paisatge cultural, l’any 2004, i encara no existeix cap ordinació per sancionar l’incivisme, com actes vandàlics en el territori ni l’accés motoritzat sobre dues rodes, totalment prohibit.

La cònsol d’Escaldes-Engordany, Trini Marín, va explicar ahir que el pròxim gener s’adjudicarà a un bufet d’advocats que redacti les ordinacions sancionadores, que s’inclouran al Pla de gestió de la vall. Marín és la presidenta de torn de la Comissió de gestió, càrrec que a partir del 2016 ostentarà el nou cònsol d’Encamp, Jordi Torres. La Comissió està representada pels quatre cònsols dels territoris per on s’estén la vall: Encamp, Escaldes-Engordany, Andorra la Vella i Sant Julià de Lòria.

Quan entrin en vigor les ordinacions, els ecoguardes de la vall tindran competència sancionadora ja que, actualment, només poden informat la Policia dels actes vandàlics que detecten però no tenen potestat per actuar.

Quanta gent cap a la vall?

El Pla de gestió de la vall continua desplegant-se a poc a poc. Maríon va indicar que el pla d’usos ja està fet, i que està disponible a la pàgina web www.madriu-perafita-claror.ad. Ara falta finalitzar l’estudi de la zonificació natural, ja en marxa, i el pla de conservació. De fet, s’han demanat quatre pressupostos a universitats de França i d’Espanya (a Andorra no han trobat ningú que se n’ocupi) perquè un historiador s’encarregui de redactar el pla de conservació que serà el pas previ a definir la capacitat de càrrega de la vall.

Fa uns mesos es van col·locar uns ecocomptadors a diverses entrades de la vall per calcular quanta gent hi camina i es requereix d’uns mesos per disposar de xifres significatives i delimitar la capacitat de càrrega, és a dir, quin és el nombre màxim de persones que pot assumir diàriament el territori  protegit sense sortir-ne perjudicat.

Un altre tema encara no resolt i que depèn dels estudis pendents és l’accés a la vall. Els cortalans –els propietaris de les bordes– volen un accés motoritzat, mentre que la Unesco ha deixat ben clar que si es permet l’entrada de vehicles amb motor a la vall perdrà la categoria de patrimoni cultural.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT