PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Un hivern sense avions

L’aeroport Andorra-Pirineus no té homologada la tecnologia per operar vols quan fa mal temps

Per EL PERIÒDIC

Diverses avionetes que durant l’estiu han operat a l’aeroport Andorra-Pirineus, que es va inaugurar el gener de l’any passat.
Diverses avionetes que durant l’estiu han operat a l’aeroport Andorra-Pirineus, que es va inaugurar el gener de l’any passat. | TONY LARA
Un altre hivern que l’aeroport Andorra-Pirineus s’assemblarà a l’aeroport fantasma de Castelló. Enaire, el gestor de la navegació aèria espanyola, que controla l’espai aeri, encara no ha homologat la tecnologia de què disposa la infraestructura perquè els vols puguin operar durant l’hivern, quan la climatologia és més adversa. Per tant, la temporada comercial d’hivern ja s’ha perdut i les companyies aèries i els touroperadors no organitzaran vols regulars per portar visitants a Andorra i al Pirineu.

L’aeroport ha funcionat durant la temporada de bon temps, però manca homologar la tecnologia que garanteix la seguretat dels vols quan fa mal temps. «El Govern va ser garrepa amb l’aeroport. El va condicionar perquè els avions operin amb bona climatologia, però no sempre passa. Ara el vol modificar per permetre vols amb boira o núvols, però el sí de l’Estat [espanyol] no arriba», ha declarat el director de Grup Regina, Albert Vinseiro, segons va publicar ahir el diari Crónica global. Grup Regina ha estat l’única agència de viatges que ha venut paquets de vols+hotel, i ho va fer durant l’estiu a Madrid i a Mallorca amb un èxit limitat: el balanç va ser de 332 passatgers, de les 1.100 places disponibles, poc més d’un 30% d’ocupació. La companyia alturgellenca va contractar Swift Air perquè operés a l’aeroport durant les setmanes d’estiu.

Tot i les pèrdues, el touroperador havia plantejat l’opció d’organitzar vols durant aquest hivern per portar esquiadors de Palma,  Porto i la Corunya i, fins i tot, de les Illes Canàries. Vinseiro, però, ja va advertir a l’agost que sense el sistema GPS que li cal a l’aeroport seria molt difícil fer-hi aterrar avions a l’hivern, quan les condicions climàtiques no fossin les òptimes.

L’AEROPORT ENTRA EN CAMPANYA / L’aeroport Andorra-Pirineus, ubicat entre els municipis de Montferrer-Castellbò i Ribera d’Urgellet, està a uns 900 metres d’alçada, i requereix de la tecnologia especial per operar vols. Segons Vinseiro, «la instal·lació ja està feta, però Enaire no l’homologa. I no ho farà fins després de les eleccions generals del 20 de desembre». La infraestructura pirinenca, per tant, s’ha convertit en una arma de batalla electoral entre la Generalitat de Catalunya i l’Estat espanyol, que celebrarà els comicis al Parlament i al Senat el dia 20. I mentre Enaire no homologui la tecnologia no es poden operar vols comercials en condicions de mal temps. Si el gestor de la navegació aèria dóna el vistiplau a la tecnologia abans que acabi l’any, potser encara es podria organitzar algun vol en el que quedi de temporada d’esquí, tot i que ja és difícil. A més, si l’operativa no s’accelera també pot perillar la temporada de l’hivern 2016-2017.

A més, Crónica Global revela que la Generalitat acaba de licitar el contracte de handling (l’assistència a terra d’aeronaus, com la distribució de l’equipatge) per un importa aproximat de 80.000 euros. L’aeroport, però, es va inaugurar fa gairebé un any, el gener passat, i ha estat tots aquests mesos sense adjudicar el servei via concurs.
L’aeroport Andorra-Pirineus continua sent una infraestructura maleïda que no acaba d’arrencar.

Vodevil entre dos touroperadors

Encara no han venut ni un bitllet i ja s’han enfrontat als jutjats. La companyia Air Andorra ha denunciat l’operadora de vols Andorra Airline Flights per vulneració de drets comercials. Segons el diari Crónica global, el motiu és que el projecte és el mateix: utilitzar l’aeroport Andorra-Pirineus com a base operativa i, a més, els noms són molt similars.

Com que Air Andorra es va crear abans, concretament fa un parell d’anys, l’empresa ha denunciat l’altra, que es va constituir el juliol aprofitant que la primera no arrencava. Andorra Airline volia connectar l’aeroport ubicat a l’Alt Urgell amb Portugal i Madrid. Mentre la viabilitat d’Andorra Airline es posa en dubte, Air Andorra continua intentant portar vols a l’aeroport Andorra-Pirineus plens de turistes amb ganes d’esquiar, pernoctar i gastar al Principat.

L’aeroport pirinenc es va reinaugurar fa gairebé un any després d’estar pràcticament sense activitat comercial des de l’any 1984. Durant més de 30 anys hi ha hagut contactes entre administracions per reactivar una infraestructura clau per a l’economia del territori, però continua estancada.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT