PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Pessimisme de les empreses per la futura estació d’autobusos

El sector acusa al Govern de no facilitar-los l’esborrany per fer-hi aportacions

Per JOSEP ROMERO

Recreació virtual de la futura Estació d’Autobusos d’Andorra al vial del Prat del Rull a la parròquia d’Andorra la Vella.
Recreació virtual de la futura Estació d’Autobusos d’Andorra al vial del Prat del Rull a la parròquia d’Andorra la Vella. | SFG
Si en un primer moment l’anunci del Govern al vistiplau per a la construcció de la nova estació d’autobusos -al vial que ha d’unir el Prat del Rull amb la rotonda de Prada Casadet- va ser celebrat amb satisfacció per l’Associació de Transport de Viatgers d’Andorra, a mesura que passen els dies augmenta el pessimisme en el sector per no poder conèixer encara els detalls de l’avantprojecte. 
 
El president de l’ATVA i de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, va explicar que hores d’ara no han rebut la proposta de l’Executiu tal com els va prometre l’aleshores ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Alcobé, després que ho anunciés durant una sessió de control al Govern al Consell General. El titular d’aquesta cartera ministerial va descartar alhora la ubicació inicial de Borda Nova a favor del nou espai just al costat de les noves instal·lacions que acolliran la nova seu de la Justícia al centre de la parròquia d’Andorra la Vella.
 
L’Executiu de Martí va apostar per un emplaçament de l’equipament al futur vial d’unió entre la rotonda de Tobira (o de la Comella) i l’antiga plaça de toros de la capital, que des de fa molts anys és un magatzem del Govern amb especial rellevància per al COEX.
Les obres contemplen en paral·lel la construcció del nou vial de vuit metres d’amplada que connectarà la zona amb la rotonda de Prada Casadet i que forma part de la unitat d’actuació urbanística prevista en el conjunt del projecte. Justament des de fa unes setmanes es poden observar els primers treballs del moviment de terres en els terrenys al llindar de la Borda Nova i que permetran l’eixamplament de la carretera nacional. 
Dallerès va puntualitzar que la proposta ratificada pel Govern els sembla suficientment adequada, tot i que no va ser consensuada amb ells, i ara lamenten que no hi puguin accedir per tal de «poder fer-ne aportacions o canvis». En la mateixa línia, el gerent del Grup Montmantell, Jordi Troguet, va ratificar el seu malestar per «un silenci incomprensible quan estem parlant d’un projecte d’interès nacional».
 
Al mateix temps va indicar que es tracta del mateix guió al que estan acostumats en períodes electorals, «es fa sortir sempre abans de les eleccions i després les bones intencions es queden en un calaix». 
 
Troguet va qualificar com «d’indecent i de jutjat de guàrdia» que Andorra no tingui una terminal d’autobusos com «la que es mereix el país». 
L’empresari considera, a més, que el Principat no pot esperar més temps en comptar amb la nova infraestructura perquè «estem donant una mala imatge del país i, en aquest sentit, no podem pensar primer que ens arribi el tren o una línia regular d’avions per tirar endavant l’estació de busos, que és un projecte nacional».
 
CARACTERÍSTIQUES / La nova terminal andorrana, que arribarà a tenir un cost d’uns 500 mil euros, tindrà cabuda per a 10 andanes, dues de les quals seran per a autobusos llargs. En principi sembla que seria un nombre suficient pel tràfic actual d’autocars i passatgers, però no es descarta que en el futur s’hagi d’ampliar.
Dallerès creu que ara ja és el moment de concretar en detall aspectes concrets de la nova infraestructura com ara els equipaments materialitzats i ubicats: les taquilles, la sala d’espera o les oficines, entre d’altres.  
Els transportistes estimen bastant difícil que l’estació sigui operativa abans de l’estiu del 2016 com va assegurar Alcobé. La creació d’aquesta nova infraestructura és una demanda que el sector fa més de 20 anys que reclama de manera insistent. 
 
PROJECTE/ El Govern va descartar la ubicació inicial de Borda Nova a causa de les dificultats i limitacions tècniques relacionades amb la mobilitat i l’operativitat.
Jordi Alcobé va destacar que els avantatges del terreny triat ara són múltiples perquè «són més propers al centre històric d’Andorra la Vella, permetran un cost màxim de 500.000 euros i espai per deu andanes al llarg de 250 metres enganxades al nou vial, millor mobilitat i connexió i un termini molt més curt del previst». 
Cal recordar que el projecte anterior tenia un cost molt superior, al voltant de 9 milions d’euros per a una superfície de 19.000 metres quadrats. Per finançar part de les obres de l’estació nacional s’havia especulat amb la possibilitat que els bitllets d’autobús per a trajectes internacionals poguessin patir un recàrrec de fins a 2 euros per trajecte. 
Al respecte, Dallerès va indicar que «el tema va ser descartat totalment pel mateix Govern jaque ara el projecte és un altre i pot ser assumit íntegrament per l’administració», va concloure.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT