PUBLICITAT

ANDORRA LA VELLA

La CEA adverteix els comerços que per prosperar han d’invertir

La patronal alerta que encara no s’ha superat la recessió i que el turisme de masses s’acabarà

Per ESTHER JOVER MARTIN

Una gentada passeja per Vivand durant la celebració de l’última edició de l’Andorra Shopping Festival.
Una gentada passeja per Vivand durant la celebració de l’última edició de l’Andorra Shopping Festival. | TONY LARA
El president de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA), Xavier Altimir, adverteix que les empreses s’han de mullar i gastar diners per prosperar i captar nova clientela. No s’hi val quedar-se enrere. «El Govern pot anar invertint molts diners en plans estratègics, com el que ara s’impulsa del comerç, però si no hi ha implicació de tot el món empresarial no es pot anar endavant». Altimir ja coneix l’esborrany del Pla estratègic del comerç que impulsa el Ministeri de Turisme i Comerç i, tot i que admet que és necessari, insisteix que «cal la implicació del sector des de tots els vessants, i ens hi hem de gastar diners».

«Hi ha gent que encara té les botigues com als anys 80... Tothom hi ha de reflexionar i fer un esforç personal, tenir clar quina clientela volem i invertir en l’establiment per captar-lo», va argumentar ahir Altimir durant la presentació dels primers premis CEA al reconeixement del talent empresarial.

La responsabilitat és compartida amb els comuns ja que el president de la CEA va opinar que han d’anar a la una i «fer una reflexió global perquè el comerç és un puntal de l’economia». Altimir va posar com a exemple l’eix comercial que uneix les avingudes Meritxell i Carlemany, entre les quals es fa un gran salt d’estètica i, fins i tot, una és per a vianants i l’altra no. «Al turista no li parlis que si això és Andorra la Vella i això és Escaldes-Engordany, és un eix comercial». A més, Altimir va alertar que «el mercat intern està saturat i encara no hem sortit de la recessió. Cal que les empreses es regenerin perquè el turisme de masses i de comerç s’acaba. Hem d’anar cap a un turisme de qualitat i començar a exportar el know how».

LA MIRADA A EUROPA / D’altra banda, Altimir va recordar que les empreses han de saber aprofitar les possibilitats que s’obren a l’exterior:  «S’han firmat convenis per evitar la doble imposició, s’està treballant en l’acord d’associació amb la Unió Europea... Podem oferir productes i serveis cap a l’exterior». El president de la patronal té clar que «tot té a veure amb l’emprenedoria: o innovem i ens adaptem als canvis, o ens quedem enrere», va concloure.

La CEA es va reunir fa uns dies amb les seves homòlogues de San Marino i de Mònaco, els altres dos països que negocien un acord d’associació amb la UE. En l’àmbit empresarial, econòmic i financer hi ha diferències notables entre els tres països. Per exemple, el PIB de Mònaco dobla el d’Andorra mentre que el de San Marino és la meitat; Mònaco té una indústria de precisió i d’alt valor afegit molt desenvolupada i San Marino indústria manufacturera, mentre que Andorra quasi no té  sector industrial; el marc fiscal andorrà és molt més competitiu ja que els impostos indirectes sobre el consum de Mònaco i San Marino són del 21% i 17%, respectivament, en canvi, el marc fiscal de Mònaco i San Marino està més adaptat a Europa que l’andorrà.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT