PUBLICITAT

ESCLADES-ENGORDANY

Oblits o negligències al volant?

Els instructors d’autoescola coincideixen en què, amb els anys, els conductors obliden les normes

Per ESTHER JOVER MARTIN

Una jove entra en un vehicle d’una autoescola per realitzar unes pràctiques de conducció.
Una jove entra en un vehicle d’una autoescola per realitzar unes pràctiques de conducció. | TONY LARA
El factor humà és la principal causa d’accidents a la xarxa viària andorrana. És la principal conclusió de l’Informe de mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra (Imaca), fet públic aquest dilluns. Ni l’estat de la via, ni dels elements viaris, ni del parc mòbil: la culpa és de qui s’asseu darrere del volant, que és negligent, es distreu i fa cas omís a les normes de circulació.

Les autoescoles del país hi coincideixen. Els conductors, amb el temps, s’obliden del que han après, es confien i cometen imprudències. «És cert que quan portes anys conduint perds hàbits», admet Josep Maria Arnabat, l’Autoescola les Valls. «Quan ensenyes a conduir tot va bé, però si agaféssim un conductor amb 10 anys de carnet, que ha agafat tot de vicis, si tornés a passar l’examen suspendria segur!». Arnabat insisteix que  «quan saps conduir, amb el temps et tornes més confiat i fas avançaments indeguts, no poses l’intermitent...». El professional de la conducció admet que les rotondes són elements conflictius ja que «n’hi ha tantes i tan mal fetes, moltes estan desplaçades...» i, a més, «la gent no les respecta, no redueix la velocitat». Quant a les vies ràpides, «jo crec que hi ha més accidents a les cruïlles», puntualitza. Amb tot, «és un tema de conducció».

«Molta gent hauria de tornar a l’autoescola per reaprendre a conduir!», diu Bego Blanco, de l’Autoescola URBI. «Faria falta un reciclatge per renovar el permís. La veritat és que després d’uns anys de carnet ens oblidem de la conducció eficient». La instructora coincideix amb la conclusió de l’Imaca que «no és qüestió dels cavalls sinó de com es gestiona la conducció». Blanco també lamenta que Andorra sigui «el país de les rotondes» però confessa «que no les sabem fer». El Govern va publicar un tríptic explicant com s’ha d’abordar una rotonda, «però no sé si la gent no se l’ha mirat o no se l’ha volgut aprendre», afegeix la monitora.

Un altre instructor, Yannick Rogel, de l’Autoescola Olímpica, comenta que «la majoria d’accidents que patim són per distraccions, perquè mirem el telèfon mòbil». En canvi, Rogel no opina que els conductors s’oblidin de les normes sinó que «no estan conscienciats». «Tots pensen que els accidents els passen als altres, i no ets conscient que portes entre les mans una màquina de matar. La conducció depèn de la velocitat, de l’agressivitat...».

Quant a les rotondes, el monitor assegura que «com més n’hi hagi, més seguretat. És millor una topada lateral en una rotonda que en una cruïlla!», argumenta. Amb tot, els conductors no compleixen la norma MSR: «Mirar, senyalitzar i realitzar». I una crítica per a Ordenament Territorial: «Les rotondes són massa altes i impedeixen la visibilitat dels conductors», conclou.

Finalment, Elena López, instructora de l’Autoescola Unió, insisteix que «en la franja d’edat de 16 a 20 anys és on menys accidents hi ha» ja que el jovent surt ben format de l’autoescola. El problema ve quan s’agafen «mals hàbits i anem sobrats, conduïm com autòmats», lamenta. «La gent que ha patit accidents estaria bé que fes un curs de reciclatge», assevera. López coincideix amb la majoria dels col·legues de professió que «a les rotondes no es té clar qui té la prioritat», sobretot la gent que fa molt de temps que condueix.
L’Automòbil Club ho té clar: més formació, menys accidents.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT