PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

El 23% dels vehicles no superen la Inspecció Tècnica de Vehicles

L’any passat es van realitzar un total de 46.103 revisions i es van detectar 12.842 deficiències

Per ESTHER JOVER MARTIN

Un treballador de la Inspecció Tècnica de Vehicles revisa l’estat d’un automòbil a les instal·lacions d’Aixovall.
Un treballador de la Inspecció Tècnica de Vehicles revisa l’estat d’un automòbil a les instal·lacions d’Aixovall. | TONY LARA
El 23% dels vehicles que l’any passat van passar la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) van ser declarats no aptes i, per tant, van haver de tornar amb les deficiències detectades resoltes. El 77% dels vehicles sí van ser declarats aptes i van poder continuar circulant per la xarxa viària sense cap incidència. La deficiència detectada amb més freqüència és que els propietaris dels vehicles no van presentar el rebut actualitzat de l’assegurança de l’automòbil.

L’Automòbil Club d’Andorra inclou dins de l’Informe de mobilitat 2014 (Imaca) les dades de la ITV. El nombre total d’inspeccions realitzades l’any passat va ser de 46.103, de les quals 45.610 van correspondre a revisions periòdiques, és a dir, dins dels terminis establerts per a cada vehicle, i 493 a revisions no periòdiques, és a dir, per a vehicles usats i/o importats.

Per tipus de vehicle, els turismes continuen sent els reis de la carretera ja que, dins de les ITV periòdiques, 35.715 van ser a turismes; 3.474, motocicletes; 3.432, furgonetes; 1.069, camions; 1.057, camionetes; 606, transport de passatgers; 247, semiremolcs, i 40, remolcs.

El nombre de deficiències detectades l’any passat en les més de 46.000 revisions efectuades va ascendir a 12.842. La causa principal va ser no presentar el rebut al dia de l’assegurança i l’orientació defectuosa de l’enllumenat. Amb tot, el nombre de deficiències detectades ha anat a la baixa ja que en les 49.186 inspeccions realitzades l’any 2012 es van detectar 23.507 incidències, i en les 46.963 inspeccions del 2013, es van localitzar 18.507 incidències en el parc mòbil.

Des del 2 de novembre de 2006, fa gairebé una dècada, el servei d’ITV és gestionat per l’empresa ITV Serveis, S.A., participada al 50% per l’Automòbil Club d’Andorra i al 50% per l’empresa Applus Iteuve Tecnology, S.L.U.

L’objectiu de la inspecció ITV és «comprovar que tant l’estat general com els elements de seguretat del vehicle estan en unes condicions de manteniment mínimes que permeten que aquest vehicle pugui continuar circulant sense que representi cap perill ni per als seus ocupants ni per a qualsevol altra persona o element que es trobi en la via pública. A més, actualment també es comprova que el vehicle compleixi uns requisits mínims de respecte al medi ambient».

PLA ENGEGA / L’Imaca també difon les dades del pla Engega, un programa d’ajudes econòmiques creat pel Govern el 2014 «per fomentar la renovació del parc automobilístic, l’estalvi energètic i la millora de la seguretat viària dotat amb 700.000 euros». El pla va permetre, l’any passat, la matriculació de 455 vehicles nous i el desballestament de 247 vehicles. Per tipologia de vehicles matriculats, les dades demostren que el parc mòbil andorrà és «dieseldependent» ja que dels 455 vehicles matriculats el 71,9% van ser dièsel; el 26,2%, gasolina; l’1,8%, híbrids, i el 0,1%, elèctrics.

Segons l’Imaca, gràcies al pla Engega les matriculacions entre l’abril i l’agost del 2014 van pujar un 46,5% en relació a l’any 2013, mentre que les matriculacions de noves motocicletes van créixer un 21,3%, i les de camionetes, un 10,7%. De fet, dels 455 vehicles comentats, 416 van ser turismes; 37, camionetes i furgonetes, i només dos, motocicletes.

Per al 2015, el pla Engega preveu 163 ajuts amb una partida de 250.000 euros. Els ajuts es destinen al desballestament de vehicles, supeditat a la compra d’un vehicle nou o d’ocasió amb classificació Euro V, Euro VI, híbrid, híbrid endollable, elèctric d’autonomia extensa o elèctric pur.


Llista dels principals motius per denegar la renovació de la ITV

Assegurança
899 conductors no van presentar el rebut de validesa de l’assegurança del vehicle. Amb tot, la deficiència va a la baixa ja que el 2012 van ser 1.439 casos i el 2013, 1.255. A més, hi va haver 371 casos de vehicles que circulaven amb l’assegurança caducada.

Emissions
L’any passat no es va detectar cap cas de vehicles amb emissions amb nivells K superiors, mentre el 2013 van ser 632.

Enllumenat
693 vehicles presentaven una orientació defectuosa de l’enllumenat, una altra deficiència que cau ja que el 2012 en van ser 1.634 i el 2013, 1.259.

Pneumàtics
L’estat dels pneumàtics pot ser motiu per denegar la renovació de la ITV: l’any passat es van detectar 422 pneumàtics deficients, tot i que el 2012 en van ser 779 i el 2013, 580.

Certificat
No presentar el certificat del taller també és una incidència amb tendència a disminuir: el 2014, 387 casos; el 2013, 566, i el 2012, 711.

Defectes lleus
El 2014 no consta cap cas de vehicles amb deficiències lleus detectades en l’última revisió i no arranjades. El 2012, el nombre de vehicles amb deficiències lleus va ser de 1.394, i el 2013 ja en van ser només 861.

Deficiències molt greus
El parc mòbil cada vegada presenta menys casos de deficiències molt greus. El 2012 hi va haver 368 vehicles, el 2013 en van ser 76. El 2014 hi va haver un lleuger repunt, amb 89 casos registrats.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT