PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El clúster del turisme mèdic ja aglutina onze empreses

La iniciativa unirà en una marca l’oferta sanitària de qualitat

Per E.J.M.

El director mèdic de VallmedicVision, el doctor Hanneken, mostra la clínica.
El director mèdic de VallmedicVision, el doctor Hanneken, mostra la clínica. | Tony Lara
Una onzena d’empreses del sector de la salut s’han unit per impulsar el turisme mèdic, a imatge i semblança d’altres països líders en el sector, com la República Txeca o Turquia. Les empreses especialitzades pretenen crear una marca paraigua comuna per promocionar a l’estranger l’oferta mèdica privada d’Andorra i, a més, incentivar els pacients a fer una estada turística al país. Entre els negocis ja interessats en la iniciativa hi ha clíniques dentals, de la vista, d’audició, d’ortopèdia, de dermatologia, de cirurgia estètica i un laboratori de cèl·lules mare, entre d’altres. La idea és que el clúster mèdic creixi amb d’altres empreses, sumant noves especialitats, com els centres de fertilitat, oncologia i cardiologia que volen instal·lar-se a Andorra en breu.
 
El doctor Francisco López Gil, de la clínica DermAndTek, i Sergi Valls, del centre VallmedicVision, van presentar les propostes del clúster mèdic davant del clúster de salut i benestar, que va celebrar la seva 19a reunió de treball aquest dimecres. Valls va explicar ahir que «hi ha nou milions de persones que, anualment, viatgen per motius de salut per tot el món, la majoria de les quals (91%) no té en compte els preus». Del 91%, un 40% tria els centres per operar-se o fer-se un tractament per «la qualitat, la tecnologia i els processos de desenvolupament, i un 32% viatja per obtenir «una millor assistència que al seu país». 
 
A més, el perfil de clientela són persones «majors de 50 anys, que es cuiden, i amb alt poder adquisitiu». Per tant, les noves iniciatives mèdiques implantades a Andorra gràcies a l’obertura econòmica, aposten «pel mercat mèdic i en situar Andorra com un destí preferent», va comentar Valls. 
 
PAQUETS/ Continuant amb les estadístiques, «els pacients no volen viatjar més de sis hores per operar-se» i, per tant, Andorra pot cobrir gairebé tota la Unió Europa. El clúster mèdic vol aprofitar «les pistes d’esquí i les muntanyes» per ofertar un paquet que inclogui l’assistència mèdica i el turisme. «Andorra rep 8 milions de turistes l’any i el turisme mèdic és complementari». Per això, en la reunió de treball de dimecres també va assistir Andorra Turisme, organisme públic amb què es tracta per crear els paquets i difondre l’oferta mèdica.
 
Quan es creï una «marca paraigua», tots els centres mèdics s’agruparan sota la denominació i es podran consultar en una pàgina web. L’enllaç haurà de ser accessible des del web d’Andorra Turisme, que rep 3,5 milions de visites l’any. «Ho hem presentat a tot el sector mèdic perquè s’uneixi», va insistir Valls. El clúster vol implicar més actors relacionats amb la salut i ampliar les especialitats amb ginecologia, medicina esportiva, traumatologia, cirurgia cardiovascular i oncologia, entre d’altres. Els paquets turístics inclouran l’oferta mèdica, hotelera i de benestar. «Hem de crear un diferencial com a marca país», va afegir Valls.
 
Amb tot, per unir-se al clúster cal complir uns requisits: la qualitat de les instal·lacions i equipaments; la competència del personal que hi treballa; un quadre mèdic amb especialistes; disposar de certificacions de qualitat; de centres de referència; tenir disponibilitat perquè la clientela no se sotmeti a llargues llistes d’espera i combinar els serveis amb ofertes turístiques.
 
Per la seva part, el secretari d’Estat per la Diversificació Econòmica, Josep Maria Missé, també present en la trobada, va subratllar que el turisme mèdic encaixa perfectament en l’acció que es pilota des de la iniciativa Actua. Missé va indicar que una de les prioritats és treballar en una plataforma que permeti la comercialització integrada de l’oferta mèdica de turisme.  El secretari d’Estat va celebrar que la iniciativa privada esdevingui un exemple en el marc del que es treballa a la iniciativa Actua i que es vol estendre també als altres clústers.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT