PUBLICITAT

ANDORRA LA VELLA

Només 1,6 milions de vehicles utilitzen el Túnel dels Dos Valires

Pel del pont Pla van circular gairebé 5 milions d'automòbils

Per E. J. M.

Imatge aèria de la sortida i entrada del túnel dels Dos Valires per la boca d’Encamp.
Imatge aèria de la sortida i entrada del túnel dels Dos Valires per la boca d’Encamp. | TONY LARA
El túnel dels Dos Valires, inaugurat el 31 de juliol del 2012, és, fins ara, l’obra pública de més envergadura. Però l’ús de la infraestructura que uneix Encamp i la Massana no correspon a la seva magnitud. Segons les dades de l’Informe de mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra (Imaca), durant el 2014 van passar pel túnel poc més d’1,6 milions de vehicles. Això sí, l’ús de la infraestructura viària va augmentant progressivament ja que d’agost a desembre del 2012 van passar uns 550.000 vehicles i l’any 2013 la van usar 1,5 milions de vehicles.

En comparació amb la resta de túnels, pel del pont Pla van circular l’any passat gairebé 4,9 milions de vehicles; pel de Sant Antoni, 6,3 milions; pel de la Tàpia, també 6,3 milions; pel de Ràdio Andorra, 7,1 milions, i pel d’Envalira, 600.000, amb una mitjana de 165 vehicles pesants al dia.

El ministre d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, va admetre ahir que l’ús del túnel «és molt baix» però va puntualitzar que «s’ha d’entendre que és un túnel transversal i a Andorra la circulació forta és nord-sud, o a l’inrevés, i hi ha menys trànsit est-oest-est». El ministre va subratllar que el túnel dels 2 Valires «ha contribuït a la baixada de sinistralitat a les valls centrals perquè es desvia la circulació dels vehicles pesants per un túnel amb molta més seguretat que passar pel centre d’Andorra la Vella».

ENTRADA PER LA FRONTERA / Quant a l’entrada de turismes per les dues fronteres, el moviment continua sent molt superior per la del riu Runer, amb una entrada de turismes de 2,6 milions per la frontera hispanoandorrana, davant de l’1,3 milions de turisme per la frontera del Baladrà, a França. Els vehicles pesants també trien la via espanyola, amb un volum de 92.500 vehicles el 2014, xifra que va gairebé doblar la del 2013. Per França, l’entrada de vehicles pesants cau, amb uns 22.500 el 2014, un 15% menys que l’any anterior. Amb tot, l’entrada de vehicles pesants global augmentat, un símptoma de la recuperació econòmica.
El manteniment de la via pública és clau per a la seguretat dels usuaris de la xarxa viària.  L’Àrea de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX) va haver de realitzar l’any passat un total de 38 tirs per desencadenar allaus amb afectació a la via publica (11 a Arcalís, 11 a Arinsal i 16 a Soldeu). Durant la campanya d’hivern es van llençar 4.800 tones de sal.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT