PUBLICITAT

ANDORRA LA VELLA

L’ACA i FEDA empenyen el Govern per implementar el vehicle elèctric

El ‘Llibre blanc de l’energia’ preveu que l’any 2050 la meitat del parc automobilístic sigui elèctric

Per ESTHER JOVER MARTIN

Un vehicle elèctric carregant-se d’energia en un punt de recàrrega situat a la parròquia de la Massana.
Un vehicle elèctric carregant-se d’energia en un punt de recàrrega situat a la parròquia de la Massana. | EL PERIÒDIC
Els peatges a les autopistes de titularitat de la Generalitat de Catalunya ja són gratuïts per als més de 3.000 vehicles elèctrics que hi ha al país veí. Avantatges com aquests són els arguments que s’exposen a l’hora d’apostar per un parc automobilístic 100% elèctric. L’objectiu és ambiciós, però el Llibre blanc de l’energia  d’Andorra (2012) preveu que l’any 2050 almenys la meitat dels vehicles funcionin amb electricitat.

L’Automòbil Club d’Andorra (ACA) i FEDA vol implicar tothom perquè es redacti i s’implementi un Pla nacional d’implantació del vehicle elèctric, per estar a l’alçada de Noruega, país líder en mobilitat sostenible. L’Informe IMACA 2013 (Informe de Mobilitat de l’ACA) ja recollia un estudi en profunditat sobre l’atractiu d’estendre el cotxe elèctric a Andorra.

Coincidint amb la Setmana europea de la mobilitat, del 16 al 22 de setembre, l’ACA i FEDA organitzen una jornada dedicada a la divulgació del vehicle elèctric. Dissabte que ve, dia 19, el Prat del Roure d’Escaldes-Engordany esdevindrà el centre neuràlgic de la mobilitat elèctrica, amb conferències i activitats relacionades amb els mitjans de transport elèctrics. «Recrearem com imaginem l’Andorra que volem», va afirmar ahir el secretari general de l’ACA, Antoni Sasplugas.

«La bicicleta elèctrica a Andorra podria ser una solució per a la mobilitat si es fes un pla nacional de carrils bici», va afegir. «Les bicis elèctriques salven les pujades i desnivells del país i ofereixen un desplaçament còmode, fàcil i eficaç», va argumentar. «Durant la jornada descobrirem la mobilitat elèctrica i com la podem implementar», va concloure Sasplugas.

A Noruega s’han adaptat les normatives i polítiques públiques per incentivar l’ús de vehicles elèctriques, i a Andorra el Govern també hi hauria d’intervenir. De moment, voluntat n’hi ha. Coincidint amb la jornada dedicada a la mobilitat elèctrica, el departament de Medi Ambient organitza la 12a Bicicletada Popular, que començarà a les onze del matí. Els participants recorreran en bicicleta la parròquia d’Escaldes-Engordany dues vegades.

El director general de Medi Ambient, Marc Rossell, va afirmar que la mobilitat sostenible és «un projecte de país» i va garantir que «s’ha de començar a apostar pels vehicles elèctrics, per al benefici de tots». Rossell va recordar que a la vall d’Incles, a Canillo, s’ha posat en marxa un servei de vehicle col·lectiu elèctric.

El director també va recordar els propòsits del Llibre blanc de l’energia i l’adhesió al Conveni sobre el canvi climàtic de les Nacions Unides. L’any passat, Andorra va emetre el seu primer informe i enguany ho tornarà a fer. El model energètic actual és molt depenent dels combustibles fòssils convencionals (gasoil i gasolina), un 77%, i en l’horitzó 2050 es vol reduir fins al 40% gràcies, en part, a la implantació dels vehicles elèctrics.

L’informe IMACA 2013 inclou un decàleg de recomanacions per afavorir el desplegament del vehicle elèctric com, per exemple, l’augment dels punts de càrrega i una xarxa nacional de carregadors ràpids (se n’han calculat 121); gratuïtat dels aparcaments comunals per als vehicles elèctrics; circulació lliure pels carrils prioritaris multiús; elaborar un pla públic de finançament de les compres o renting; suprimir  la taxa d’importació de vehicles elèctrics i de la taxa de tinença i adaptar  l’article 168 del codi de circulació, que estableix que només tenen dret a matriculació d’ús normal els vehicles amb una relació de potència/pes superior a 0,0285 kW/Kg.

D’altra banda, Sasplugas va avançar que l’IMACA 2014 inclou un estudi sobre els punts negres de la xarxa viària, és a dir, els punts en què es concentren més accidents.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT