PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

El model Permsea s’implementa al tercer curs de Segona Ensenyança

11.000 estudiants inicien sense incidències el curs 2015-2016 als tres sistemes d’ensenyament públic

Per ESTHER JOVER MARTIN

L’alumnat de primer cicle de primera ensenyança de l’Escola Andorrana de Sant Julià de Lòria, ahir a l’aula.
L’alumnat de primer cicle de primera ensenyança de l’Escola Andorrana de Sant Julià de Lòria, ahir a l’aula. | ANA/G.LL.T
«El més destacable del curs 2015-2016 en el sistema educatiu andorrà és la continuïtat del sistema de Permsea, que enguany s’incorpora al tercer any de Segona Ensenyança», va voler destacar ahir el ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, en la jornada de retorn a les aules. El Permsea –Pla estratègic de renovació i millora del sistema educatiu andorrà– ja s’aplica als dos últims cursos de Primera Ensenyança i els dos primers cursos de Segona Ensenyança.  Més d’una tercera part dels estudiants del sistema andorrà ja estan integrats al Permsea, en total, uns 1.500 alumnes. «L’evolució ens portarà a finals de legislatura a implementar el Permsea fins a Batxillerat», va puntualitzar Jover. 
 
El curs escolar ha començat amb uns 11.000 alumnes matriculats en els tres sistemes educatius. El ministre va matisar que «encara no tenim les dades tancades per distribució en els sistemes educatius, però el que m’agradaria destacar és la normalitat de la tornada a l’escola: ni en el transport escolar ni en l’activitat als centres hi ha hagut cap incidència», va subratllar. 
 
Tot i no disposar de les dades, Jover va considerar que «crec que continuarem més o menys amb les mateixes dades que l’any passat: amb més alumnes a l’Escola Andorrana, després l’Escola Francesa i just per sota el sistema espanyol». De fet, el sistema espanyol està vivint un moment de canvi amb el tancament dels centres d’Encamp i de Sant Julià de Lòria. L’oferta educativa del sistema espanyol s’agruparà en un únic centre a la vall central. 
 
Quant al Col·legi Sant Ermengol, Jover va recordar que «aquest any encara s’hi queden els salesians i entra la institució de la Sagrada Família, de manera que aquest any serà de transició per assegurar-se que el canvi de gestió es fa de la manera més moderada i positiva possible».
 
AVALUACIÓ DE L’ANGLÈS / En els últims mesos Jover ha insistit en la voluntat que l’anglès sigui llengua vehicular en el sistema educatiu andorrà. Abans, però cal una feina interna: «El primer que hem de fer és valorar el capital humà que tenim, perquè quan vam contractar el professorat se li va exigir un nivell en català, castellà i francès, i ara hem de valorar quines competències té la gent de la casa i en base a això fer que l’anglès tingui més presència als centres», va argumentar.
 
Quant a l’edicte que es convocaran l’any que ve per contractar professorat fix, Jover va admetre que «encara estem valorant quins criteris demanarem però segur que es valoraran els coneixements d’anglès». El nombre de professors és similar al de l’any passat, tant d’eventuals i de fixes, però la seva distribució és diferent. «Tenim un increment de demanda cap als cursos superiors, és a dir, l’onada demogràfica ens arriba a Batxillerat i hem hagut de reforçar una mica més els equips de Batxillerat», va especificar.
 
TRANSPORT I CUINA / L’inici del curs escolar també és el moment per revisar les línies de transport escolar i «comprovar si per eficiència s’han de modificar o reduir, fins a l’últim moment estem jugant amb un compromís d’eficiència», va dir el titular d’Educació. 
 
Un altre servei imprescindible per als escolars és la cuina centralitzada «ja que cada vegada tenim més alumnes diagnosticats amb al·lèrgies alimentàries i és difícil que puguin gaudir del servei de menjador i, per això, la cuina centralitzada és una molt bona manera, i amb el màxim de garanties, de donar servei a aquestes famílies», va comentar el ministre. De moment, encara no s’han difós quantes beques d’ajuda als menjadors escolars s’atorguen aquest curs.
 
Quant a l’obertura de noves línies i ampliació de l’oferta educativa, Jover va ressaltar l’estrena del batxillerat professional d’activitats físiques i de lleure (AFEL). A més, la tornada a l’escola és el moment de constatar  les millores als edificis escolars realitzades durant l’estiu, com les obres al Lycée Comte de Foix, molt visibles al passeig del Riu; a Canillo, on l’objectiu és que el pròxim curs escolar no hi hagi edificis temporals, i al sistema educatiu francès de la Massana on s’han reformat tots els sanitaris i també s’han fet obres al gimnàs. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT