PUBLICITAT

ANDORRA LA VELLA

1.500 persones assisteixen als cinc recitals del Festival Orgue&nd

L’esdeveniment ha inclòs una explicació als tres orgues del país

Per EL PERIÒDIC

El públic escolta amb atenció l’organista de Sant Esteve, Ignacio Ribas, ahir a l’església arxiprestal.
El públic escolta amb atenció l’organista de Sant Esteve, Ignacio Ribas, ahir a l’església arxiprestal. | ANA/B. N.
Els cinc concerts programats en el 16è Festival internacional Orgue&nd han atret 1.500 espectadors, amb una mitjana de 300 persones de públic en cada recital. El director artístic del festival, Ignacio Ribas, va afirmar que està molt satisfet amb la xifra de públic que s’ha assolit en l’edició d’enguany i va afegir que «un any més hem mantingut el ple a les esglésies amb espectadors que han repetit en diversos concerts, i això evidencia la fortalesa del festival».

Ribas també va puntualitzar que, des de l’organització, «hem identificat que un bon nombre d’espectadors estrangers han planificat les seves vacances en funció de la data dels concerts programats», va declarar a l’ANA.

Una de les novetats d’enguany han estat les jornades de portes obertes per conèixer el funcionament dels tres orgues que hi ha: el de Sant Pere Màrtir, a Escaldes-Engordany; el de Sant Esteve, a Andorra la Vella, i el de Sant Iscle i Santa Victòria, a la Massana. Ribas va assegurar que, tot i ser una proposta nova que cal implantar amb el pas dels anys, «hem assolit de sobres l’objectiu amb una assistència d’unes 25 persones en cadascuna de les jornades».

La tercera i darrera visita guiada va ser la d’ahir al cor de l’església arxiprestal d’Andorra la Vella, de la qual Ribas n’és l’organista titular. Una vintena de persones van aprendre com funciona l’orgue i quines són les parts que el componen. L’orgue de la capital, amb un total de 2.130 tubs, és el més gran dels tres que hi ha al país, superant amb escreix els 522 tubs que té l’orgue d’Escaldes i els 1.269 de l’orgue de la Massana. Ribas també va explicar el funcionament del pedaler, el gran orgue, la cadireta i l’orgue expressiu, que són les quatre seccions que conformen l’instrument.

Finalment, després de mostrar diversos tubs que conformen l’orgue i obrir l’estructura de la cadireta, l’organista va interpretar dues peces:  una obra del segle XVIII de Jacques Boyvin i una composició del segle XVII del compositor portuguès Correa Braga, per il·lustrar «els diferents colors compositius que ofereix l’instrument».

El director artístic del Festival internacional Orgue&nd va reclamar que «els orgues del país no només tenen un valor material sinó també un valor històric i d’utilitat». Ribas va reiterar que «els orgues del país estan molt vius» i ofereixen un contacte directe amb la música dels segles XVI, XVII i XVIII. «Creiem que aquesta finestra sonora s’ha d’equiparar amb el valor que pot tenir un quadre del segle XVI», va argumentar. Les converses amb el Govern perquè els tres orgues siguin declarats bé d’interès cultural continuen obertes, una iniciativa que defensen l’Arxiprestat d’Andorra i els Amics dels Orgues de les Valls d’Andorra.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT