PUBLICITAT

ANDORRA LA VELLA

Torres no descarta que el vial de Sant Julià es comenci el 2016

El ministeri estudiarà amb el comú lauredià la possibilitat d’un doble carril a l’avinguda Cairat

Per ESTHER JOVER MARTIN

Terrenys per on ha de passar la continuació del vial de Sant Julià de Lòria, després del túnel de la Tàpia.
Terrenys per on ha de passar la continuació del vial de Sant Julià de Lòria, després del túnel de la Tàpia. | TONY LARA
L’acabament del vial de Sant Julià de Lòria va pel camí de convertir-se en l’obra de la Sagrada Família. La finalització del desdoblament de la carretera, des del túnel de la Tàpia fins a la frontera del riu Runer, està bloquejada a causa de les dificultats econòmiques per les quals passen les finances públiques. El que queda de l’obra val 32 milions d’euros i el Govern vol ser prudent. Ara bé, el titular d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va anunciar ahir que no es descarta iniciar les obres del vial el 2016. El ministre  ho va explicar durant la seva compareixença davant de la Comissió Legislativa de Política Territorial i Urbanisme.

Torres va dir que, igual que s’ha fet enguany, el pressupost general de l’Estat del 2016 inclourà una partida per al vial «per si es dóna cas que la situació econòmica millora i podem plantejar-nos tirar-ho endavant». Amb tot, Torres no va voler llençar les campanes al vol: «És un vial prioritari, però hem de ser molt prudents a l’hora d’adjudicar obres d’aquesta envergadura». El projecte i els estudis de tot el vial estan fets, per tant, amb la partida ja s’iniciaria la seva construcció, que s’allargaria durant 36 mesos. «Si s’engega el 2016, el 2017 es tornarà a pressupostar», va assegurar, perquè quan l’obra es comenci, s’acabarà.

DOBLE CARRIL: L’ALTERNATIVA / Un dels membres de la comissió legislativa, el liberal Joan Carles Camp, va replicar que «l’obra del vial de Sant Julià és en clau d’Estat ja que el 70% del turisme entra per la frontera hispanoandorrana. No entenem perquè no es tira endavant el projecte i volem saber quin impacte econòmic té sobre els turistes que ens visiten i quants decideixen no tornar després de patir les cues fins a la frontera. És una qüestió d’Estat, sí o sí».

Camp va proposar habilitar una doble carril a l’avinguda Francesc Cairat per agilitzar la circulació pel poble i va instar el Govern a obrir dos carrils d’accés a la duana. El ministre Torres va recollir el guant de la primera proposta i va garantir que la proposta de desdoblament provisional a l’avinguda Francesc Cairat «s’estudiarà i es parlarà amb el Comú de Sant Julià. És una alternativa bona i, fins i tot, en cas que es construeixi el vial, és una opció per durant els tres anys d’obres».

D’altra banda, la consellera socialdemòcrata i presidenta de la comissió, Rosa Gili, va preguntar al ministre sobre què passarà si, finalment, no es realitzen les obres del vial. «Quan es va redactar el projecte es van fer convenis amb propietaris perquè passa per  terrenys privats i no sé si contenen clàusules sobre conseqüències en cas que no es realitzi el projecte». Torres ho desconeix i Gili va insistir que «volem una garantia que es tenen en compte les clàusules que podrien suposar conseqüències econòmiques en cas de reclamació dels privats».

Estudi per valorar si es construeix la nova seu de RTVA al costat de Radio Andorra

El ministeri d’Ordenament Territorial ha demanat a la direcció de Ràdio i Televisió d’Andorra que valori quants metres quadrats necessitaria per traslladar les instal·lacions actuals a un edifici annex que s’hauria de construir al costat de Radio Andorra. «Si té viabilitat, és a dir, si el cost de l’edifici es pot amortitzar en 25 anys, el farem», ha matisat el ministre Jordi Torres. Actualment, el Govern paga cada any 130.000 euros de lloguer per l’edifici que ocupa RTVA. Torres va reiterar que si es construeix la nova seu de la televisió i la ràdio públiques serà adjacent a l’edifici històric i que serà «semisoterrat», sense tapar la visualització de Radio Andorra. El projecte museístic del futur Museu de la Ràdio inclou la construcció d’un locutori de ràdio i d’un plató de televisió per fer programes excepcionals.

Conducció sobre neu i multa per ús del mòbil

Tenir un primer contacte de conducció sobre neu i gel podria ser un requisit per obtenir el carnet de conduir. La proposta és una de les que s’estudia per incloure en la modificació del codi de circulació. El contacte consistiria en un curs bàsic per saber reaccionar en cas de neu o gel a la calçada. Si qui es tregui el carnet ho fa durant els mesos de calor, potser s’establirà un termini d’un any per presentar el certificat que ha superat el curs. El codi de circulació també endurirà la sanció de conduir utilitzant el telèfon mòbil, que actualment és de tan sols 18 euros.

Traspàs de titularitat on s’aixeca The Cloud

La construcció de l’edifici The Cloud d’Andorra Telecom suposa l’enderrocament de l’antiga caserna de Bombers. El projecte inclou la titularitat del traspàs del terreny del Govern a Andorra Telecom i la consellera socialdemòcrata Rosa Gili, presidenta de la de la Comissió Legislativa de Política Territorial i Urbanisme, va lamentar que no se n’hagi informat. «Estem parlant de gairebé 9 milions d’euros!», va subratllar Gili, que és la xifra acordada de cessió de l’edifici públic per construir The Cloud i que ara es deixaran d’ingressar.

Ciclisme regulat al nou codi de circulació

Des de l’Àrea de Mobilitat –que ara depèn del ministeri d’Ordenament Territorial– s’ha parlat amb la Federació de Ciclisme per conèixer quines demandes tenen perquè s’incorporin en la modificació del codi de circulació que, actualment, no regula la circulació dels ciclistes per la via pública: circular en paral·lel, respectar una distància de seguretat d’un metre i mig entre vehicle i ciclista i que tinguin prioritat en l’entrada a les rotondes són algunes de les peticions. Paral·lelament, es continua treballant en l’extensió del carril bici per tot el país.

L’heliport i l’estació d’autobusos, prioritats

Entre les prioritats d’Ordenament Territorial que queden pendents de licitació hi ha el futur heliport nacional, del qual ja s’ha anunciat que s’està valorant la Comella o Engolasters com a possibles ubicacions, i la construcció de l’estació d’autobús nacional, que s’hauria d’aixecar en uns terrenys cedits al Comú d’Andorra la Vella a l’entrada de la Comella. Per al Govern, la ubicació plantejada per a l’estació és la idònia però ara s’està estudiant la viabilitat del projecte. Enguany sí que està previst licitar la construcció de la rotonda de la Riverola.

L’Àrea de suport, imatge i paisatge

El nou organigrama del ministeri d’Ordenament Territorial inclou una nova àrea: la de suport, imatge i  paisatge. L’objectiu és incidir en el manteniment dels edificis públics de cara a millorar la imatge del país. Dues de les primeres mesures que es faran, aprovades ahir en el Consell de Ministres, són la convocatòria d’un concurs d’idees de la imatge general del Pas de la Casa, i destinar una partida de 425.000 euros per embellir la zona que va des del riu Runer fins a la rotonda que dóna accés a la depuradora de Sant Julià de Lòria.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT