PUBLICITAT

RICARDO MASEGOSA: «D'aquí a quatre anys haurem eliminat el dèficit de Naturlàndia»

Clara Garnica
Sant Julià de Lòria

Periodic
Masegosa, a la terrassa del comú de Sant Julià de Lòria Foto: ORIOL LLAURADÓ

Ja fa mig any que encapçala el projecte de Naturlàndia, Va ser una entrada amb el peu dret, ja que en els darrers sis mesos s’ha deixat de parlar de pèrdues i de deutes, per analitzar unes facturacions que ja superen les de tot l’any passat. I sense oblidar el projecte d’ampliació de capital per fer de Naturlàndia un parc d’animals, que segons explica el propi Masegosa, avança amb el vent a favor.

–¿Quina valoració fa de l’estiu i com encara el tancament d’any?

–L’estiu ha estat molt positiu. Sobretot el juliol, en què es va superar en el 40% la facturació respecte l’any passat. A l’agost vam estar entre entre el 20 i el 30% per sobre. Són dades que confirmen que la gent surt contenta i que repeteix. Pel que fa al tancament d’any, des de l’agost ja hem superat la facturació de l’any passat en el 2%. Hem situat la nova barrera psicològica en els dos milions d’euros. L’any passat vam facturar 1,6 milions.

–¿A què atribuïu aquest increment?

–Per una banda, perquè el Tobotronc funciona, i també el boca a orella. En segon lloc perquè s’ha fet una campanya de publicitat molt important. I en tercer lloc, perquè quan hi ha crisi la gent no fa grans vacances però sí que fa sortides, i en aquest sentit hem captat sobretot gent de Catalunya. El que està clar és que quan hi ha crisi la gent no deixa de fer oci, la gent ha de sortir.

–¿Esteu satisfets amb l’afluència de públic andorrà?

–Era un tema pendent a reforçar. Considero que aquest any ha estat el de la redescoberta per part dels andorrans. No hi ha gaires opcions d’oci a Andorra quan no hi ha neu.

–¿Cara l’hivern, esteu treballant en noves activitats?

–Volem potenciar sobretot l’esquí de fons, enriquir l’activitat amb activitats paral·leles. Estem elaborant una campanya amb el ministeri d’Educació per potenciar aquest esport a les escoles, i per aquest motiu estem estudiant una ampliació de la pista d’iniciació. Tenim una altra novetat: una aula de natura. Un monitor farà prèviament unes explicacions a l’aula i després sortirà a aplicar-les en un recorregut sense massa desnivell. Es podrà fer amb o sense neu, i també està pensat per a la gent gran, un públic el qual darrerament hem tingut una gran demanda. També tindrem una zona nova de Paintball, dins del bosc. I cara la primavera tindrem una nova atracció al Camp Base.

–¿Seguiu amb la idea de cobrir el Tobotronc?

–Sí, perquè a l’hivern tenim problemes en algunes parts del recorregut per la congesta de neu que s’hi acumula. Estem estudiant diverses opcions: tapar, posar un mur de contenció, etcètera. El problema és que les mesures són molt cares i tampoc t’asseguren al 100% que funcioni. Però si es fa alguna cosa es farà aquest hivern segur.

–¿És factible la idea d’unir Naturlàndia i Sant Julià amb un telecabina?

–En un futur serà imprescindible. Per diferents motius. Perquè el giny et portarà a un munt d’activitats, perquè reduirà molt el trànsit i perquè al sortir del centre de Sant Julià obligaríem als visitants a aparcar i caminar per la parròquia. A més, no deixa de ser una atracció turística afegida. Ha de ser el futur de Naturlàndia i el futur de Sant Julià, sobretot si estem parlant que d’aquí dos o tres anys duplicarem l’afluència. Espero que aquest futur no sigui molt llunyà. Però la primera fase és fer l’Observatori d’animals, després ja pensarem en evolucionar.

–¿El Centre d’Alt Rendiment segueix en peu?

–La idea és crear, més que un centre d’alt rendiment, un centre d’alçada. És a dir, no enfocar-ho tant a professionals d’elit, sinó enfocar-ho a persones amateurs de qualsevol esport que vulguin allotjar-se a 2.000 metres i rebre assessorament tècnic i professional per part d’experts. És, però, un projecte 100% privat. L’empresa pagaria un cànon per fer l’explotació. De fet, ja tenim empreses interessades en tirar-ho endavant.

–Vist l’èxit de la primera fase de l’ampliació de capital, ¿per quan la segona?

–No ho sabem encara. Primer cal veure com es consolida la primera fase i quan aquesta es faci i funcioni a ple rendiment parlarem de la segona. A més, cal tenir en compte que no podem fer una ampliació de capital cada any. S’ha d’anar pas a pas, i comprovar que tot funciona i que tenim resposta per part dels clients.

–¿Naturlàndia ha deixat de ser deficitari?

–El nostre objectiu aquest any és no perdre diners. Estic convençut que tal i com van els números, tancarem amb un pressupost equilibrat, fins i tot amb alguns guanys. D’aquesta manera demostrem que la gestió funciona i també l’explotació. Aquest any serà el primer any que tancarem amb números positius i a partir d’aquí cal mirar cap endavant. Teníem un pressupost per sobre dels dos milions. Ara s’ha de treballar en reduir costos. Evidentment tenim un dèficit acumulat, però any darrera any l’hem d’anar eixugant. L’estimació és que això passi en un termini de 3 o 4 anys.

–¿Com valora les crítiques a l’estudi sobre la rendibilitat de les accions?

–És un estudi que ha elaborat GM Consultors. No tinc perquè dubtar-ne. Evidentment tots els números es poden mirar per un costat o per un altre, però tinc plena confiança en la seva feina.

–¿Com està funcionant la nova web?

–La web ha estat un èxit. Tenim al voltant de 500 visites diàries. No és molt en un món global, però sí que ho és tenint en compte que només està en català i que el domini és .ad. El 85% dels visitants de la web provenen d’Espanya i d’aquests un 12% de Madrid. És una dada curiosa tenint en compte que la web només està en català. Al novembre ja estarà en quatre idiomes: català, castellà, anglès i francès. Paral·lelament estem movent molt el tema de les xarxes socials. Estem contents amb els resultats.

–¿Quan es podran comprar entrades a través de la web?

–Esperem que com a molt tard aquest mes. Tenim un problema tècnic, de servidors.

–¿Els preus de les entrades seran els mateixos per internet?

–Sí, tot i que estem estudiant fer descomptes en temporades baixes si el client fa la compra on-line. I si funciona hi vendrem, a més d’entrades per pujar al Tobotronc, entrades per la resta d’activitats.

–¿Seguireu fent campanyes publicitàries a l’exterior?

–Actualment estem fent una campanya als autobusos a Barcelona, perquè la de l’estiu van tenir molt d’èxit. També a la ràdio. D’altra banda, estem negociant poder aparèixer en un mitjà de comunicació espanyol a través de la seva pàgina web oficial. Així la comunicació que fas és d’abast mundial. Vam fer una prova a La Vanguardia.es al mes de juny i va ser un èxit total.

–¿Quina relació manteniu amb els altres dos dominis?

–A nivell de direcció general tenim una relació molt estreta. A més, tots tres pensem el mateix, en el sentit que hem de treballar units pel bé del país. Estem mirant de fer activitats conjuntes en temes puntuals, com anar junts a fires, fer publicitat conjunta, etcètera. O no aixafar-nos campanyes de comunicació. Tenim una relació excel·lent i tenim clar que s’ha de treballar per fer tornar a fer venir la gent a Andorra, recuperar els visitants. Després ja veurem on van.

–¿I pel que fa a a Ski Andorra, manteniu la intenció d’entrar a format-hi part plenament?

–Hem fet ja dos reunions. Però és un tema que anirà a poc a poc, perquè les dues parts volem fer les coses ben fetes. Ara estem en un procés d’intercanvi d’informació per veure com influenciaria i repercutiria el nostre accés. Nosaltres volem entrar-hi com a membre de ple dret, però depèn de les condicions i costos que tindria per a nosaltres. El nostre accés aquest hivern serà complicat. Però és necessari que hi siguem , perquè som l’única estació d’esquí de fons del país.


Per a més informació consulti l'edició en paper.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT