PUBLICITAT

Sobre el fet de confondre el valor i el preu

JOSEP ANTON ROSELL PUJOL

Ja en el seu moment Antonio Machado va dir que era de necis confondre el valor i el preu. Perquè un i altre són diferents i en alguns casos, diametralment oposats. Ara que posem preu a totes les coses és quan, cada vegada més, ja no tenen el valor que abans havien aconseguit. Fa massa temps que discutim el preu en un clar afany mercantilista que ens aboca a un fracàs rere un altre.

Si el valor autèntic de les coses tinguessin el primer lloc, ni ens lamentaríem del dèficit de líders i de ben segur que podríem seguir projectes de futur. Però si posem preu a un dèficit que ajuda al progrés, que sigui dins dels límits prudents perquè sigui així. Si tot ho volem controlar, ha de ser sota un prisma comptable i mai polític. Si tot es mesura amb els diners, aleshores serem uns fracassats que aniquilarem els genis i a la vegada n'impedirem la seva obra.

Fa molt de temps que assisteixo al mercadeig permanent per les coses supèrflues i en canvi arxivem l'autèntic capital d'allò que pot fer possible una manera diferent de fer les coses. No importa tant parlar de reformar l'Administració, com valorar-ne en el seu límit per tal d'arribar al preu just i no a l'inrevés. No es tracta tant de controlar un pressupost, com de valorar la importància de la finalitat de cada partida. I així indefinidament fins a arribar al tot

Vivim una època tan civilitzada que només tenim especialistes; per això tenim tants informes i tan pocs projectes definitius. Podem saber moltes coses en concret, però la suma de totes elles no ens serveix per tenir la solució adequada als autèntics problemes del nostre temps. Paguem un preu molt alt per un primer pas que no té valor si no ens permet arribar al final.

Ara mateix tanta discussió repetida sobre les mateixes coses i tant especialista que no pas polític, ens porta a un laberint del qual no se'n coneix la sortida. No puc acceptar la xerrameca dels especialistes perquè esborren el discurs polític, que ara més que mai és el que ens fa falta.

Periodista. [email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT