PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Caiguda de l’ocupació hotelera en plena temporada alta

El mes de febrer es va tancar amb un 7% menys de visitants respecte al mateix període de l’any passat

Per JOSEP ROMERO

Grups de turistes passegen pels carrers de la parròquia d’Andorra la Vella.
Grups de turistes passegen pels carrers de la parròquia d’Andorra la Vella. | Tony Lara
L’ocupació hotelera  va tornar a caure el febrer per segon mes consecutiu en més de set punts en relació al mateix període de l’any passat. En concret la xifra es va situar en un 74,34% mentre que al 2014 va ser del 81,07%. El percentatge el gener va situar-se en el 66,41% ( 76,49% al 2014). Segons les dades facilitades per la patronal, la Unió Hotelera d’Andorra, (UHA) la important caiguda dels turistes russos està perjudicant notablement els interessos d’un sector que es fixa hores d’ara com a objectiu la recerca d’altres mercats alternatius.

 Així el portaveu de l’entitat, Òscar Julián, va valorar satisfactòriament la intenció d’Andorra Turisme d’ampliar mercats, especialment l’alemany que «té prou potencial per convertir-se en alternativa al rus». Un tipus de visitant que acostuma, a l’igual que el rus,  a realitzar estades mitjanes d’entre 8 i 9 dies.

La crisi amb Ucraïna i molt especialment la devaluació de la seva moneda, el ruble, ha comportat que un percentatge molt elevat dels turistes de Rússia que venien al Principat (al voltant d’uns 30.000), s’ho hagi repensat aquest hivern. Si es compara per exemple la temporada de Nadal passada amb la de l’any 2013, es va reduir un 50% el nombre de russos que van visitar el Principat.

«Només l’any passat per aquestes dates estàvem en un 90% d’ocupació de turistes russos», va explicar el director de la Unió Hotelera. En canvi, ara estem a poc més del 40%. De mantenir-se la tendència actual, la mitjana d’ocupació per aquest any pot davallar considerablement tenint en compte que l’any 2012 va ser del 52,36%, del 53,14% al 2013 i l’any següent es va tancar en un 52, 25%. La Unió Hotelera, que no aplega a tots els establiments hotelers del Principat però si els més grans, creu que ara més que mai cal treballar altres mercats paral·lels que permetin aconseguir quotes més grans de turistes i incrementar el nombre de pernoctacions.

De fet, la propera setmana Andorra Turisme començarà les accions comunicatives de cara a la campanya d’estiu amb l’objectiu d’aconseguir d’arribar als mercats més llunyans,com l’esmentat alemany, o fins i tot el britànic.

PARRÒQUIES/ La parròquia amb un índex més alt d’ocupació el gener va ser  la de Canillo, amb un 88% (84,5% en el mateix període del 2014), seguida de la d’Encamp amb un 81,5% (86%).
A més distància la d’Escaldes-Engordany amb un 77% (86%) i la Massana amb un 75% (74%). Pel que fa a Andorra la Vella se va situar en un 69% (79%). Finalment, tanquen la llista Ordino amb un 53% (78%) i Sant Julià de Lòria, amb un 56% (52%).

SETMANA SANTA/ De moment la UHA no ha fet previsions sobre l’ocupació hotelera de la propera Setmana Santa. Tot i així de mantenir-se la tendència de les darreres campanyes s’hi produirà molta reserva que en el últim moment pot decantar-se per Andorra. Uns clients que principalment resten pendents de les previsions metereológiques.
Una temporada més s’espera que la major part dels turistes siguin francesos i espanyols, que acostumen a passar aquests dies esquiant i  opten al final de la jornada per anar de compres. Les parròquies centrals preveuen uns índexs importants  de clients respecte a la resta com ja ve sent tradició per aquestes dates. I és que el sector confia recuperar-se amb les vacances de Setmana Santa. De fet, l’ocupació l’any passat va estar als voltants del 65%.

COMERÇ/ Els comerciants, junt amb els hotelers, són els que s’han vist més afectats per la disminució de russos al país. A la caiguda de l’ocupació hotelera cal afegir també els resultats negatius de la temporada de rebaixes que acaba el proper dilluns dia 16. La disminució de les vendes en el conjunt dels sectors se va situar al voltant del 10% si es compara amb el mateix període de l’any anterior. Tot i la reducció dels guanys, el del tèxtil va moderar la baixada en un 5%.
La pèssima temporada va provocar una situació que no s’havia donat mai de forma generalitzada al Principat com és què molts establiments hagin començat a aplicar els descomptes en productes d’esports el mes de febrer.

Tampoc les fortes nevades a la zona del Pas de la Casa, que van obligar a tancar durant alguns dies de forma parcial i total els accessos a França, van ajudar a aquest territori que va tenir una caiguda dels beneficis en vendes estimats entre el 20 i el 30%, segons dades facilitades per la FACA. En aquesta ocasió la nova campanya de rebaixes d’hivern va tenir dues fases donat que així li va demanar al Govern el mateix sector comercial. Cal recordar que la primera etapa va ser la privada i va correspondre al període comprés entre el 16 i el 19 de desembre. La segona adreçada al gran públic es va iniciar el 19 de desembre i es perllongarà fins el dilluns 16 de març.


Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT