PUBLICITAT

L'ENA potencia la creació pròpia i la participació d'agents locals

  • La vuitena temporada comptarà amb cinc noves produccions i dos nous projectes
MARISA DA COSTA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
La directora de l'ENA, Irina Robles, i el ministre de Cultura en funcions, Albert Esteve, ahir Foto: TONY LARA

Un any més, la temporada de teatre projectada per l'Escena Nacional d'Andorra (ENA) vol erigir-se com a font de coneixement cultural accessible i inclusiva. Inclusiva no només en el sentit d'arribar a tots els públics; un dels objectius primordials que l'associació persegueix aquest 2015, és el de «fer pujar els actors i actrius del país que estudien a l'estranger a les fustes d'Andorra», segons va explicar la directora artística de l'ENA, Irina Robles.

La coordinadora de l'Escena i el ministre de Cultura en funcions, Albert Esteve, van presentar ahir la vuitena temporada teatral de l'ENA, que compta amb el patrocini i col·laboració del Govern d'Andorra, el Comú de la Massana i de Crèdit Andorrà i que agafarà embranzida el mes d'abril amb l'estrena de Les veus de la memòria, el primer dels cinc espectacles programats fins el tancament d'aquesta edició a l'octubre.

A més de la mitja desena de projeccions previstes, l'ENA té entre cella i cella dues altres proposicions que encara es troben en procés de planificació. D'una banda, organitzarà una xerrada centrada en la Societat de Drets d'Autors i Drets Veïns (SDADV) d'Andorra. La trobada anirà dirigida a tots els artistes del país i està pensada per l'exposició dels canvis que comportarà l'entrada en vigor de la nova normativa sobre la propietat intel·lectual i com aquesta afectarà a l'art escènic nacional. D'aquesta manera, es donarà a conèixer als professionals locals de la dramatúrgia les noves clàusules a tenir en consideració a l'hora de reproduir una obra. «Fins ara ho hem tingut fàcil, però les noves normatives ens faran pensar dues vegades el textos que podrem o no triar», va exposar Robles, «perquè en una representació hi intervé el text, però també la música, la dansa...».

De l'altra banda, i després que l'organització cultural es trobi amb les diferents agrupacions del sector existents al Principat, l'Escena emprendrà una sèrie de tallers monogràfics orientats a la complementació de la formació de les companyies andorranes i els seus membres.

ACTUACIONS PROGRAMADES/ Dirigits per l'andorrana Jèssica Casal, Cristina Pericas, Natàlia Garrido, Marçal Borrella i Aida Moré, alumnes del Col·legi de Teatre de Barcelona, inauguraran la temporada teatral representant Les veus de la memòria al Teatre de les Fontetes de la Massana. Els dies 17 i 18 d'abril, els quatre estudiants d'arts dramàtiques, dues d'elles andorranes, interpretaran la tràgica història d'una jove recentment sortida d'una clínica psiquiàtrica i els seus propers.

També a les instal·lacions massanenques, els dies 25 i 26 de setembre, s'hi representarà un «thriller còmic molt sexy» que, basat en l'obra de l'escriptor austríac Leopold Sacher-Masoch que va germinar el sadomasoquisme, «narra la història de Marc Novach, un dramaturg ambiciós que troba en una dona totalment oposada als valors que cerca, l'actriu perfecta per interpretar a Vanda Von Dunayev». Així ho va explicar ahir l'encarregat de la direcció de La Venus de les pells, Alfons Casal, qui també va especificar que es tracta d'un text on «es treballa la lluita de sexes» i en què el tractament del «teatre dins del teatre i la realitat dins de la ficció» doten la proposta d'un interès intrínsec.

Una combinació de teatre, dansa i música creat per la mateixa Escena tancarà l'oferta de les Fontetes entre els mesos de setembre i octubre. Robles dirigirà un grup d'actors que encara està per determinar i que interpretarann Alícia al país de les meravelles. L'ENA obrirà un càsting a nivell nacional per triar el repartiment per aquesta obra dirigida a tots els públics.

La Biblioteca de la Massana acollirà les dues projeccions restants. Coincidint amb la Fira d'Andorflora ,e els dies 16 i 17 de maig es recuperarà una producció que no es va poder tirar endavant l'any passat: Contes salvatges. L'actora Anna Frases en va destacar «la intenció d'apropar als infants el patrimoni natural i els valors mediambientals», a més de la visió alternativa als «contes clàssics, que sovint presenten una figura envilidora del llop». Aquest espectacle de petit format es traslladarà a totes les parròquies per tal d'arribar a tots els nens i nenes.

L'ENA començarà en breus a cercar els 15 actors que faran possible el projecte més innovador de la temporada: un monòleg amb 16 participants. Joan Berlanga interpretarà Antes que el Milenio nos separe, de Manuel Vázquez Montalbán, adaptada per Txell Roda.

Sobre el programa, Esteve va destacar que «És bo pels actors del país interactuar entre ells, els enriqueix i ens enriqueix a nosaltres».H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT