PUBLICITAT

Andorra enyora els russos

  • Els hotelers parlen d'una caiguda del 45% i la FACA lamenta que els que vénen gasten menys
  • Les pistes pateixen la caiguda però salven la situació gràcies a la crescuda d'altres mercats
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Esquiadores russes saluden abans de pujar al Funicamp Foto: ÀLEX LARA

Andorra, i principalment aquells sectors que viuen en bona part del turisme, troben a faltar els russos. Alguns en més mesura que menys, però tots han notat la davallada d'aquest turista de poder adquisitiu generalment alt i que venia a Andorra disposat a gastar en compres, en esquí i en oci. La crisi amb Ucraïna i molt especialment la devaluació de la seva moneda, el ruble, ha comportat que un percentatge molt elevat dels turistes d'aquest país que venien al Principat (al voltant d'uns 30.000), s'ho hagi repensat aquest hivern. Els hotelers parlen d'una caiguda del 45%, mentre que el cònsol honorari de Rússia, Pere Joan Tomàs, assegura que finalment aquest percentatge estarà per sota del 20%. Entre els dos extrems, els comerciants i les pistes d'esquí i els touroperadors també lamenten les davallades.

«L'any passat per aquestes dates estàvem en un 90% d'ocupació de turistes russos», va explicar el director i portaveu de la Unió Hotelera, Òscar Julián. En canvi, «ara estem a poc més del 40%». Les darreres setmanes de gener són les més fortes pel que fa a ocupació de turistes russos al Principat, ja que cau amb les seves vacances de Nadal. El 13 de gener celebren el Cap d'Any ortodox. Però no s'ha notat igual que en anys anteriors. Julián, amb tot, va exposar que la culpa no és del Govern, «que ja ha fet la tasca que havia de fer», i va demanar «més mobilització» per part del sector hoteler.

Els comerciants, junt amb els hotelers, són els que s'han vist més afectats per la disminució de russos al país. N'hi ha menys i a més a més gasten menys (una opinió també compartida per Julián). «Creiem que la baixada és superior al 20% que s'havia anunciat», va assegurar la presidenta en funcions de la FACA, Susagna Venable,

Molt més optimista és Pere Joan Tomàs, que va manifestar que «la davallada no serà tan gran com s'havia previst». Al seu parer, com que el ruble ha tornat a pujar des de l'estiu (tot i que no als nivells de l'any passat), finalment han vingut més turistes russos dels previstos. «No estem tan malament, l'atractiu el mantenim. A Rússia tot està molt car, els surt a compte venir a esquiar i després comprar». Així, va assegurar que el percentatge de diferència respecte a l'any passat no serà del 40% com en un inici s'havia plantejat, sinó del 20% o «fins i tot per sota». El cònsol honorari també justifica aquest posicionament pel fet que les sol·licituds de permisos de treball s'han mantingut en relació a les de l'any passat.

Aquestes conclusions distarien molt, però, amb el que s'està vivint a Catalunya, país que els darrers anys també s'ha vist beneficiat per l'auge dels russos. Es parla de davallades del 40%, que s'aproximarien en canvi al que lamenten la Unió Hotelera i els comerciants. I també a les estimacions d'alguns dels principals touroperadors del país que gestionen l'estada del turisme rus. Prefereixen esperar a que acabi la temporada, però en línies generals s'estaria parlant que n'han vingut la meitat que l'hivern passat.

Les pistes busquen alternatives / L'altre gran sector que també troba a faltar els russos i el seu poder adquisitiu és el de l'esquí. «Al Nadal s'ha notat, i pel que queda l'hivern tenim la percepció que patirem bastant», va reconèixer el director de màrqueting de Grandvalira, Alfonso Torreño.

Ara bé, Torreño també va afegir que a data d'avui la pèrdua del client rus no ha impactat en les xifres de negoci de Grandvalira, ja que s'ha pogut compensar amb el bon comportament d'altres mercats. Com a exemple, l'espanyol, i el francès, «que ha crescut quasi un 3%».

En la mateixa línia es va mostrar Martí Rafel, director de Vallnord. «Sabíem que patiríem una davallada i ens hem pogut anticipar», va explicar. «Es parlava de caigudes del 50%, estava cantat que passaria», i per això des del domini van prendre mesures com oferir «tarifes més agressives entre setmana» per aconseguir «un client de substitució». El resultat: «més o menys ho hem aconseguit, tot i que no hem cobert el 100% del forat deixat pels russos». Rafel va explicar que estan funcionant molt bé el mercat francès i l'espanyol, mentre que l'anglès es manté.

«No és una situació dramàtica», també perquè Vallnord no és una estació que aculli el principal volum de russos que venen al país (prefereixen Grandvalira). A final de temporada, però, sí que es notarà en el preu mig de despesa, «perquè pagaven un preu elevat per venir a esquiar», va exposar Rafel. En d'altres paraules, el client que l'ha substituït «no té el poder adquisitiu del rus».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT