PUBLICITAT

El país compta amb un nombre excessiu d'autoescoles

  • Les 8 empreses existents a Andorra han tingut que reduir en els darrers anys preus i plantilles
  • Uns 80 aspirants s'examinen de mitjana cada mes per obtenir el carnet pertinent
JOSEP ROMERO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Varies persones realitzen les seves pràctiques a la zona del Prat del Rull a la parròquia d'Andorra la Vella. Foto: TONY LARA

Les autoescoles que ha hi ha al Principat no travessen pels seus millors moments ja que a la crisi econòmica actual s'ha d'afegir la competència existent dins del mateix sector. I és que el país compta amb 8 empreses que es dediquen a preparar als futurs conductors de motocicletes, cotxes, camions, autobusos i remolcs.

El director de l'escola Les Valls, Josep Maria Arnabat, va explicar que actualment «hi ha un excés d'autoescoles per a un petit país com el nostre». Aquesta circumstància ha provocat que en els darrers anys la major part de les empreses hagin tingut que reduir personal i, en el millor dels casos tenen 4 monitors, tot i que en general la xifra, de mitjana, se situa a la baixa entre 1 i 2 treballadors. Es tracta d'empreses cada vegada més petites que han vist agreujada la seva supervivència per l'actual context econòmic que també ha anat acompanyat d'una caiguda de les tarifes que «són semblants a les dels anys 90 i, fins i tot, un pèl a la baixa».

Així un forfet estàndard de 10 pràctiques que dóna dret a presentar-se una vegada a examen se situa en els 465 euros. Uns costos que acostumen a ser més grans per l'usuari si es té en compte que una gran part dels aspirants necessiten més hores de formació pràctica, especialment en el cas de persones d'edat avançada. Arnabat va assegurar que la seva experiència li demostra que «es fen tantes pràctiques com anys té la persona que vol aconseguir el permís de conducció».

Per poder captar clients les autoescoles no tenen un altra sortida que rebaixar preus perquè tot i que els aspirants encara necessiten dels serveis de les autoescoles, al mateix temps, l'aspirant busca que els costos siguin els més econòmics possibles.

Abans de la crisi els preus podien variar entre les diverses escoles. Acostumaven a rondar entre els 620 i els 750 euros depenent de l'establiment i de les ofertes vigents. Eren uns imports al voltant d'un 50% més del què es paga ara si es compara per exemple amb el cas de Les Valls que fa pocs anys demanava al voltant d'uns 675 euros per l'obtenció del carnet amb deu pràctiques incloses.

El canvi de tendència també s'ha fet notar pel que fa al finançament ja que des de fa uns anys s'observa que els clients en demanen més. Volen més facilitats per poder fer efectiu l'import mentre que abans es feia pràcticament tot amb un únic pagament.

Al contrari del que passava anys enrere, les persones que desitgen obtenir el permís de conduir van molt conscienciades de la despesa que representa i, per tant, «els que s'hi apunten a les classes no deixen l'autoescola i aposten per tenir més constància en assistir-hi».

PRÀCTIQUES/ El codi de circulació en vigor parla de l'obligatorietat de fer 25 pràctiques prèvies a les proves d'obtenció del document acreditatiu, la qual cosa representa un increment del preu final que es fixaria en uns 800 euros. Són una minoria els aprenents que opten per examinar-se voluntàriament sense haver realitzat el nombre legalment establert.

Un 99% dels que s'examinen després de tenir el vist-i-plau de la pròpia autoescola acaben aprovant. La normativa actual obliga a les autoescoles a tenir al menys un 34% d'aprovats cada mes.

Arnabat va indicar que contràriament al que es podria pensar la manca de feina no ha provocat un augment de persones que es vulguin treure la llicència per conduir un camió o un autobús per tal de reconvertir-se en noves feines quan s'està a l'atur. El preu sol ser bastant prohibitiu per una gran part d'aquest col·lectiu ja que està als voltants dels 1.200 euros, un percentatge inferior al que s'aplica a l'estat Espanyol que és d'uns 3.000 euros.

EXAMEN DE CONDUIR/ Les proves que donen dret a aconseguir el carnet de conduir consten de tres parts que es realitzen el mateix dia i en jornada matinal. La primera d'elles és la teòrica per a la qual l'aspirant disposa de 45 minuts; la segona són maniobres i la darrera és la prova de circulació que dura entre 15 i 20 minuts. Cada dimecres es realitzen els exàmens en la zona del Prat del Rull de la capital. Sobre la una de la tarda la persona coneix si ha aprovat o no. Els carnets tenen 5 categories: la classe A que dóna dret a conduir motos, la B, cotxes, el C,camions, el D autobusos i l'E, remolcs.

Cal destacar també que la majoria de les autoescoles no ofereixen cursos específics de conducció sobre neu, només quan arriben les precipitacions. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT