PUBLICITAT

L'aeroport es marca com a objectiu assolir els 50.000 visitants anuals

  • La infraestructura ja pot rebre aerotaxis i vols xàrter, mentre que es veu poc viable l'arribada de línies regulars
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Vila arriba a l'aeroport en avioneta i és rebut per autoritats alturgellenques, ahir. Foto: EMILIO PRENAS

el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Santi Vila, va arribar ahir al migdia en avioneta (una mica ridícula en comparació amb l'avió militar que pocs minuts després va aterrar per venir a buscar al president del Govern espanyol, Mariano Rajoy), a l'aeroport Andorra-La Seu. Era l'acte simbòlic que marcava la inauguració de la infraestructura aèria, que des d'ahir mateix pot rebre vols comercials i de mercaderies. En els propers dies, i fins que no es comencin a tancar acords amb companyies interessades, pocs d'aquests vols es podran veure aterrar a la Seu, tot i que des de la Generalitat, propietària de la infraestructura, s'ha marcat un objectiu ambiciós de transport de passatgers. El full de ruta estima que d'aquí a una dècada l'Andorra-La Seu pot estar acollint fins a 50.000 passatgers anuals, segons va explicar Jordi Candela, director d'Aeroports de Catalunya.

Ara bé, i malgrat que s'està obert a tota tipologia de companyia aèria (sempre i quan els seus avions no superin els 40 passatgers de capacitat), des de la Generalitat i des de la Cambra de Comerç d'Andorra (que està col·laborant per tancar els contactes amb la desena d'operadors interessats), es va reconèixer que per la tipologia d'aeroport és complicat anar més enllà dels aerotaxis, aviació corporativa i vols xàrter. És a dir, portar grans companyies i línies regulars és ara mateix força utòpic i poc rendible.

De fet, d'entre aquesta desena d'empreses interessades, els acords amb les quals «es començaran a tancar a partir d'ara», va informar Vila, no hi figura l'aerolínia Air Andorra, l'única de grans dimensions que ha mostrat el seu interès en fer línies regulars des de la Seu d'Urgell. Entre els presents ahir a la inauguració es respirava força escepticisme sobre les possibilitats que té aquesta companyia de poder oficialitzar-se. Encara no té les llicències necessàries, un procés que es pot allargar mesos. A més a més, Candela va voler respondre a les acusacions arribades des dels directius d'Air Andorra, que havien denunciat adjudicacions irregulars per al handling (l'assistència al terra). «Ha estat una licitació pública» i com marca la llei, va defensar Vila.

Pel que fa a les companyies que sí que s'han interessat, Miquel Armengol, de la Cambra de Comerç, en va citar algunes d'importants com Executive Airlines o Air Corsica, les quals haurien de permetre connectar la Seu d'Urgell (i en detriment, Andorra), amb les principals capitals europees, pensant sobretot en empresaris. Armengol es va mostrar convençut de la rendibilitat de la infraestructura, i va donar un període de dos anys perquè funcioni a ple rendiment. Això sí, «perquè no sigui un aeroport fantasma ha de ser multifuncional», és a dir acollint tot tipus de servei, com per exemple de manteniment i transformació d'avions.

BRITÀNICS I RUSSOS HAURAN D'ESPERAR / De moment l'aeroport només pot acollir vols de dins l'espai Schengen, tot i que Vila va informar que ja s'han començat les gestions perquè el Ministeri de Foment d'Espanya avali poder ampliar el camp, de manera que pugui aterrar vols procedents de Rússia o del Regne Unit, un dels grans objectius que persegueix tant la comarca de l'Alt Urgell com la pròpia Andorra. De fet ahir mateix, i abans que marxés de nou a Madrid, Vila va trametre aquesta demanda al propi Rajoy. El conseller no es va voler marcar el calendari de quan s'assolirà aquesta fita, tot i que no es descarta que pugui ser l'estiu vinent.

L'explotació de l'aeroport tindrà un cost d'uns 700.000 euros, dels quals 300.000 seran aportats per Andorra. A més, el Govern del Principat aportarà 12 euros per passatger, que es reduirà a sis a partir dels 15.000.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT