PUBLICITAT

El gasoil de calefacció torna a ser l'opció més barata per escalfar-se

  • En un mes i mig el preu dels carburants cau de mitjana 15 cèntims per litre i continua baixant
  • L'abaratiment de la factura energètica no posa en perill els projectes de cogeneració de FEDA
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un treballador d'una benzinera càrrega el dipòsit d'un vehicle Foto: TONY LARA

El gasoil de calefacció és l'energia més barata per escalfar-se, segons va explicar ahir Ramon Visent, president de l'Associació d'Importadors i Distribuïdors d'Andorra (AIDC). Visent va apuntar que «el preu del gasoil de calefacció se situa de mitjana en 74 cèntims el litre quan fa pocs mesos encara en costava 85». I va concloure que «aquesta davallada fa que actualment sigui l'energia més barata per escalfar-se». Aquesta bona notícia per a les llars també arriba acompanyada d'altres bones notícies per als automobilistes, ja que el preu del litre de gasoil de locomoció se situa en una forquilla mitjana d'entre 96 i 98 cèntims, mentre que el litre de gasoil de qualitat premium costa poc menys d'un euro –entre 98 i 99 cèntims. També baixen les benzines i el litre de sense plom de 98 octaus costa entre 1,14 i 1,16 euros, mentre que la 95 octaus costa 1,08 euros al sortidor. Cal recordar que a l'octubre passat el preu del gasoil premium estava al voltant d'1,2 euros, el mateix preu que la benzina sense plom de 95 octaus. La baixada mitjana de tots els carburants des de l'octubre passat fins ara se situa a l'entorn de 15 cèntims per litre.

Visent va recordar que «el preu del petroli baixa cada dia, cosa que afecta immediatament el preu de venda dels carburants a les estacions de servei». I va afegir que «en una setmana, el preu del barril ha baixat tres vegades i els preus dels carburants per al consumidor final se situen a nivells del 2010».

Més consum / La baixada de preus també fa preveure als distribuïdors un augment del consum, després d'anys d'afebliment de la demanda, sobretot en gasoil de calefacció. Visent va argumentar que «la davallada se situa entre el 3% i el 4%, perquè a banda de consumir menys en encarir-se els preus dels carburants, el client final també ha reconvertit la calefacció de gasoil en una altra energia, ja sigui elèctrica o de biomassa». I es va mostrar optimista de cara a una possible recuperació del mercat, «si els preus s'estabilitzen».

Volatilitat / Si el preu del petroli baixa, des de fa dos anys tant els automobilistes i les empreses de transport per carretera, com les llars que s'escalfen amb gasoil, noten amb més promptitud la rebaixa de preus al sortidor. I és que fa dos anys el Govern va alliberar el mercat derogant el vell costum de sotmetre les pujades i baixades de preu al Consell de Ministres. «Una situació que sempre alentia l'aplicació de les noves tarifes i l'adequació als preus de mercat entre dues i tres setmanes», va explicar Visent, que va insistir en que «l'únic organisme que realment regula els preus és el propi mercat». Fins no fa tants anys, els preus dels carburants eren publicats al BOPA després de ser aprovats pel Consell de Ministres, «i fa 40 anys ho feia el Consell General», va recordar Visent, que va celebrar la decisió del Govern de saltar-se aquesta obligació que permet als distribuïdors ser molt més reactius i proactius.

No obstant això, Visent va lamentar la volatilitat del mercat del petroli de les últimes setmanes amb baixades continuades perquè minven els marges dels distribuïdors, «sense que hi podem fer gran cosa», va matisar. «Des d'Andorra no podem sortir cada dia a Port-la-Nouvelle perquè de tornada els camions trobaran la RN-260 tancada pel mal temps», va lamentar Visent, i va afegir que «no podem esperar comprar el dia que el preu ens avantatgi més per raons òbvies, la setmana que ve és Nadal, hi haurà quatre dies que no ens podrem proveir, per tant, hem de tenir uns estocs i adaptar-nos el millor que podem a les oscil·lacions del mercat, encara que no sempre podem mantenir els marges».

Punts d'abastiment / En quant als punts d'abastiment, Visent va explicar que «ens continuem proveint a Port-la-Nouvelle, a Lleida i a Barcelona», i va lamentar que «els problemes de comunicació amb França ens condicionen sobretot a l'hivern». Històricament, els distribuïdors andorrans compraven a França on el preu era més interessant, però avui la balança comercial s'ha invertit i el 75% de les importacions de carburant provenen d'Espanya. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT