PUBLICITAT

Els 'anhels' d'Andorra, en imatges

  • Aquesta setmana ja ha arribat a les llibreries del país el nou llibre de Jaume Riba, amb una bona dosi de fotografia abstracta
LAIA F. MAROT
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Imatges del llibre ?Anhels' del fotògraf Jaume Riba- Foto: JAUME RIBA

Anhel: «Desig, deler, passió que es manifesta amb força, entusiasme, impetuositat, vehemència, per a l'acompliment d'un fet, d'una acció, d'una aspiració. / Desig que, amb la seva persistència, acaba impregnant una personalitat», i el desig del fotògraf Jaume Riba és Andorra: «Recerca incessant i insaciable de la bellesa. Bellesa dels paisatges naturals d'Andorra, bellesa de l'empremta dels homes senzills, fràgil equilibri de a seva convivència».

Aquesta setmana ja es pot trobar a les llibreries del Principat el nou llibre de fotografia de Juame Riba, Anhels, un recull de les imatges realitzades els últims cinc anys. Amb un disseny «minimalista i cuidat d'Irene Clua», el llibre compta amb una notícia històrica de Joan Peruga, que parla de l'evolució geopolítica i morfològica del país, i una presentació molt original de Jordi Aleix, a partir de la qual s'han estructurat les imatges en diversos capítols: Anhel, Anhels del Jaume, Paisatges Patrimonials, Quinta essència, Vall del Madriu, Parc de Sorteny, Venerable Comapedrosa i País estimat.

L'abstracció de la natura

La fotografia abstracta és un dels gèneres més moderns de fotografia. Es pot dir que només hi ha una regla en la fotografia abstracta: no hi ha regles. Es tracta de trobar l'angle i l'enfocament correctes per crear una obra mestra de colors, dissenys i textures.

La fotografia abstracta pot produir imatges molt espectaculars. Es basa en el sentit més primitiu de la forma, el color i corbes més que en els detall. Els experts diuen que es necessita una forma diferent de veure el món per percebre les oportunitats de la fotografia abstracta que ens envolten.

Jaume Riba la té. Segueix oferint espectaculars paisatges i llums, però cada vegada més juga amb l'abstracció, renunciant a l'objecte reconeixible, al moment definit. I aquesta «abstracció» la fa de la natura: «són composicions artístiques que existeixen en la natura que ens envolta», ell les veu i les captura.

Aquestes composicions artístiques les trobem sobretot al capítol Quinta essència: «paisatges amb el quint element del univers, la quinta essència, etèria i subtil, que es desprèn dels altres elements» (l'aire, la terra, l'aigua i el foc) «Quinta essència buscada per l'home des de la nits dels temps».

Dins el capítol Paisatges Patrimonials, Aleix ens demana «Recorreguem-los i gaudim-ne. Amb respecte i gratitud!», com ho fa Riba, amb el paisatge i amb les persones, com mostren els retrats de Antoni Bons i Mercè Bolló.

«‘He entrat en el terreny de l'art amb l'únic equipatge d'una sensibilitat àvida d'expressar-se, amb una afecció quasi violenta pels horitzons lliures'. Això ens diu la Isabelle Sandy, en el pròleg del seu llibre ‘Andorra i els homes d'aram': Parala d'ella i també de tu, Jaume, i de tots aquells que, com vosaltres, més sensibles i habitats per un cert do artístic, necessiteu expressar i transmetre el que sentiu!/ Homes i dones d'aram! Homes i dones de cor!», així expressa Aleix tot el que ofereix Jaume Roba a Anhels. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT