PUBLICITAT

El pla sectorial de carreteres obre una nova porta per consolidar Pedaland

  • L'aprovació del consell de ministres permetrà incloure carrils bici a les carreteres generals
  • L'empresa de lloguer de bicicletes elèctriques celebra la decisió i confia en assentar el projecte
IMAR MARTÍNEZ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un turista observa les bicicletes elèctriques de l'estació de la plaça de la Rotonda. Foto: TONY LARA

Aquest diumenge es compleixen quatre mesos de l'inici de la prova pilota de lloguer de bicicletes elèctriques i des de Pedaland van anunciar que retirarien les 16 bicicletes i partir de dilluns es començarien a desmuntar les quatre estacions que han unit Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. Tot i la voluntat que han mostrat per part de comuns i Govern d'ampliar el projecte per crear una xarxa de bicicletes elèctriques al país, la complexitat del mateix fa que no s'hagi pogut consolidar tot i que segons va explicar un dels responsables de Pedaland, Alain Bernat, la prova pilot «ha sigut un èxit i s'han superat les expectatives de tots, tant nostres com dels col·laboradors».

Però l'aprovació (encara que sigui provisional) per part del consell de ministres del pla sectorial de carreteres generals és un pas més per aconseguir, en un futur a mig termini, instal·lar de forma permanent un entramat d'estacions i bicicletes que, com va reafirmar Bernat, cobriria les zones urbanes del Principat. Una de les novetats que presenta el pla és que les carreteres generals podran adaptar carrils bici, fet que fins ara no s'havia contemplat. Tot i això, encara no hi ha detalls sobre quins podrien ser una realitat, en quines zones i amb quines condicions. Això sí, aquest fet resol un dels problemes més complexos amb els que es trobava Pedaland a l'hora de plantejar l'ampliació i consolidació del projecte. Bernat va celebrar la decisió afirmant que li sembla «excel·lent» que s'inclogui la possibilitat de tenir carrils bici i va reconèixer que «ja estava al corrent de que Govern anava en aquesta línia».

La complexitat del projecte / El projecte, tot i els possibles carrils bici, segueix sent de molta complexitat. Un dels motius és que hi haurien d'intervenir molts actors per fer-lo possible com FEDA, BPA com a patrocinador, els comuns i Govern. La cònsol major d'Andorra la Vella, Rosa Ferrer, va reconèixer que existeix la «voluntat política» per part de tots d'assegurar-ne la continuïtat, però Bernat va reconèixer que ells no són «l'actor principal» en aquests moments per tirar-lo endavant.

La parapública, per exemple, hauria de pensar en els punts d'abastiment de llum per les estacions i plantejar-se incloure la possibilitat de carregar també vehicles de quatre rodes també elèctrics; Govern hauria de començar a plantejar-se un concurs nacional i tenint en compte que ens trobem al final d'una legislatura, és gairebé impossible que es faci abans de les eleccions; Pedaland hauria de renegociar amb l'empresa francesa que ha subministrat les bicicletes durant aquest quatre mesos de prova pilot i que ara les recuperen; els comuns haurien de decidir en la comissió creada recentment quina és la seva aportació, com s'haurien d'adaptar o fins a quin punt són aprofitables per cada parròquia, i tot això tenint en compte les condicions climàtiques i geogràfiques d'Andorra.

Crear un unió entre Sant Julià, Andorra la Vella, Escaldes-Engordany i Encamp és una opció factible, però no ho és tant arribar a les parròquies altes. Això sí, Bernat considera que «la vocació, tal i com nosaltres entenem el sistema, seria més aviat per desplaçar-se de forma interna» en les parròquies altes i aprofitant els atractius més propers per potenciar l'ús de la bicicleta elèctrica entre els turistes.

Des de Pedaland confien fermament en què el projecte serà una realitat. De fet, avui presenten oficialment el balanç de la prova pilota i, segons Bernat, «la feina s'ha fet amb nota, les xifres ens han sorprès per bo». 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT