PUBLICITAT

El Govern preveu recaptar 10 milions per IRPF l'any que ve

  • Cinca afirma que fer marxa enrera és impossible si es vol evitar l'aïllament i el desequilibri pressupostari
GLÒRIA GURDÓ
ANDORRA LA VELLA

Periodic
La façana de l'Agència Tributària a la baixada del Molí, a Andorra la Vella Foto: TONY LARA

La recaptació de l'IRPF prevista per l'any que ve és de 10 milions d'euros i no inclou la previsió d'ingrés per l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE), tot i que hi queda integrat perquè les liquidacions de l'impost no es començaran a fer fins el 2016. O sigui que la recaptació pressupostada només preveu la retenció de les rendes del treball. El que no va quedar clar durant la presentació de la campanya de divulgació de l'impost és a quantes persones afectarà. Si el director del departament de Tributs i Fronteres, Albert Hinojosa, va dir que prop de 8.000 persones assalariades contribuiran, el ministre de Finances, Jordi Cinca, va matisar que «potser seran menys». Cosa que va argumentar explicant que «hem fet la projecció sobre el 25% o 30% del còmput global de d'assalariats que estan per sobre del mínim exempt, però no sabem quines deduccions i bonificacions s'aplicaran a aquestes retencions». I va afegir que «tot i que hi estigui subjecte tothom, els que estan per sota del mínim ja no se'ls fa la retenció però en canvi, no hem fet la projecció a nivell dels estalvis que tenen els ciutadans perquè l'Estat tampoc no sap quants tenen un nivell de rendes superior als 3.000 euros anuals».

El canvi / Cinca va admetre que l'entrada en vigor de l'IRPF marcarà un abans i un després en la inexistent cultura fiscal del país. «És un canvi molt gran» i va afegir que «l'IRPF integra l'IAE, però vam ser molt prudents a l'hora de fer la projecció per aquest any perquè el gruix important s'ingressarà el 2016». Així dels 10 milions projectats sobre la base dels salaris superiors a 2.000 euros anuals, el ministre va insistir en que «sabem que aquesta quota té elements que la desgravaran per això vam intentar posar la projecció dins una forquilla raonable». I va continuar explicant que «el marc fiscal està completat, altra cosa és que a Andorra no es grava ni el patrimoni ni les successions». Una vegada el nou marc fiscal legislat, «el més important era que comencéssim a fer-lo rodar», va argumentar el ministre que es va felicitar del balanç dels altres impostos (IS, IAE i IGI). «Els índex de compliment són molt superiors als que va registrar Espanya quan va canviar el seu marc fiscal». I malgrat «el soroll i el xoc que representa per al país, estem fent el desplegament del nou marc tributari amb molta normalitat» va afegir. Cinca va admetre que «ningú està content de pagar, però tots entenem que hi ha necessitats. A més, quan paguem podem ser més exigents amb l'Administració perquè ens presti els serveis que esperem».

model homologat / En quant a un hipotètic augment del tipus de l'impost, Cinca el va descartar enèrgicament. «El nostre model fiscal és suficient tant pel que fa a les figures impositives com als tipus per fer front a les necessitats del país», va dir. I va matisar que «els serveis actuals que són molts i de qualitat estan coberts, o sigui que el model tributari ens ha de durar 20 anys sense haver d'augmentar la pressió fiscal». No obstant això, va advertir que «és molt important avançar en l'equilibri pressupostari i no generar més endeutament per mantenir els serveis i els ingressos actuals i no haver d'augmentar els impostos». I va concloure que «tot això reforça encara més la idea que hem d'aturar les coses abans de que ens passin per sobre, com ara el tema de les pensions de la Funció Pública, perquè el risc és que creixi el deute amb els serveis que tenim ara». En quant als impostos indirectes va reiterar que és imprescindible mantenir-ne la recaptació per sobre de les altres. Andorra rep milions de visitants que incrementen les necessitats de l'Estat, amb la qual cosa «seria injust que els 70.000 administrats ho paguessin tot». 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT