PUBLICITAT

El Govern i Arcalís s'alien per evitar els tancaments de la CG3 a l'hivern

  • Secnoa participarà en la neteja de les carreteres i en els tirs d'allaus, que es faran més d'hora
  • Amb les accions aprovades s'hagués pogut obrir el 80% dels dies que es va tancar l'any passat
CLARA GARNICA
ORDINO

Periodic
La CG3 a l'alçada d'Arans tallada per la Policia, durant una intensa nevada de fa dos anys Foto: TONY LARA

Arcalís és el sector on acostuma a haver-hi la millor neu del país, però freqüentment l'excés d'aquesta el perjudica. Quan cauen intenses nevades, la carretera d'accés a les pistes ordinenques, la CG3, és de les més afectades i molt sovint (massa al parer dels directius de l'estació), s'ha de tancar al trànsit. Aquesta situació comporta importants pèrdues econòmiques per a Arcalís, que evidentment també es veu obligada a tancar. I més en hiverns com el passat, en què les grans nevades van caure en cap de setmana. La nova direcció del sector d'Ordino-Arcalís (Secnoa), s'ha posat mans a l'obra per acabar amb aquesta problemàtica. Així, s'han estat reunint amb el Govern i el Comú per tancar protocols d'actuació i mantenir oberta la CG3 durant tot l'hivern hi hagi nevades intenses o no.

Les tres parts es van trobar la setmana passada per definir els recursos de cadascú i veure com es podien gestionar de manera conjunta per poder accelerar l'obertura de la carretera quan es produeixen episodis de neu. Per la part de Secnoa, «vam posar a disposició del Govern tot el que tenim» de manera que a partir d'ara també participaran en la neteja de la carretera, va explicar el director de Secnoa, Xabier Ajona. El nou director (porta menys de tres mesos al càrrec), va explicar que fins l'any passat el sector es feia càrrec de la neteja fins al túnel, «però al final si el client no arriba els perjudicats som nosaltres».

Des d'Arcalís també participaran en dues accions més. Per una banda, aportant personal als punts on comença a presentar complicacions la carretera quan neva, sovint a l'alçada del Serrat, ajudant a posar cadenes als vehicles que vulguin pujar a Arcalís i donant suport informatiu juntament amb la Policia i el Servei de Circulació del Comú.

I per altra, en la participació dels tirs d'allaus. Durant les reunions mantingudes es va treballar en com accelerar tota l'operació d'allaus. Per exemple, es començaran a fer més d'hora després de nits de nevades. Si fins ara es feien a les 7 del matí, a partir d'ara es faran a les 5, va explicar Ajona. Paral·lelament, Arcalís posarà a disposició de l'equip del Govern els seus pisters, perquè els acompanyin i els donin suport durant aquests tirs.

Així, a banda de començar abans i fer-se l'operació més ràpid, «també aconseguim que el nostre equip ja estigui allà i pugui accedir a les pistes per començar a fer els nostres treballs d'allaus sobre l'estació molt més d'hora que fins ara», va explicar el director de Secnoa.

Totes aquestes accions coordinades han de permetre mantenir oberta la carretera i poder obrir l'estació puntualment durant pràcticament tot l'hivern. Segons els càlculs d'Ajona, si s'haguessin pres aquestes mesures durant la temporada passada, «hauríem pogut obrir el 80% de les vegades» que es va haver de tancar.

Després hi ha «casos extrems», a paraules d'Ajona, on és impossible mantenir la Carretera General oberta. En aquestes situacions, «no podem fer res més que esperar», va afegir.

L'objectiu de tot plegat també és millorar la imatge de l'estació i dels seus accessos, per donar tranquil·litat als esquiadors. «Volem que el client que s'allotja a un hotel pugui veure quan es desperta que els accessos a pistes estan oberts perquè s'ha estat treballant durant tota la nit».

MÉS EFECTIUS / Però tenir la carretera oberta no servirà de res si l'estació no està preparada per obrir després d'una intensa nevada, exposa Ajona. En aquest sentit també s'han millorat els protocols d'actuació. Des d'aquesta temporada es comptarà amb dos equips (fins ara n'hi havia un) amb dues maquinàries. D'aquesta manera «podrem anar a dos llocs diferents al mateix moment».

Finalment, també s'ha incorporat dins l'equip l'helicòpter. Quan el temps ho permeti, oferirà tasques de suport. Tot amb l'objectiu d'obrir el més aviat possible i no veure's afectats per les repercussions econòmiques que suposa un tancament generalitzat.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT