PUBLICITAT

El projecte que mai no arriba

  • Les autoritats espanyoles anuncien ara que la qualificació dels terrenys estarà enllestida el 8 de gener
JOSEP ROMERO
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Instal·lacions actuals de l' aeroport de la Seu situat entre els municipis d'Aravell, Adrall i Montferrer a la part baixa del terme de Montferrer i Castellbó. Foto: TONY LARA

L'aeroport de la Seu va camí de convertir-se en un veritable serial amb uns terminis d'obertura que mai han estat complerts per part d'Aviació Civil que és l'organisme depenent del Ministeri de Foment espanyol que ha de donar el vist-i-plau a la qualificació dels terrenys alturgellencs. Una qualificació que ha de fer possible que l'actual aeròdrom passi a tenir la categoria d'aeroport, condició indispensable perquè sigui possible que puguin operar vols comercials. L'aeroport de la Seu d'Urgell espera ara la Publicació de la Informació Aeronàutica (AIP) que hauria d'aparèixer al Boletín Oficial del'estat Espanyola (BOE) després de la visita dels tècnics de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria, ara fa justament tres setmanes, segons van confirmar fonts d'Air Andorra a EL PERIÒDIC. Aquest és el darrer tràmit perquè l'aeroport pugui acollir vols comercials. Ahir el ministre de Territori, Jordi Alcobé, va anunciar ara que el proper 8 de gener és la data fixada i ha estat comunicada per les autoritats espanyols per disposar del document tècnic en el que es contempla la homologació de la instal·lació aeroportuària Tot i així el ball de dates continua marcant la posada en marxa definitiva. La primavera passada tant la Generalitat, propietària dels terrenys, com el govern espanyol, encarregat de la homologació, establien la inauguració de cara a l'estiu.

BALL DE DADES/ A partir d'aquí han estat continus els canvis de mesos fins arribar a on es trobem ara. Potser cal pensar en el conte del llop. No obstant això, l'única de les companyies que des del principi ha mostrat interès pel projecte, Air Andorra, va rebre l'anunci «amb satisfacció perquè estem arribant a la recta final». Si es calendari tira endavant asseguren que ho tenen tot a punt per posar en marxa tota la maquinària operativa que faci possible la venda de vols i la reserva prèvia per la qual cosa «podríem estar parlant de principis de febrer» per a la inauguració. Malgrat l'optimisme dels responsables de la companyia, la data s'ha d'agafar amb pinces donat que l'hermetisme i el silenci és la praxis comunicativa habitual del Ministeri de Foment en relació al futur aeroport des de que es va prendre la decisió, després de complicades negociacions, per tal que acollís finalment vols comercials.

PROJECTE COMPLICAT/ Air Andorra considera que la complicació ve donada pel fet que hi ha tres administracions implicades, el Govern de l'Estat espanyol, la Generalitat i l'executiu andorrà. Aquest darrer és el més beneficiat però alhora «el que menys ha invertit en el projecte». També Catalunya traurà profit ja que especialment l'aeroport de Barcelona pot convertir-se «en el gran receptor de turistes dels vols entre la capital catalana i la Seu tant en el sentit d'anada com el de tornada». Des d'un primer moment la idea va ser molt ben acollida des del Principat donat que, sens dubte, les possibilitats d'incrementar de forma considerable el nombre de turistes.

MODEL DE GESTIÓ/ El Govern d'Andorra proposa una aportació variable en funció dels visitants que arribin al Principat a través de l'aeroport de la Seu per intervenir en la gestió de la infraestructura. En concret defensa un model de finançament de l'aeroport per part del Principat amb un component variable que sumaria a una aportació fixa per tal de reduir el risc en el finançament de la infraestructura. Un model de gestió conjunta que no necessàriament té que ser igual, segons Alcobé.

L'Aeroport està situat entre Aravell, Adrall i Montferrer a la part baixa del terme municipal de Montferrer i Castellbò, a 5 km de la capital alturgellenca. Aquesta instal·lació aeroportuària es va reobrir al juny del 2010, després que finalitzessin el 1984 els vols comercials. Pel moment només acull vols privats i d'emergències a l'espera de l'autorització pel seu ús comercial.

Una història sense fi / L'aeroport de la Seu d'Urgell va ser projectat per l'empresari Josep Betriu, per fer realitat el somni de comunicar Andorra i l'Alt Pirineu amb els grans aeroports d'Europa. Les obres van començar el 1975 i van costar 3.000 milions de pessetes. El 1982 la instal·lació va rebre tots els permisos i la companyia Aviaco va començar a operar una línia regular entre la Seu i Barcelona. Amb tot, els intents per arribar a destinacions franceses o per programar un vol diari a Madrid no es van concretar. L'aeroport va tancar el 1984. A mitjans dels anys 90 el Govern i les autoritats locals de la Seu d'Urgell van demanar al Govern espanyol la reobertura de l'aeroport. L'1 de març del 2004, Ramon de Miguel, secretari d'Estat d'Afers Europeus del Govern espanyol i, Juli Minoves, ministre d'Afers Exteriors d'Andorra, i el ministre d'Economia andorrà Miquel Àlvarez van signar una declaració comuna sobre l'Aeroport Internacional Andorra-Pirineus. La declaració establia que el finançament aniria a càrrec dels dos governs, però que l'explotació i la gestió comercial seria competència del Govern d'Andorra, mentre que el Govern espanyol s'encarregaria de la gestió dels serveis públics i de navegació aèria. A finals del 2005 els dos governs treballaven en la redacció del Pla Director i havien iniciat contactes amb la família Betriu per comprar els terrenys. Res no es va concretar i el 2007 l'Institut Català del Sòl va comprar per vuit milions d'euros el 85% dels terrenys de l'aeroport de la Seu d'Urgell, per convertir-lo en l'Aeroport Pirineus–Andorrra, intent que estaria ara a punt de quallar.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT