PUBLICITAT

Una passejada per les xacres socials

  • 'Promenade' s'estrena avui a Les Fontetes i ens parla de la impunitat, les influències i la corrupció H L'Escena Nacioanl d'Andorra (ENA) apostarà el 2015 pels estudiants de dansa i teatre del país que estan formant-se fora
LAIA F. MAROT
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Tres dels protagonistes de l'obra ?Promenade' de la companyia Torb Teatre durant una de les escenes. Foto: ÀLEX LARA

«Un cop més, la realitat supera la ficció», ho demostrarà Promenade, el retrat de la nostra societat que s'estrena avui al teatre de Les Fontetes de la Massana (també hi haurà funció demà i dissabte). Després d'Obaga, Torb Tetre i l'Escena Nacional d'Andorra (ENA) porten a l'escenari aquesta coproducció que tanca la temporada.

Ester Nadal, Maria Bosom i Joel Pla tenien ja l'estiu del 2013, quan es va començar a gestar l'obra Promenade, la necessitat i les ganes de parlar de temes que, «malauradament» són d'estricta actualitat: «la impunitat, les influències i la corrupció». Va ser la dramaturga Helena Tornero qui es va encarregar de recollir les seves vivències i en va treure el text de l'obra. Per aquest projecte, Torb Tetare (Bosom i Pla) ha fitxat els actors Xavi Ruano i Mireia Gubianas. Nadal repeteix en la direcció, també repeteix Lluís Cartes, que ha creat la música especialment per a aquesta obra.

Quatre treballadors, dos homes i dues dones, en unes classes de ball pagades per l'empresa on treballen. Les lliçons, estan gravades i es projecten en una pantalla de plasma, i una veu en off – el cinquè actor i ajudant de direcció, Sergi Vallès– és el professor. El públic, com si estigués col·locat darrera el plasma, observa l'evolució dels quatre protagonistes amb els diversos passos de dansa.

Txa-txa-txa, rumba, vals, pasdoble, bolero, salsa, mambo... la música és el fil conductor: «quan els treballadors van a les classes de ball, les relacions tant jerarquitzades de l'empresa es trenquen, i això permeten que apareguin tots els conflictes que no passarien dins el lloc de feina», explica Bosom. Sabrem «que hi ha darrera de cada un d'ells», qui són en veritat i perquè ocupen el lloc que ocupen, «es veu la xarxa de favors que utilitza aquesta societat i que als personatges els hi sembla normal, tot i que des de fora es pugui veure injusta», va afegir Gubianas. De fet, l'obra parla de la impunitat que la nostra societat porta a la sang «hereva del franquisme i que encara ho tenyeix tot, també les decisions polítiques».

Hi haurà un enamorament, un desenamorament i un intent d'enamorament, tot al ritme de la música i dels passos de ball, per l'assessorament dels quals han comptat amb l'ajuda de Mònica Vega (Líquid Dansa).

Nadal va explicar que, mentre creaven aquesta obra «el que no sabíem és que la realitat ens superaria d'aquesta manera; els bufons, són ells. No ens deixen fer teatre perquè són molt pitjors del que puguem parodiar». Durant tot el procés de creació, cadascun d'ells anava comentant el que tenia relació amb els temes que tractaven «però és horrorós, cada setmana la realitat ens supera. Des de que ho vam començar a preparar, fins avui que ho estrenem, som uns aficionats davant de lo corruptes que arriben a ser alguns personatges, innombrables, impúdics i pornogràfics».

Projectes de l'ENA

La directora artística de l'ENA, Irina Robles, va explicar ahir que, ja des de les últimes temporades, l'aposta de l'Escena passa per incloure entre els seus projectes una companyia professional com són Tob Tetare, «que són èxit assegurat dins de la programació», que dóna un toc de projecció exterior i la possibilitat de veure cares noves al teatre de Les Fontetes.

La temporada 2014 l'ENA ha portat a l'escenari cinc projectes – produccions i coproduccions– «diferents a l'abast de molts públics. Propostes infantils, teatre negre.. i per acabar aquest últim ‘bombonet'. La voluntat és poder oferir contra més disciplines millor, variada i per públics i edats diferents».

I per al 2015, els ulls posats en el planter: «tenim molts estudiants de teatre o de dansa al estranger i tenim moltes expectatives i ganes que ens vinguin a ensenyar el seu treball aquí. De fet, de cara a la temporada que ve, volem comptar amb ells, i que l'Escena pugui ser una plataforma per aquests estudiants per fer el pas al món professional, penso que l'ENA ha de ser aquest suport».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT