PUBLICITAT

Els transportistes tornen a demanar una estació central d'autobusos

  • Els desplaçaments a nivell internacional amb bus arriben al 2013 fins als 2,7 milions de viatges
  • El sector treballa per la implantació l'any vinent de pantalles electròniques al conjunt de parades
JOSEP ROMERO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Usuaris a punt de pujar a un autobús, ahir Foto:TONY LARA

Cada any s'incrementen les xifres d'usuaris que utilitzen de forma habitual l'autobús com a forma de transport col·lectiu per als seus viatges dins del Principat però també per anar a Barcelona, Tolosa o Portugal, entre d'altres destinacions. L'Associació de Transportistes de Passatgers calcula que durant l'any 2013 es van produir 1.400.000 de desplaçaments a nivell internacional. 50.000 més si es té en compte els viatges efectuats per la companyia Autocars Nadal.

La xifra suposa un increment del 18% respecte al 2009 on el percentatge d'augment es va situar entorn al 7%. L'actual estació que acull el transport internacional, situada al costat del parc central de la capital, ha quedat petita per acollir l'important volum d'usuaris que es mouen diàriament. Tot i que «les instal·lacions donen, ara per ara, un bon servei la qualitat s'incrementaria amb millors equipaments», segons va explicar el president de l'entitat, Gabriel Dallarès.

L'Associació demana des de fa molt de temps un espai que pugui aplegar també les línies nacionals. D'aquesta manera els passatgers que arribin al Principat podrien fer transbordament amb d'altres destinacions nacionals.

Dallarès va manifestar que una bona ubicació de la futura estació de busos podria situar-se en el tram comprés entre l'actual indret de l'estació i l'Estadi Nacional. Hores d'ara no hi ha cap decisió presa per part del Ministeri d'Economia i Territori, tot i que el que si està clar és que cada vegada queda més lluny la proposta del comú d'Escaldes-Engordany d'ubicar-la en el seu àmbit territorial.

Els transportistes van descartar-aquesta última proposta perquè «no milloraria substancialment el servei que es dóna ara». Una proposta que ja ha estat desestimada a més pel mateix ministeri donat que les condicions no són del tot adequades. L'aposta és la creació d'un espai de comunicacions que faciliti la intermodalitat i el transbordament entre els serveis nacionals i internacionals.

L'APOSTA DEL COMÚ DE LA CAPITAL/ De la seva banda, el Comú d'Andorra la Vella continua apostant perquè la futura central d'autobusos es construeixi als terrenys de la Borda Nova, situats entre la rotonda de la Comella i de Prada Casadet, que el Bisbat d'Urgell va vendre a una societat que té la intenció de tirar endavant un parc lúdic amb capital rus.

El terreny formava part d'una sola unitat d'actuació que incloïa l'estadi comunal i on ja s'havia parlat de proposar una zona per fer la central d'autobusos. I perquè això sigui possible «cal modificar el pla urbanístic de la capital», va indicar.

L'espai quedaria a la part de dalt, es tracta d'un lloc cèntric i molt ben comunicat, des d'on es podrien fer les connexions amb les línies cap a la resta de parròquies, tant cap a la vall del Nord com cap a la d'Orient, i també molt ben situat per connectar amb Sant Julià de Lòria i cap a la frontera del riu Runer.

TRANSPORT NACIONAL/ L'Associació de Transportistes de Passatgers treballa conjuntament amb Govern i Comuns per poder implementar l'any vinent un sistema de pantalles electròniques a les parades d'autobusos de tot el país per tal de poder informar als usuaris sobre la freqüència de pas dels vehicles o les possibles incidències en el servei, entre d'altres.

Per a Dallarès millorar la qualitat del servei també implica «millorar la informació que es dóna a l'usuari». Un projecte que, hores d'ara, es troba molt avançat i que resta pendent del vist-i-plau de l'administració.

Uns indicadors que ja existeixen en molts indrets com ara a la ciutat de Barcelona. Justament, una enquesta elaborada per la mateixa Cooperativa interurbana assenyala que el temps d'espera és un dels aspectes millor valorats pels usuaris. Per contra les alteracions del trànsit i la dificultat per aparcar concentren la vessant negativa de les opinions ciutadanes.

Les dades també assenyalen que en els últims 12 mesos, uns 2,7 milions de persones van viatjar amb els transports de les línies nacionals de la Cooperativa interurbana andorrana. El percentatge inclou tot tipus de passatgers ja siguin residents o turistes. A aquestes dades també cal afegir les del transport públic comunal que va registrar al 2013 un augment significatiu amb percentatges al voltant dels 65.000 viatgers. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT