PUBLICITAT

El 23% dels usuaris del Cedre diuen que estan pitjor que abans de la fusió

  • Malgrat algunes crítiques també de treballadors, Burgués està «satisfet» amb el que diu l'enquesta
  • El SAAS reconeix problemes d'equitat i de funcionament sectorial que ja s'estan solucionant
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Micó informa dels resultats de l'enquesta, ahir a l'hospital Foto: TONY LARA

El director general del SAAS, Lluís Burgués, acompanyat pel director del Centre de Recerca Sociològica (CRES), Joan Micó, van donar a conèixer ahir els resultats de l'enquesta elaborada el passat mes de juny per determinar el grau de satisfacció en el funcionament del Centre Sociosanitari El Cedre. L'enquesta avalua l'opinió d'usuaris, familiars i també de treballadors i sobretot vol aprofundir en quina és la situació després de la fusió d'aquests centre amb la residència Solà d'Enclar, a finals de l'any passat. Sobre aquest procés, en surten algunes opinions crítiques com la del 23% dels usuaris enquestats, que afirmen que la seva situació ha empitjorat arran de la fusió (la xifra s'eleva fins al 31% quan es pregunta als seus familiars). Per part dels treballadors, el 76% afirma que la plantilla actual és curta. Amb tot, i fent una valoració general, Burgés va manifestar que els resultats «globals de l'enquesta són molt satisfactoris».

«M'ha sorprès la percepció dels familiars», que no ha estat tan crítica com es pensaven, tenint en compte les darreres manifestacions públiques d'una part d'ells, va exposar Burgués. El director del SAAS va destacar aspectes de l'enquesta com que el 83% diuen que el tracte humà rebut a aquestes famílies és molt bo, que el 87% de les famílies diuen que les habitacions són confortables o que el 28% afirma que les instal·lacions són millors que les que tenia fa un any, és a dir, abans de fusionar-se. I això que els familiars són més crítics, en general, que els propis usuaris. Aquests valoren molt positivament, per exemple, les habitacions, les sales d'estar i els espais comuns, la programació o l'atenció de les infermeres.

De nota mitjana, els usuaris li posen al Cedre un 7,5 i els familiars un 7,1.

Malgrat aquests punts positius, els quals posen «el nivell de satisfacció molt alt», a paraules de Burgués, de l'enquesta també se'n desprèn un neguit el qual el SAAS ja treballa per solucionar. Tal i com hem comentat, hi ha un gruix important d'usuaris i familiars que consideren que la seva situació ha empitjorat, mentre que només el 8% dels usuaris i el 14% dels familiars diu que ha millorat.

En una anàlisi més aprofundida d'aquesta sensació arran del procés de fusió (i que trobeu al primer gràfic de la part superior de la pàgina), destaca que el 34% dels usuaris afirmen que la seva qualitat de vida residencial ha empitjorat, el 30% que la convivència amb la resta de residents és pitjor i també gairebé el 30% afirma que l'atenció de les infermeres i auxiliars és pitjor que fa un any.

Aquestes valoracions es complementen amb la pregunta lliure on tant familiars com usuaris podien afegir comentaris sobre les seves valoracions del Cedre. En aquest sentit, el 38% dels familiars que van respondre critiquen la falta de personal i l'excessiva rotació, així com el 17% dels usuaris critiquen el mateix concepte.

En aquest punt usuaris, familiars i treballadors del Cedre tenen la mateixa percepció. I és que un de cada tres professionals assegura que les càrregues de treball són excessives, i el 35% que els horaris laborals i les guàrdies «no són gens adequades».

Més personal des del juny / En aquest sentit, Burgués va voler recalcar que aquesta enquesta es va elaborar el mes de juny i que des de llavors El Cedre ha guanyat en plantilla. Hi ha set nous auxiliars d'infermeria, dues infermeres més, un nou portalliteres i un treballador social, així com s'han ampliat els serveis d'atenció mèdica, de manera que ara els usuaris tenen 40 hores de metge enlloc de les 20 de fa uns mesos. En total la plantilla actual està configurada per 102 treballadors.

Si és una xifra òptima o no, Burgués no es va aventurar a valorar-ho. Perquè «la plantilla es defineix en funció de dos condicionants». Per una banda, la cartera de serveis. En aquest sentit s'ha fet una proposta al Ministeri de Salut que determina quant personal cal en funció del nombre de pacients i de les seves condicions de salut. I per altra banda, i també relacionat, «el grau de dependència» dels usuaris i de si necessiten més o menys suport. En aquest punt, el director del SAAS va reconèixer que els residents que tenen «són cada com més dependents».

Així, la intenció és que, a banda d'una plantilla fixa, si calen recursos es puguin afegir d'una manera àgil i ràpida. Per això, però, cal homogeneïtzar sistemes, una deficiència que s'ha detectat durant aquests mesos de funcionament. Tant entre treballadors provinents del Solà d'Enclr i del Cedre, com entre aquests i la resta de personal del SAAS. «El procés de fusió ha posat en evidència que els dos sistemes no són equitatius i que hi ha funcionaments sectorials dins del SAAS», va assegurar Burgués. Es referia a aspectes com els protocols d'atenció al pacient o les formes d'administrar fàrmacs. S'està treballant per pal·liar aquestes incongruències, va assegurar Burgués.

Amb el que també s'està treballant és amb aspectes que millorin l'actual clima laboral dels treballadors. Des de l'estiu fins ençà s'han millorat la planificació horària d'acord amb la vida familiar i s'ha ampliat la representació dels treballadors del Cedre a la junta del SAAS.

Aquests aspectes han de permetre que, en línies generals, si es fes en l'actualitat l'enquesta «els resultats serien millors». La intenció és repetir la mateixa enquesta d'aquí a dos anys i Burgués ja va avisar que no hi haurà una proporcionalitat entre el que pugui augmentar el grau se satisfacció (que ja es considera «alt» amb els resultats del juny), i els esforços que s'hauran posat per millorar les condicions de totes les persones implicades en la residència del Cedre.

Bona relació entre els treballadors / Per acabar, Burgués va voler destacar dels resultats del CRES que els treballadors en general el que millor valoren del centre és la relació entre ells. El 22,5% diu que és molt bona, i el 62% que és bona, fet que demostra que, per sobre de tot, es respira un bon clima de treball i que cal una mica més de temps per aclimatar-se.

En aquest sentit, el SAAS s'ha marcat com a objectiu la unificació total dels dos models abans d'acabar l'any, que implica «un únic model assistencial i un únic model de finançament». De fet han fet una proposta de finançament al ministeri, juntament amb la cartera de serveis, i estan pendents de rebre resposta.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT