PUBLICITAT

El fons de pensió i la CASS priven el Govern d'apropar-se a l'equilibri

  • És el pressupost amb menys dèficit de la legislatura, 30,4 milions, i és més flexible amb les noves contractacions
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Cinca entrega el pressupost del 2015 al Síndic General, Vicenç Mateu, ahir. Foto: TONY LARA

El Govern ja ha entrat a tràmit parlamentari el darrer pressupost de la legislatura. Ho va fer ahir al matí, i poc després el ministre de Finances i Funció Pública, Jordi Cinca, en donava a conèixer els detalls principals. El Govern contempla uns ingressos de 399 milions d'euros, per unes despeses de 405 milions, el que suma un dèficit de 6,67 milions d'euros. Si a aquests se li afegeix el dèficit de caixa i el de gestió, el dèficit total per a l'any 2015 ascendeix als 30,44 milions d'euros. Ara bé, Cinca va voler deixar clar que són dos els elements que fan trontollar la voluntat d'arribar a l'equilibri pressupostari que va llançar el propi ministre ara farà vora dos anys. Per una banda, el fons de pensió dels funcionaris, que s'aprovisiona per primer cop (es destinaran 4,3 milions per fer front als compromisos meritats, és a dir, a tot el que els funcionaris han adquirit en la seva carrera laboral, i 1,2 pel fons en si). I per altra, la contribució a la branca de malaltia de la CASS, després de les modificacions de la llei on s'ha rebaixat el percentatge que li destina l'assalariat en detriment de la branca jubilació. La transferència de la CASS ascendirà als 52 milions, 17,5 més que al 2014. «Si el Govern no hagués pres aquestes dues decisions», va plantejar Cinca, «s'hauria assolit un superàvit de 16,34 milions». Aquest hauria quedat en un dèficit de només 7,4 milions comptant els de caixa i els de gestió.

Centrant-nos en el capítol dels ingressos, els 399 milions pressupostats suposen un increment del 9,7% respecte a fa un any. Cinca va assegurar que el Govern s'aproxima al topall màxim tenint en compte que no està previst incrementar la carrega tributària a la ciutadania, i només l'assentament dels impostos i la mateixa recuperació econòmica poden fer engrandir la partida dels ingressos.

La principal recaptació arriba de l'Impost sobre Societats, on es contemplen 38,6 milions, 11 més que al 2014. De fet ja aquest any es tancarà molt per sobre del pressupostat. I pel que fa a la segona recaptació, ve de la mà de la gran novetat del 2015: L'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques. S'han previst 10 milions, a banda dels 4 milions de l'Impost d'Activitats Econòmiques (aquest any es calculen per separat). La recaptació d'aquest any per l'IRPF, amb tot, es preveu més baixa que la d'anys futurs ja que hi ha una part de rendiments que es cobraran ja el 2016.

En el capítol d'impostos indirectes, l'IGI és el predominant. De fet es preveu un augment del 22%. En canvi, els impostos especials i la taxa del consum s'han pressupostat a la baixa, motivat sobretot «per la tendència de menor importació de tabac» dels darrers anys, va justificar Cinca.

Finalment, i pel que fa a la part d'ingressos patrimonials, els mantenen els 8,3 milions d'euros que arriben d'Andorra Telecom (amb el que es cobriria el dèficit final del Govern i per tant no s'engrandiria l'endeutament global), mentre que no s'ha previst ingressos de Ctrasa degut a la propera modificació dels estatuts i conseqüent reducció de capital. Es faran servir els possibles ingressos per pal·liar de tota l'operació.

MÉS FLEXIBILITAT PER CONTRACTAR / El Govern gastarà 28 milions d'euros més que al 2014. El motiu, aquest increment de l'aportació a la CASS, més la dotació al fons de pensió, arran de la futura llei dels funcionaris, pendent de ser aprovada.

Dins les despeses, i concretament analitzant les de personal, Cinca va voler destacar que creixen el 8% però representen només el 25% del total, un percentatge més que favorable en comparativa amb la resta de països europeus.

L'increment del 8%, a més de la provisió del fons, també respon a la reserva d'una partida per cobrir vacants a diversos ministeris. En aquest sentit, estem parlant d'un pressupost més flexible que el d'anys anteriors, ja que es podran cobrir vacants encara que no siguin de l'any en curs. És a dir, podran ser jubilacions o marxes de personal d'exercicis anteriors.

A més, el pressupost també contempla noves contractacions en càrrecs molt concrets i que responen a noves necessitats de l'administració. Cinca va posar l'exemple de dues places a Finances per temes de negociacions internacionals, dues places a recursos sanitaris, quatre places al departament de benestar, un educador social, dos secretaris judicials o una plaça a Protecció Civil. Aquestes noves places, però, es cobriran a canvi de deixar de cobrir una vacant, de manera que així no s'engrandeix l'administració, va explicar Cinca.

Anant ara a les transferències corrents, i a banda de l'increment per a la CASS, hi ha alguns altres aspectes a destacar. Andorra Turisme creix un milió per poder arribar a nous mercats (sobretot el xinès), RTVA es manté perquè ja ha aconseguit estabilitzar-se i les beques pugen perquè es destinarà més diners a ajudes familiars.

També destaca, dins les transferències de capital, la que es destina al SAAS (uns 1,2 milions), per millorar les instal·lacions i reposició de material, així com per introduir el projecte d'història clínica digital.

L'obra pública ES MANTÉ / Finalment, i per acabar amb les despeses, el Govern contempla 34,6 milions per al departament d'Ordenament Territorial, el que representa una xifra molt similar a la del 2014. També hi ha 9,2 milions per al mateix departament en concepte d'inversions de reposició.

D'entre les obres previstes, trobem l'eixamplament de la CG3, les escoles de Canillo, Ràdio Andorra i una partida per al projecte de l'heliport.

Amb tot, i molt satisfet amb el resultat final d'aquest pressupost, Cinca es va mostrar encara més positiu tenint en compte que els comptes «complirien amb els paràmetres» que estipularà la futura llei de la Regla d'Or. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT