PUBLICITAT

L'ocupació creix un tímid 2% aquesta temporada d'estiu

  • Les vendes pugen al juliol, es mantenen a la primavera i baixen a l'agost i al setembre
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Uns turistes descarregant les maletes del cotxe a l'arribada en un cèntric hotel d'Escaldes-Engordany Foto: TONY LARA

El setembre passat va tancar la temporada d'estiu amb una caiguda de l'ocupació hotelera del 2% passant del 41% el 2013 al 39% aquest any. No obstant això, la temporada d'estiu –de maig a setembre– s'acomiada amb un tímid increment de l'ocupació, del 2,35% respecte a la temporada 2013, amb una ocupació global del 48,7% en lloc del 46,35% de l'any passat. Un cop d'ull a la comparativa dels últims tres anys, és suficient per adonar-se que l'ocupació creix els mesos de maig, juny i juliol, mentre que s'estanca a l'agost i cau al setembre. De fet, segons dades de la Unió Hotelera (UHA), l'ocupació del mes de setembre va caure gairebé quatre punts el 2013, passant del 45% al 41%, als quals cal sumar els dos punts d'aquest any, o sigui que entre el 2012 i aquest any, els hotels registren gairebé un 6% menys de vendes.

El director de la UHA, Òscar Julián,va explicar ahir que «el més preocupant no són aquestes dades sinó l'estacionalitat cada vegada més marcada de la demanda que tenim», i va afegir que «això és una cosa que ens preocupa a tots, no només als hotelers sinó també la resta de sectors turístics». Julián va advocar per «plantejar-nos tots plegats com podem reconduir aquesta estacionalitat», i va considerar que «és necessari posar-nos hi tots perquè fa molt vulnerable el sector turístic».

En quant a la fluctuació de les pernoctacions de l'estiu també va recordar que «el sector és sensible a molts factors», i va matisar que «a la crisi econòmica que encara travessen els països veïns cal sumar-hi la inestabilitat dels països de l'est d'Europa, que indirectament també ens ha afectat». La davallada molt important del mercat rus a la costa catalana «ens ha perjudicat doblement» va argumentar Julián que va explicar que «d'una banda Catalunya ha potenciat l'oferta al mercat espanyol per cobrir el buit que ha deixat el mercat de l'est, sobretot el rus que en segons quines destinacions ha caigut entre el 35% i el 40%; i de l'altra, aquest turisme rus que venia a la costa també ha deixat de fer excursions a Andorra».

menys russos i francesos / Julián va reiterar que el fet que els turistes russos deixessin de visitar massivament la costa catalana «va posar a disposició del mercat interior millors preus», cosa que explica pel fet de que «el turisme rus constitueix un nombre important que fa estades llargues d'entre 14 i 21 dies, per tant els establiments han pogut posar un nombre important de llits al mercat nacional, i per tant, hem tingut més competència».

No obstant això, Julián va matisar que «els resultats més modestos de l'agost i la caiguda del setembre cal atribuir-los al mercat francès perquè la situació a França no és la que s'esperava». A l'agost l'ocupació va caure un 1%, passant del 78% el 2013 al 77% aquest any. Julián va explicar la caiguda per la meteorologia que «no ens ha acompanyat gens», i va argumentar que «encara que ens diguin que sempre donem la culpa al temps i que sempre ens queixem del mateix, el cas és que si a l'hivern no hi ha neu, tampoc no hi ha turistes, doncs a l'estiu passa el mateix, si no fa bon temps la gent no ve». I va defensar la promoció turística d'Andorra Turisme i del Ministeri argumentant que «cal tenir una crítica constructiva si no m'agrada una cosa el més normal és dir perquè i proposar-ne una altra, i no desmuntar per desmuntar».

cirque du soleil / El director de la UHA va defensar que «l'impacte del Cirque du Soleil ha estat positiu per als hotelers», i va afegir que «hem venut tres vegades més entrades que l'any passat cosa que reflecteixen les estadístiques d'ocupació del sector que van créixer gairebé cinc punts percentuals, passant de 47,6% el juliol del 2013 al 52,4% al juliol d'aquest any». I va insistir en que «és la primera vegada en molts anys que el Govern està emprenen accions, ens agradin o no, i que les està desenvolupant d'una manera correcta».

Julián va argumentar que la feina que fa Andorra Turisme «intenta assolir uns objectius alhora que fa el seguiment de tots els processos per valorar l'èxit de les accions». I va reiterar que «és evident que la programació del Cirque du Soleil ha fet incrementar l'ocupació respecte de l'any passat».

Sobre les xifres que va presentar el ministre de Turisme, Francesc Camp, Julián va opinar que «ens les podem creure o no, però els hotelers podem testimoniar que les xifres d'ocupació d'Andorra Turisme concorden amb les xifres que tenim», i va enumerar que «la mitjana d'ocupació ha estat d'entre 2,4 i 2,5 nits, el percentatge d'ocupació és el mateix, la despesa i la facturació mitjana, tot quadra», va concloure amb contundència.

I va afegir que «el retorn que calcula Andorra Turisme també concorda, més o menys, amb la despesa que pot fer un turista al país en un dia», i va matisar que «a més si ens enganyen, no només s'enganyen ells sinó que ens enganyem tots i no crec que aquest sigui l'objectiu per ajudar el país a sortir de la crisi».

entre 65 i 70 euros per nit /El director de la UHA va explicar que durant la campanya del Cirque du Soleil, «cada turista, segons la despesa feta als hotels, va gastar entre 65 i 70 euros per persona i per nit, alguns establiments feien ofertes de 40 i 45 euros entre setmana, però pujaven els preus del cap de setmana fins a 90 i 100 euros». No obstant això, Julián va reconèixer que «la despesa en serveis complementaris als hotels es va reduint». I va explicar que «els clients deixen el servei de restauració en segon terme o l'externalitzen. També gasten menys en altres serveis de benestar, i el mini bar potser ni el toquen». Amb tot, va reiterar que «no ens sorprèn si tenim en compte que potser les xifres macroeconòmiques milloren, però la realitat és que Espanya té un 20% d'aturats i que França no va pas gaire millor».

expectatives per a l'hivern / De cara a la propera temporada d'hivern, Julián va anunciar que «el mercat anglès està repuntant una mica, mentre que el francès i el rus són una incògnita». I va reiterar que «el mercat rus és la gran incògnita perquè a més de no tenir facilitats per venir, el Govern està fent un gran desplegament de campanyes perquè els russos facin vacances al seu país». En contrapartida, va apostar pel mercat portuguès que «comença a ser important en alguns períodes de vacances i sembla que es mantindrà en relació al 2013». Per últim, va esperar que «el mercat espanyol pugui evolucionar com l'any passat».

39% és l'ocupació hotelera registrada el setembre passat. Des del 2012, el sector no deixa de perdre nits, passant del 45% al 41%, el 2013, i al 39% aquest any.

77% és l'ocupació registrada a l'agost passat. El nombre de nits venudes es manté en els últims tres anys. El 2012 va ser una mica inferior del 76% i l'any passat, una mica suprior, del 78%.

52% és l'ocupació registrada el juliol passat. El nombre de nits venudes es va incrementar lleugerament l'any passat, passant del 45% al 47%, però aquest any es dispara amb una remuntada de 5 punts percentuals.

40% és l'ocupació del juny passat que se situa en tres punts més que l'any passat, i en 8 punts més que el 2012.

35% és l'ocupació del maig passat. Les vendes de nits augmenten sensiblement aquest mes en relació a les dues últimes temporades. El 2012 l'ocupació va fregar el 27% i el 2013 no va arribar al 28%.

2% és la variació positiva que experimenta el sector hoteler en el que va d'any. La UHA confia en que la tendència es mantindrà fins al desembre.

 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT