PUBLICITAT

El comerç manté la caiguda del 5% en el que va d'any

  • Les vendes s'incrementen en els segments de la telefonia mòbil i els alcohols de poca graduació
G.GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Foto: ÀLEX LARA

Els resultats de la temporada d'estiu també són irregulars per als comerciants, malgrat la campanya del Cirque du Soleil i un agost menys dolent que el de l'any passat. El vicepresident de la Federació d'Associacions de Comerciants (FACA), Antoni Miralles, va explicar ahir que «podem dir que si les xifres de l'agost van representar un bon impacte, el setembre va ser molt dolent», i va reiterar que «en el que portem d'any la tendència es manté respecte d'anys anteriors, i les vendes cauen un 5%». I si considerem que el comerç porta anys contenint aquesta davallada, Miralles va afegir que «evidentment si sumem el que portem de caiguda no és gens encoratjador, però hem de tenir en compte que l'hem suavitzada». En quant a la millora dels resultats d'aquí a finals d'any, Miralles no es va mostrar gaire optimista i va dir que «no tindrem molt més per rascar perquè els francesos ja no són rics i els espanyols continuen pobres». I va afegir que «tot i que mantinguem els preus a la baixa tindrem més dificultats perquè la cosa no canviarà gaire».

Miralles va argumentar que «molta gent està a l'espera de com acaba l'any per prendre una decisió». I va reiterar que «el comerç està afrontant moltes dificultats i hi ha persones que tindran problemes per continuar». Si com més petit és el negoci, pitjor, Miralles va deixar entreveure una petita esperança. «El que pensem que ens pot ajudar a remuntar una mica el pendent, d'aquí al Nadal, és el fet que França hagi reduït la franquícia de tabac provinent d'Espanya als seus nacionals, de 10 a 4 cartons per persona. Això ens pot ajudar a incrementar les vendes sobretot de cara al mercat francès». Com molts altres comerciants del Pas de la Casa, confia en que «el comprador francès torni».

menys tabac, més smartphones / Una esperança però, que de moment no quadra amb les últimes xifres de vendes, perquè «el tabac continua caient entre el 10% i el 20% en funció dels comerços», explica Miralles perquè a l'agost la davallada de vendes d'aquest producte va ser constant. «Els francesos han comprat més als punts fronterers amb Espanya perquè el que gasten de més en comparació amb el nostre diferencial ho estalvien en temps i en combustible», va argumentar. En quant al comerç en general, va reconèixer que actualment «no hi ha cap producte estrella al nostre mercat, però hem notat, sobretot al Pas de la Casa, un increment de les vendes en les seccions de neteja de la llar i d'higiene personal perquè el diferencial és molt important». Miralles també es va felicitar de que «la telefonia mòbil, sobretot l'smarthphone, es continua venent bé gràcies a l'increment de productes de fabricació xinesa que es comercialitzen a molt bon preu». I va argumentar que «el francès deriva cap a aquest producte que ofereix uns preus molt més baixos que els de les marques més conegudes com l'Iphone».

Alcohol, perfumeria i moda /Les vendes d'alcohols forts es mantenen «gràcies a la moda de la ginebra en el mercat espanyol, perquè les vendes de whisky que era el producte far fins ara, cau un 20%», va explicar Miralles, i va afegir que «la venda d'alcohols forts als francesos cau un 15%». En canvi, va constatar que pugen les vendes d'alcohols amb menys graduació com ara el vi «pel canvi d'hàbits del consumidor. És una tendència que s'està instal·lant des de fa dos o tres anys». Però, va matisar que «també ve donada perquè hi ha un primer preu molt econòmic i després perquè la gent que va provant vi acaba comprant-ne». O sigui que les vendes pugen en volum i en ingressos. «En nombre de botelles i en preu, entre un 7% i un 10%», va puntualitzar el vicepresident de la FACA, que es va mostrar menys optimista de cara als segments de la moda i de la perfumeria. «El segment de la moda i complements està patint molt, el setembre va registrar una caiguda de les vendes del 20%», va assenyalar. En quant a la perfumeria i la cosmètica de marca, Miralles va reconèixer que «continuen tenint problemes perquè la gent no compra, tot i que tenim un diferencial de preu molt important amb els països veïns». I va justificar el desencís pel fet que «la gent no té diners i compra estrictament allò que necessita. El comprador no té seguretat i té por de gastar, desconfia dels polítics i prefereix estalviar per si de cas».

comportament oposat / Per últim, el vicepresident de la FACA va argumentar que «el francès que ens visita té un comportament molt diferent de l'espanyol, planifica amb antelació la compra, sap el què ve a comprar i a quin preu ho vol comprar, i porta l'import just per la despesa que farà». I va afegir que «no paga amb targeta, paga al comptat. I si es passa et torna el producte i et diu que necessita els diners per posar gasolina. És molt racional». En canvi, el client espanyol continua comprant amb targeta « i si veu una cosa que li agrada ho agafa, és més impulsiu», va explicar. I va augurar que «el mercat continuarà patint i més ara que els francesos saben que ja no són rics». Miralles va concloure que «ara que els han dit que els rebaixaran les prestacions i els pujaran els impostos, tallen més que mai tota despesa supèrflua, són disciplinats». I va reiterar que «el problema és que tenim cada vegada menys clients i alhora són més pobres». 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT