PUBLICITAT

Joan Xandri i Agustí Roqué, els escollits per representar Andorra a la Biennal

  • Périer canvia el criteri «espectaculars» per el de «sorprenents» a l'hora de fer la tria per a l'Spiazzi
LAIA F. MAROT
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Agustí Roqué amb la seva escultura ?Off' al Consell General. Foto: ÀLEX LARA

Dues preguntes bàsiques: «Has vist això en algun lloc? Series capaç de tenir aquesta idea?», si la resposta és «No» a les dues, llavors són els projectes escollits. Així va explicar el comissari de la mostra andorrana a la 56a edició de la Biennal de Venècia, Henry Périer, quins han estat els principis per decidir els dos artistes guanyadors – dels dotze que s'hi havien presentat– que representaran Andorra a la fira d'art més important del continent: el pintor Joan Xandri i l'escultor Agustí Roqué.

Périer repeteix com a comissari, però aquest any, sense temàtica, com va ser el cas del Tempus Fugit el 2013. Tampoc «l'espectacularitat» com a criteri major, sinó més aviat la sorpresa: «he escollit projectes que m'han sorprès». El comissari no va voler donar gaires més detalls, i és que tal i com va puntualitzar el ministre de cultura, Albert Esteve, Périer «fa dos anys va ser esclau de les seves paraules, i ara vol ser mestre del seu silenci».

Esteve va recordar que l'objectiu de la participació d'Andorra a la Biennal de Venècia és «la projecció internacional dels nostres artistes». Josep Maria Ubach, curador del pavelló nacional, va afegir que al Principat «patim alguns handicaps. Els països tenen una xarxa de galeries que permeten que la selecció dels artistes emergents sigui gairebé natural. Això no passa aquí, on hi ha poques galeries i moltes no creuen amb els artistes del país», per tant, el ministeri «fa un sacrifici per tal de ser el motor dels artistes a l'exterior», tenint en compte que no hi ha «cap patrocinador».

El nombre de participants en aquesta edició ha baixat, de 22 a dotze; segons Esteve el motiu és que els requisits del jurat eren més exigents – un requisits que «no són els del ministeri de Cultura», va voler aclarir Esteve, «el qual s'encarrega de donar suport a la iniciativa, no de decidir». Périer també va donar un missatge per als no seleccionats: «Matisse no va guanyar el premi de la Biennal de Venècia fins els 75 anys» i de fet, «hi ha artistes molt famosos que no hi han participat mai». Tot i les frases de suport, hagués estat un detall per part de l'organització que, igual que es va avisar als dos guanyadors, s'hagués informat també als artistes que no havien estat seleccionats i que ahir encara desconeixien quina havia estat l'elecció.

Pel que fa a l'espai, el ministre de Cultura va recordar que es tractarà d'un pavelló de 200 metres quadrats, a la seu de l'Associació Cultural Spiazzi, situat a Castello 38 de la ciutat italiana i amb vistes al canal.

ELS ARTISTES/ «Anem a la Biennal amb dues personalitats molt interessants», va assegurar Périer. Pel que fa a Agustí Roqué, els ciutadans d'Andorra poden apreciar la seva obra de primera mà des de fa menys d'un mes gràcies a la donació de la seva escultura ‘Off' al Consell General. Périer el va conèixer a Barcelona, a partir del seu conjunt escultòric de l'Avinguda Rio de Janeiro, una mitjanera de 306 metres de longitud, que va ser guardonada amb el Premi FAD d'Urbanisme 89 i que ha estat reconeguda com una de les obres públiques més importants d'Europa; «em va agradar la impressionant estructura i la tria de materials pobres».

Roqué va dir estar «molt content de representar una nació i un país» i va assegurar que «donaré el màxim del què puc». L'escultor va explicar que, igual que la pintura, l'escultura va estar durant un temps «a la baixa», però a partir de l'any 2000 van començar a ressorgir. Pel que fa a la seva obra per Venècia, Roqué va parlar que ha de ser molt «canyera», ja que es tracta d'un aparador molt important en el qual passen més d'un milió de persones. També va dir que «intentaré deixar Andorra en el lloc que es mereix culturalment» ja que, segons l'artista, es tracta d'un país amb molta qualitat en totes les disciplines i «molt a mostrar». A banda d'aquestes primeres pinzellades, no va poder concretar gaire més, «perquè no he assimilat ni vist l'espai», quan ho faci, «hauré de mirar com resolc els temes de l'avantprojecte».

El pintor Joan Xandri va reaparèixer a la Galeria Riberaygua el passat mes de novembre després de 25 anys, sota el lema Irracional. Périer ja l'havia vist a la galeria i «m'agrada el seu gest segur». Xandri va dir que és per ell «un gran honor» representar Andorra en el que serà «una experiència important i enriquidora»; pel que fa al seu projecte, però, pocs detalls: «és un projecte molt madurat però no està tot a punt».

Els guanyadors tenen fins a mitjans de gener per tenir a punt els seus projectes, que obriran les seves portes al gran públic al mes de maig a la capital del Ventto.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT