PUBLICITAT

L'ús del mòbil s'estén entre els alumnes de les escoles andorranes

  • La presència dels dispositius augmenta entre els estudiants de primera ensenyança
  • La seva utilització és prohibida als recintes excepte a les estones de pati
JOSEP ROMERO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Grups d'alumnes de l'escola andorrana de Santa Coloma al pati del centre fent ús del telèfon mòbil, a la parròquia d'Andorra la Vella. Foto: TONY LARA

Els estudiants porten el mòbil a classe com si formés part del material escolar. La presència d'aquests aparells a les aules s'ha incrementat, tant entre els adolescents com, en especial, entre els alumnes de primària. Fa temps que les escoles andorranes van decidir aplicar el seu propi reglament intern per restringir l'ús dels mòbils, amb més o menys èxit.

L'edat de dotze anys s'ha generalitzat força com l'edat a partir de la qual els adolescents acostumen a estrenar mòbil, després de pressionar l'entorn familiar i coincidint amb l'inici de l'ESO. La curta edat, però sobretot la manca de formació en l'ús de la tecnologia, és, segons els experts, el que genera els problemes als centres educatius.

Els experts consideren que ha caigut a les seves mans una tecnologia per a ells molt nova i tots plegats encara no tenen els recursos per regular-la i utilitzar-la adequadament. Amb tot, creuen que aquest no és el camí ideal i intentaren revertir aquesta situació posant el coneixement perquè alumnes, educadors i família tinguin unes competències digitals ben establertes.

REGLAMENTACIÓ/ En general les escoles andorranes consultades tenen la prohibició expressa que els alumnes facin servir el mòbil o aparell similar durant l'horari lectiu, fet que inclou també els espais fora de les aules, com poden ser els lavabos i els menjadors. Pel contrari, els escolars poden utilitzar els dispositius a les estones del pati.

En cas d'enxampar algun alumne reincident tres vegades l'aparell acostuma a ser requisat pel professor i no se li retorna, sinó que es convoca els pares per informar-los de la situació i tornar-los-el, per tal que intentin que el fill en faci un bon ús.

La directora de l'escola andorrana de segona ensenyança de Santa Coloma, Olga Moreno, va explicar que la normativa forma part del projecte educatiu de cada centre. A principi de curs els pares i els alumnes han de signar l'agenda escolar on s'inclou la normativa general. D'aquesta manera, les famílies resten assabentades i en casos d'incompliments greus la responsabilitat passa a mans dels pares o tutors. Els aparells s'han de guardar al col·legi a la taquilla personal o a la motxilla però sempre apagat o en silenci.

Pel que fa als estudiants de segona ensenyança la millor arma és «la negociació i els tocs d'atenció» va indicar. Moreno va comentar a més que es detecta cada vegada més un increment considerable de «mòbils molt sofisticats entre els alumnes més grans, i que tenen un poder adquisitiu més alt».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT