PUBLICITAT

El 90% dels alumnes de l'escola andorrana estudien on volen

  • Educació constata un augment de joves que escullen les universitats franceses en detriment de les espanyoles
CLARA GARNICA
ESCALDES ENGORDANY

Gairebé nou de cada deu estudiants de l'escola andorrana que aquest setembre han iniciat la universitat ha entrat a la seva primera opció. És a dir, estudiarà el que des d'un principi volia estudiar. També hi ha un 6,5% que ha entrat a la seva segona opció. A banda, hi ha tres alumnes que han optat per deixar els estudis i entrar directament al món laboral.

El fet que vora nou de cada deu alumnes hagi iniciat els estudis que volien és una mostra de la bona salut del sistema andorrà, exposen des de l'Associació de Pares d'Alumnes de l'Escola Andorrana (Apaea). I també evidencia que aquells que segueixen tot el seu model curricular surten ben preparats per entrar el món universitari.

D'entre les tipologies de batxillerats, els que més sort han tingut a l'hora d'escollir i entrar a la universitat que volien són els d'Artístic i de la Comunicació (17 de 18 estudia la seva primera opció) i els del Científic i Tecnològic (36 de 39). Pel que fa a l'Econòmic i Social, són 18 de 26, mentre que a l'Humanístic i Lingüístic són 10 de 13.

En relació als graus més sol·licitats pels alumnes andorrans, les primeres posicions les encapçalen Administració i Direcció d'Empreses, qualsevol tipologia d'Enginyeries i Turisme.

Més alumnes cap a frança / De les enquestes que el Ministeri d'Educació ha elaborat entre els 96 alumnes que van estudiar batxillerat el curs passat també en destaca el canvi de tendència pel que fa a les preferències de país a l'hora de marxar a estudiar a l'estranger. Espanya, i més concretament Catalunya, segueix sent el territori més sol·licitat. Però aquest any s'ha confirmat una tendència que es va iniciar l'any 2013: Cada vegada més els alumnes de l'escola andorrana opten per seguir els seus estudis postobligatoris a França. Aquest any han estat el 18,7% del total, pel 69% que va a Catalunya i el 2,2% que ho fa a la resta d'Espanya. Cap se'n va a Portugal o a qualsevol altre país que no siguin Espanya i França.

El motiu principal que justifica l'interès creixent per anar a estudiar a França, exposen des de l'Apaea, es justifica sobretot per l'augment de les taxes universitàries a l'altre país veí, Espanya. La diferència actual entre la universitat catalana i la francesa pot superar els 1.000 euros, un fet a tenir en compte a l'hora d'escollir destinació.

En qualsevol cas, i tal i com va plantejar Elena Leach, la presidenta de l'Apaea, el fet que els alumnes de l'escola andorrana se'n vagin a estudiar al país gal demostra l'èxit del bilingüisme català-francès. Els joves surten perfectament preparats per poder realitzar els seus estudis universitaris a França sense cap mena de problemes.

A banda, hi ha nou alumnes que han volgut quedar-se a estudiar a la Universitat d'Andorra.

SENSE DEURES / Des de l'Apaea defensen el model d'ensenyament andorrà i també com s'està implementant el nou pla estratègic, el Permsea. Aquest any és el de la consolidació i de moment no els ha arribat incidències o queixes dels pares. En el cas dels que han començat la segona ensenyança, «ja saben al que van» perquè coneixen el que van fer aquest darrer curs els alumnes d'un curs més. En el cas dels de primera ensenyança que s'han iniciat amb el Permsea, estan molt informats pel professorat.

Finalment, i en relació a les diferències educatives entre el sistema andorrà i la resta, «és veritat que hi ha gent que diu que quasi no tenen deures, però és una manera d'ensenyar», va justificar Leach. El fet de no tenir tanta feina fora d'horari lectiu «també els deixa més temps per fer d'altres coses, com estudiar llengües o fer esport. I, a la llarga, «els joves també van a la universitat, acaben estudiant el que volen», va plantejar Leach.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT