PUBLICITAT

Andorra, a la caça d'Europa

  • Turisme inverteix 300.000 ? en conèixer al detall el mercat d'11 països i el posicionament andorrà
  • Dels resultats se'n desprèn que cal un nou referent cultural i valorar més el visitant alemany
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Camp presenta els resultats de l'informe davant agents del sector, ahir al Centre de Congressos. Foto: TONY LARA

El Ministeri i Andorra Turisme coneixen les particularitats del mercat europeu una mica millor que fa un any. El motiu, un ampli estudi turístic encarregat a l'empresa especialitzada Ipsos, que permet definir el comportament dels mercats d'onze països del vell continent, concretament els que s'ha considerat més potencialment factibles de portar turistes (Espanya, França, Regne Unit, Holanda, Bèlgica, Portugal, Rússia, Alemanya, Suècia, Polònia i Israel). Dels resultats, se'n desprenen aspectes ja arxiconeguts com que el Principat és conegut fora les nostres fronteres sobretot per les seves muntanyes, per les seves compres amb taxes baixes, per l'oferta d'esquí i per la bona relació qualitat-preu. Però també hi ha d'altres aspectes que els darrers anys s'han passat per alt a l'hora de planificar l'estratègia turística, tal i com va reconèixer el ministre de Turisme i Medi Ambient, Francesc Camp. Aspectes com que el país necessita «un referent cultural» que serveixi de pol d'atracció, o que el mercat alemany està més interessat en Andorra que el que inicialment es pensava, i per tant cal potenciar.

Centrant-nos en el concepte cultural, Camp va destacar ahir durant la presentació de l'estudi davant una bona colla de representants del sector que el principal motiu d'oci que mou als visitants quan surten a l'estranger són «els espais culturals de renom i els esdeveniments culturals». Més de la meitat té aquest criteri com el principal, per sobre d'altres opcions com la pràctica d'activitats esportives a la muntanya, anar de compres, els parcs temàtics o l'oci nocturn. D'aquí el ministeri n'ha extret dues conclusions. Per una banda, que una part de la feina ja està feta, i bé, tenint en compte l'arribada al Principat del Cirque du Soleil. Però per altra, a partir d'ara «toca fer una reflexió» sobre si cal fer una inversió important per dotar el país d'alguna infraestructura cultural, per poder competir amb els grans museus europeus de referència. Perquè el que hi ha ara «no és suficient», va lamentar Camp.

Aquest possible nou referent cultural (al seu moment s'havia parlat d'un museu Gehry), hauria de permetre millorar el coneixement europeu que es té d'Andorra. El 9,4% dels enquestats afirmen haver estat a Andorra i haver-s'hi quedat a dormir, però a l'altra cara de la moneda un 8,1% responen que no han sentit a parlar mai del Principat. Una xifra que, evidentment varia molt segons el país analitzat. Els que menys coneixement tenen del petit país dels Pirineus són els nòrdics i els més llunyans: Israel, Suècia, Rússia (malgrat que aquí és un turista anhelat), i Polònia.

Els que més, evidentment els països veïns. El 38,6% dels espanyols ha dormit a Andorra, i el 18,3% dels portuguesos. Pel que fa als francesos, i analitzant el seu comportament, s'arriba a una de les altres grans conclusions de l'estudi: Malgrat que hi ha un gran coneixement del Principat, només l'11,4% hi pernocta.

Aquest fet és un dels «problemes» en els que cal treballar, va plantejar Camp. El ministre va reconèixer que «hi ha molta feina a fer amb el mercat francès», no només intentant que es quedi a dormir sinó també per intentar fer-los variar el prejudici que tenen d'Andorra. La veuen com un país de compres atractives i de bons preus, i en canvi no aprecien d'altres conceptes que sí fan d'altres països, com la natura, el clima o l'oferta d'esquí. «Tenen una percepció feta creada des de fa 30 anys i costa canviar-ho», va manifestar Camp, tot i que va assegurar que ja s'ha començat a fer feina en aquest sentit. En canvi, va valorar l'elevat coneixement que tenen del país: «el clixé que França no ens coneix no és veritat», va assegurar.

L'alemany, una nova esperança / D'entre les valoracions a tenir en compte de l'enquesta, se'n desprèn la necessitat de mimar més el mercat alemany. Un mercat que coneix relativament bé Andorra malgrat que Turisme no hi hagi destinat massa inversió els darrers anys (sí els privats). I un mercat amant del turisme d'estiu de muntanya. De fet, els alemanys veuen el Principat sobretot com una destinació estival, valorant-ne el bon clima i l'oferta cultural.

Per aquest motiu, Camp va anunciar que cara el pressupost de l'any vinent està previst una partida extra per donar-se a conèixer millor a aquest país.

On també s'hi destinarà una partida extra de pressupost, ara sortint d'Europa, serà a la Xina. Perquè a banda d'Europa i més concretament dels 11 països analitzats al detall, la gran aspiració (i esperança) la trobem al mercat asiàtic, en expansió. La partida es destinarà sobretot per aspectes comercials.

Amb tot, però, el ministre va explicar que el pressupost del 2015 serà, en línies globals, només lleugerament superior al d'aquest 2014. El pressupost d'Andorra Turisme s'ha elevat aquest any fins als 13,8 milions d'euros.

Andorra, la 20a destinació EUROPEA / Dins de l'enquesta, la qual ha tingut un cost de 300.000 euros, s'hi destina un ampli apartat a analitzar el comportament del viatger procedent d'aquests 11 països quan surt a l'estranger. I se'n desprenen apunts interessants com que la majoria dels turistes busquen platja o ciutat, o que els viatges de llarga durada (més de tres nits pernoctant) cada vegada es planifiquen amb més antelació (més d'un mes abans). Pel que fa als destins preferits, el primer és Espanya, i Andorra se situaria en 20a posició d'entre els viatges curts, mentre que a la 44a d'entre els llargs.

En aquest punt Camp va destacar que per als espanyols, Andorra és la quarta destinació preferida quan es tracta de viatges curts (la 8a pels viatges llargs), entre els francesos seria la 13a i la 28a respectivament, i entre els portuguesos la 13a i la 15a. El ministre també va valorar la 21a posició que ocupa Andorra entre les preferències dels viatgers del Regne Unit.

També de manera positiva és important ressaltar que d'entre les destinacions de muntanya d'hivern Andorra és la 4a preferida per a viatges curts, així com que és la 5à pels que busquen viatge de termalisme.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT