PUBLICITAT

Pere Augé: «Necessitem molts CDI per tenir més possibilitats d'atraure inversions»

JOSEP ROMERO
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Pere Augé en el seu despatx professional a la parròquia d'Andorra la Vella Foto: TONY LARA

Pere Augé és advocat, vicepresident de la comissió de relacions internacionals de la CEA i president d'Augé Grup. Un professional que considera prioritari el desenvolupament de la marca Andorra perquè creu que l'actual model de país creu ha quedat obsolet. Una aposta ferma per aconseguir ser més competitius amb iniciatives que incorporin fonamentalment visió i imaginació de país.

–Fa dos anys de l'obertura econòmica. ¿La nova legislació ha incrementat el volum de negoci?

–Cada vegada hi ha més inversió internacional i la prova és que durant el primer semestre d'aquest any hem crescut i hem aconseguit realitzar una tercera part de totes les inversions des de que es va aprovar aquesta obertura. També es detecta que cada vegada més aquesta procedeix de França ja que aquest territori està castigat per una pressió fiscal molt forta.

–Suposo que encara hi ha molt camí per recórrer com a país. ¿Quines són les prioritats?

–Hi ha una necessitat vital que és el desenvolupament de la marca Andorra. Això és absolutament fonamental. Ens hem adonat que tenim una marca obsoleta i caduca que ha servit durant anys per difondre un model de turisme, de comerç, però que ja no és vàlid per a una nova Andorra, que ha de tenir com a referent característiques com ara la diversificació econòmica, la inversió exterior i un model global.

–Entenc que cal donar un pas més per situar el Principat en el món. ¿No?

–És bàsic. Hi ha països molt ben posicionats com ara Suïssa, Japó o els Estats Units, entre d'altres. En aquest llistat no hi és Andorra i això és una aspecte que hem de solucionar. Hem de posicionar el país perquè encara el Principat és molt desconegut en molts territoris del món. Cal generar els canals necessaris que, hores d'ara, no estan creats. I, justament, és aquesta obsessió de pressionar la que practiquem les diferents associacions empresarials.

–Les associacions empresarials justament amb Govern han constituït unes comissions de treball per tal d'implementar un nou concepte de marca global. ¿Quines serien les línies a seguir?

–Especialment cal pensar que no es pot vendre Andorra sols com un país turístic sinó també com un territori d'inversions, com un estat competitiu, per exemple, a nivell fiscal. També com a país que propugna l'eficiència energètica i la sostenibilitat. Per tant no únicament tingui com atractiu raons merament turístiques i comercials. Un país extraordinari en el qual es puguin desenvolupar iniciatives empresarials. Al final el que volem és que vinguin molts nous inversors.

–La clau és, sobretot, ¿la competitivitat?

–Hem de ser competitius. Cal definir un model de turisme que difereixi del que hem tingut fins ara. Cal anar a un turisme d'un poder adquisitiu més alt. I per tendir a aquest turisme hem de crear tota una sèrie d'atractius addicionals. A banda de les infraestructures magnífiques com les de neu o les del centres termolúdics calen més coses. Es necessari atraure a un turista que necessita més coses. Per exemple el joc.

–Sí, malgrat que hi ha un sector de la població que és reticent, ¿no?

–Tot i així la llei del joc és del tot necessària. Fins ara s'ha fet una feina impecable. L'exministre Riberaygua va posar els fonaments i va desenvopular el joc preveient qualsevol tipus d'anomalies, ludopaties, delinqüència, etc. Ara sembla que el tema no tira endavant per un problema polític. Probablement és la timidesa dels nostres governants la que fa que estigui aturada. Potser temen que un tema que genera polèmica pugui ser un element que pugui castigar electoralment.

–Per tant, ¿el joc pot portar més avantatges que inconvenients?

–Efectivament. Els que hem analitzat el joc en global i tot el que representa pensem que tal i com està definit portarà mes aspectes positius que negatius. El fet que no només es tracta d'un casino sinó també hi ha altres aspectes afegits, fan pensar en tot una cultura que es crea als voltants d'això i una professionalització que pot generar llocs de treball. Se'n fa difícil pensar que en un país tan petit, protegit i controlat el joc pot generar més mal que bé.

–També podem parlar d'altres incentius que girin als volants de la producció d'espectacles o la consolidació dels ja existents...

–Penso per exemple en la producció permanent d'espectacles que poden ser un incentiu més per als turistes.

A més, espectacles com el Cirque du Soleil han ajudat a posar Andorra en el mapa però també hem de generar espectacles amb activitats perdurables amb el temps. I jo em pregunto perquè no desenvolupem una mica més el Cirque du Soleil, perquè no creiem una escola de circ i atraiem artistes de tot el món que es vinguin a formar a Andorra. El que necessitem és visió i molta imaginació.

–I també una bona promoció internacional, ¿no és així?

–Una promoció internacional diferent. La clàssica, la tradicional ha arribat al seu límit. Les fires, per exemple, han anat molt bé però ara necessitem mecanismes imaginatius per desenvolupar el país a nivell internacional per donar-lo a conèixer tot i que tenim el pressupost que tenim i cal racionalització.

–Una racionalització, en uns moments de ¿clara recuperació econòmica?

–Hem tocat fons i ara queda establitzar-nos i començar a créixer. Hi ha moltes estadístiques positives com ara les importacions, l'atur,... Són els primers símptomes de la recuperació però cal créixer amb força. Tenim una bona projecció i una bona imatge internacional i, per tant, hem de generar els recursos, els incentius i els atractius necessaris perquè els turistes que arribin no es marxin espantats. I perquè vinguin i es quedin queda un llarg camí per córrer, El camí cap a l'excel·lència és llarg i empedregat. Ara cal fer els deures i transformar el país. Per exemple, generar infraestructures d'oci i lúdic. No ens quedem amb la sensació que avorrim i per això no venen més turistes.

–¿Fins a quin punt els CDI són importants per revifar l'economia?

–S'ha fet molta demagògia als voltants dels CDI i de l'IRPF. Els CDI son imprescindibles Hem vist que fins que no s'aprovés la llei de l'IRPF, Hollande no va visitar Andorra. Un dia abans de la seva visita va entrar a tramit a l'Assemblea francesa. Tot tenia una conseqüència lògica i coherent amb el que els polítics ens van explicar. Per tant, els hem de donar un marge de confiança perquè era veritat el que ens deien. El d'Espanya va per molt bon camí i això ens portarà moltes més inversions. Pel Govern és un element clau i que ha de tancar-se abans que acabi la present legislatura.

–I el cas Pujol, ¿ha perjudicat Andorra?

–No ha afectat al sistema financer andorrà. Es tracta d'un fet puntual. A més tampoc ha afectat al camí traçat de negociació amb Espanya. Necessitem molts CDI perquè ,d'aquesta forma, tindrem més possibilitats d'atraure més inversions.


Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT