PUBLICITAT

Els originals tornen a casa

  • Obres d'art religiós del país conservades al MNAC s'exposaran a Andorra del 24 de setembre al 11 de gener
  • La mostra ha tingut un cost de 183.000 euros, dels quals gairebé el 70% se n'ha fet càrrec el Govern
LAIA F. MAROT
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
El ministre de Cultura, Albert Esteve, i la cap de l'Àrea de Museus, Marta Planas. Foto: ÀLEX LARA

Una vintena d'obres d'art religiós d'Andorra, corresponents principalment als períodes romànic i gòtic, estaran exposades a la sala del Govern des del proper 24 de setembre fins a l'11 de gener del 2015. Avui fa exactament dos anys que es va començar a gestar la idea i el ministeri de Cultura es va posar a treballar conjuntament amb el Museu Nacional de Catalunya (MNAC) per fer possible aquesta mostra que «permet als andorrans acostar-se a les seves arrels»: Benvingudes a casa vostra! en la qual han col·laborat també Crèdit Andorrà, el Museu del Prado i el Bisbat d'Urgell. Una exposició especial i única en la qual obres d'art que van marxar d'Andorra durant la primera meitat del segle XX, actualment conservades al MNAC o en institucions públiques i privades d'Andorra, es retroven després de gairebé un segle. «Com si es tractés d'una gran reunió de família», afirmava ahir el ministre de Cultura, Albert Esteve.

Així doncs, com a un sopar de Nadal – de tres mesos i poc de durada– en la mostra hi haurà «peces d'art que sempre han estat al país i actuen d'amfitriones» i que acolliran les convidades. «D'aquesta manera, la talla policromada de l'església de Sant Miquel de Prats acull les diverses peces recuperades del retaule del mateix temple que han retornat a Andorra en els darrers anys –de la mà del Govern i de Crèdit Andorrà–; la verge romànica del Remei de Santa Coloma acull les pintures murals de l'església; la pedra cantonera policromada de l'absis de Sant Esteve d'Andorra la Vella acull diversos fragments de pintura mural romànica, o els muntants laterals de la Mesa de Sant Romà de Vila acullen les tres cares de la mesa d'altar, i així successivament...». A més, la mostra comptarà amb una obra d'art contemporani, de l'artista Javier Balmaseda: Instint de conservació, encarregada pel Govern amb l'objectiu de «fer èmfasi particular sobre la importància del patrimoni en la construcció de la nostra memòria individual i col·lectiva i en el seu rol en la configuració del futur».

El cost de tot plegat, 183.000 euros, dues terceres parts assumides pel Govern d'Andorra i aproximadament el 33% aportat pels patrocinadors: Crèdit Andorrà, Andorra Turisme, Andorra Telecom, FEDA i Pyrénées Andorra. Però, tal i com va preguntar Esteve a la roda de premsa d'ahir, «quin és el preu de la nostra memòria?».

La DIÀSPORA cultural/ La cap de l'Àrea de Museus del Govern, Marta Planas, va explicar que «la diàspora cultural» es va produir entre els anys 1921 i 1933, i a partir de llavors «no va sortir cap més obra d'art», va assegurar. Va ser una època en la qual la Generalitat de Catalunya va començar campanyes de recuperació del seu patrimoni, però també va ser l'època dels marxants d'art i dels antiquaris que fragmentaven les obres per fer negoci, com va passar amb les de l'església de Santa Coloma.

A partir de llavors, les obres han viatjat per tot arreu, algunes a Estats Units, altres van ser segrestades per la Gestapo... cada una d'elles té una apassionant història darrere, i l'exposició també se'n farà ressò: «les obres ens expliquen quan van marxar, com va ser el seu viatge, com les han tractat, on han estat i quines històries han viscut».

Ara bé, no totes les «obres viatgeres han pogut venir», de fet, ja se sabia que no es podrien traslladar l'absis de Sant Miquel d'Engolasters i l'absidiola de Sant Esteve d'Andorra la Vella, «massa fràgils per moure-les d'on són», va explicar Mireia Mestre, cap de conservació del MNAC. Tampoc no hi serà la pintura del absis de Sant Esteve d'Andorra la Vella que va adquirir l'empresari José Luis Várez Fisa i que actualment es troba en una sala dedicada a la seva col·lecció al Museu del Prado. Però hi seran presents igualment, això sí, a través de projeccions virtuals.

Així doncs, al marge de presentar tot aquest patrimoni, «la mostra també vol esvair dubtes o malentesos sobre aquest període de la nostra història a més de fer un incís especial sobre l'interès en conservar el patrimoni al lloc per al qual va ser concebut, i sobre la conservació del patrimoni en general».

L'EXEMPLE DE TAÜLL/ El 2013 l'església de Sant Climent de Taüll va estrenar la rehabilitació integral de l'absis, en el qual unes projeccions d'última generació recreen per primer cop com eren les pintures originals del segle XII i permeten veure sobre el mur actual les pintures reals conservades al MNAC. Aquesta possibilitat podria plantejar-se-la també el Principat, tal i com va confirmar ahir el ministre de Cultura.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT