PUBLICITAT

La Jonca «deixa de ser un territori de cordes» i s'obre a tots els estudiants de música del país

  • La formació comptarà amb quaranta músics per al concert de Meritxell, un 60% més que al 2013
L.F.M.
ORDINO

Periodic
E director artístic de la Fundació ONCA, Gerard Claret,i el director convidat, Albert Gumí. Foto: TONY LARA

La Jove Orquestra Nacional de Cambra d'Andorra (Jonca) inaugurà la seva catorzena temporada amb una novetat important: per primer cop tindrà un format més simfònic amb la participació de vent i percussió; així doncs, la Jonca «deixa de ser un territori de cordes» tal i com va explicar ahir el director artístic de la Fundació ONCA, Gerard Claret, per obrir-se a tots els estudiants de música del país. Una proposta que ha estat «molt ben rebuda» per les escoles de música del país, que ja hi han enviat els seus alumnes escollits.

Així doncs, la Jonca comptarà per al Concert de Meritxell, el diumenge 14 de setembre, amb una formació de 40 músics, un augment del 60% respecte el 2013, dels quals 23, més del 53%, són del Principat. Aquest any s'han incorporat a l'orquestra 20 nous músics, tres violins, dues violes, tres violoncels, un contrabaix, deu vents (quatre flautes, tres clarinets i tres saxofons) i una percussió.

MERITXELL i santa cecília / El concert de presentació de la Jonca, com cada any, serà el Concert de Meritxell, que tindrà lloc el diumenge 14 de setembre a l'Auditori Nacional, i aquest any serà també el de presentació dels músics de vent, que entraran en escena a la cinquena peça del concert, Promenade, d'Albert Gumí.

Gumí, professor de l'ESMUC i «un crack en el camp de la pedagogia» segons Claret, ha estat «l'ideòleg» del Concert de Meritxell , on han decidit agafar «el millor de la tradició escrita i el millor de la tradició oral i ajuntar-ho en un concert». De la tradició escrita, la rigorositat, i de l'oral, «la naturalitat i la capacitat de comunicació sense l'intermediari, que és la partitura».

Claret i Gumí també han decidit «fer-la grossa» pel concert de Santa Cecília el 16 de novembre, fent que la Jonca participi en el concert de l'ONCA. Un concert en el qual conviuran música i narració centrat en dues parts. S'iniciarà amb la Serenata en mi menor per cordes op. 20 d'Elgar, interpretada pels músics de l'ONCA i els joves de la Jonca més preparats, i seguirà amb una segona part centrada en la interpretació del conte musical L'Aina, en Roc i els quatre elements, amb guió de David Puertas i música d'Albert Gumí. Una peça que permet incloure qualsevol instrument i que serà assequible també per als més principiants, permetent així que hi participin músics de totes les edats de les escoles de música del país, –«perquè la millor manera d'aprendre és tocant al costat dels professionals».

APOSTA PER LA IMPROVISACIÓ / Els tallers que oferirà la Fundació ONCA per aquesta tardor estaran destinats tant a professors com a alumnes i el seu objectiu serà potenciar la improvisació i la creació dels alumnes.

«La música clàssica va perdre el contacte amb l'art quan es va separar la figura de l'intèrpret de la del compositor, i del fet de crear»; pel professor de l'ESMUC «és interessant fer improvisar els músics que interpreten sempre clàssic per donar-los accés a una llibertat i un viatge que et fa obrir moltes portes i no te'n tanca cap», es tracta «una altra manera d'entendre la música».

Els espectadors també podran viatjar a altres països, per exemple amb el so ètnic de la Quijada, un instrument de percussió fet amb la mandíbula d'un cavall, tradicional de les músiques llatines. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT