PUBLICITAT

Els 22 tècnics fan pinya per demanar la calma després de la tempesta

  • Fa 15 dies que s'han firmat els contractes i mantenen sous i antiguitat; ara negocien condicions laborals
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Teixeira i Mumbardó conversen davant d'una ambulància, a l'hospital Meritxell, ahir Foto: TONY LARA

«Volem que tot torni a la normalitat, perquè al final qui surt perjudicat amb tot això és el malalt». Aquesta és la demanda que fa el col·lectiu de treballadors de l'empresa privada que des d'aquest dilluns s'encarrega del transport sanitari no urgent, a Andorra i també cap a l'estranger. Els treballadors han fet pinya per intentar negociar les millors condicions laborals possibles després de la reestructuració del model (els han tret les urgències no medicalitzades, que les passa a assumir Bombers), però es mostren satisfets amb com s'ha tancat tota la transició. Asseguren que fa ja quinze dies que han signat els contractes i que se'ls manté l'antiguitat laboral (en general de set anys), desmentint així algunes veus dels darrers dies, també arribades del propi sindicat de treballadors del país, l'USdA.

«Es tracta d'una subrogació, i per tant des de l'inici hem tingut clar que se'ns mantindria sous i antiguitat, això mai s'ha hagut de negociar», va afirmar amb rotunditat Carles Mumbardó, un dels dos portaveus del col·lectiu, el qual fins fa una setmana treballava per Ambulàncies les Valls. Ara ha estat contractat per Ambulàncies del Pirineu, que és qui s'ha quedat amb el servei. Ell, juntament amb set persones més, s'han integrat a la plantilla de la nova empresa concessionària, que fins ara la formaven 14 persones.

200 hores de disponibilitat / Així doncs, el que negocien ara els tècnics en transport sanitari amb els seus caps és com estructurar les jornades laborals amb el nou model, ja que ara fan molts menys serveis però se'ls segueix exigint disponibilitat. Concretament, han d'estar unes 200 hores disponibles al mes, però en canvi només n'han de complir 80 de presencials. La problemàtica és que dins les lleis laborals aquesta manera de funcionar no queda estipulada.

El col·lectiu vol intentar negociar els torns de feina els més amplis possible (malgrat que ja no poden assumir torns de 24 hores), i també es treballa per com incloure en tot aquest organigrama els transports externs de llarga durada, com pot ser a Lisboa (molt sovint) o a qualsevol altre punt d'Europa. Els viatges es poden allargar durant un dia sencer. «Falten entre dos i tres mesos per poder assentar tot aquest nou sistema», va opinar David Teixeira, l'altre portaveu dels tècnics d'Ambulàncies del Pirineu.

El col·lectiu vol deixar clar que les relacions tant amb el SAAS com amb els Bombers és correcte. I que els canvis venen motivats per una decisió «política i econòmica», la quals ells han d'acatar.

Finalment, i pel que fa a la implicació de l'USdA, dels 22 treballadors, 18 s'hi van afiliar recentment, però només «perquè ens volíem assessorar i fer les coses ben fetes». En cap cas volien iniciar un conflicte empresarial.

UN INFERMER I UN ‘CAMILLER' / L'empresa que es va quedar sense la concessió del servei de transport, Ambulàncies les Valls, estava conformada per 16 treballadors. D'aquests, vuit han estat subrogats per Ambulàncies del Pirineu i ja treballen amb normalitat, sis han estat indemnitzats pel SAAS (tal i com estipulava el contracte) i dos s'han reincorporat a la plantilla de l'hospital. Un d'ells està fent d'auxiliar d'infermeria, mentre que l'altre ha passat a ser camiller.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT